• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

laketwig

Patek
2-Faktor
Glengoyne 21 @laketwig shoot
A2811C7D-ED32-42BA-9C09-4AC0B0A94EB4.jpeg

Dalwhinnie 15 yrs by laketwig himself ... :cigar:
Rolex 2018-09-01 (Whisky).jpeg
 

Veratio

Cartier
I USA och har kört lite destillerier, trevlig sysselsättning!

Jim Beam, Wild Turkey, Woodford Reserve och nu idag Jack Daniels. Bästa stället var nog Jim Beam.

Vet att det inte är snobbställen, men jag gillar alla ställens whisky jag var på. Köpt minst en flaska på varje ställe, har tre veckor kvar här på rundresa så det mesta går åt.

IMG_20180908_104350.jpg
 

Rolfen

Rolex
Jag körde en lågbudget whiskyprovning för några maltvänner. Whiskynördar fnyser ofta åt blended whisky men enligt mig är det lite orättvist. I mina ögon är blended whisky inte obehaglig utan lite som en träbit som fått hörn och kanter bortslipade, okomplex och oförarglig men lättdrucken. Jag bjöd på superklassisk blended whisky som funnits i massvis av år, jag är väl medveten om att det kan finnas moderna blended som mer passar singel malt drickarna men jag ville prova klassikerna.

Vinnare blev Bell's och det är nog tack vare att mina vänner är Islayfreks och Bells's är den enda rökiga varianten i detta test. Den är dock inte rökiga och peated på Islay vis utan lätt rökig som en whisky från 50-talet. En konkurrent till Bell's är helt klart Teacher's som dock inte var med i denna test, men även om det är två rätt lika sorter så är min personliga vinnare av dessa lättrökta whiskys Bell's på grund av lite mer komplexitet.

Min favorit är Long John som dock är helt befriad från rök vilket mina polare framhöll. Den är som sagt min favorit och det beror på en viss komplexitet och att den har en svag nötsmak som jag finner trevlig.

På tredje plats hamnar Grant's som enligt mig är en riktig standard whisky, söker man på whisky hos wikipedia borde Grant's dyka upp. Snäll och tämligen menlös. Som en extra not kan jag dock tala om att jag tokgillar Grant's Distillery Edition, det är en special utgåva på 50% (och som dom flesta vet gör mer alkohol att whiskyn smakar mer) som tyvärr inte finns i Sverige.

Sist i detta minitest hamnar J & B på grund av ett jobbigt spritstick. Som filmälskare har dock J & B en särskild plats i mitt hjärta då i stort sätt alla Italienska filmer från 60-70 talet av någon mysko anledning alltid innehåller just J & B.
4blends.jpg
 

Rolfen

Rolex
Jag tycker Bowmores standardutgåvor under tusenlappen är mediokra men jag är en fan av Bowmore Tempest. Tyvärr är den lite svår att få tag på då den bara släpps en gång om året i begränsad utgåva, men för ett tag sedan dök det upp 108 stycken som weblansering på bolaget och jag lyckades knipa två :)
BowmoreTempest.jpg


Ingen whisky (så rejält OT) men ännu mera udda är Bröderna Bommen Vodka. Bröderna Bommen gör i vanliga fall öl och detta är deras första vodka. Det känns bra att stödja mikrobryggerier och det är kul med udda flaskor i barskåpet.
BBVodka.jpg
 

Rolfen

Rolex
Jag fortsätter min utforskning av lättrökt whisky. Teacher's är trist och spöas av Bell's men vill man har mer komplexitet av dom riktigt klassiska blend varianterna så är Black Bottle ett bra alternativ. Black Bottle har ett "drag" och en "komplexitet" som dom andra saknar. Helt klart en höjdare i prisklassen för folk som gillar en lättrökt whisky!
BlackBottle.jpg
 

Rolfen

Rolex
Dödade en 12 årig Bunnahabhain och det gick fort. Bunnahabhain har ett taskigt läge då dom ligger på Islay, folk som gillar whisky från Islay vill ha tokrökig whisky och folk som ogillar rökig whisky undviker whisky från Islay. Men Bunnahabhain är en orökig whisky från Islay, enligt mig är det dock en bra whisky med en riktigt trevlig krämighet och rejäl komplexitet och den förtjänar mer kredd än den får.
Bunnahabhain12dead.jpg
 

Rolfen

Rolex
Dödade en 15 årig Cardhu. Cardhu är en typisk "turistwhisky" med sin coola flaska och rejält med färgämnen, men jag tycker faktiskt det är en bra dryck trots flörten med så kallade "svenssons". Rejäl maltighet vilket jag gillar, dock har jag svårt för att bestämma mig för om jag föredrar 15 åringen framför 12 åringen då dom enligt mina minnesanteckningar är rätt lika.
Cardhu15dead.jpg
 

Rolfen

Rolex
Dödade en 10 årig Laphroaig. Laphroaig är en jäkligt unik whisky med en rejäl peat och rök smak som inte matchas av något destilleri, närmast hamnar Ardbeg som enligt mig är snäppet trevligare och är ett bättre alternativ för folk som vill ge sig in i den galna rökvärlden. Jag är egentligen ingen fan av tokrökig whisky men när man är frusen är den oslagbar, så på hösten och vintern går det ett gäng flaskor. Enligt mig är Laphroaig rätt hemsk smakmässigt men eftersmaken är magisk vilket gör att jag alltid kommer tillbaka till Laphroaig.
Laphroaig10Dead.jpg
 

AMG63

Cartier
Behöver eran expertis:)
Jag fick en flaska Mackmyra för många år sedan, vad jag förstår så är den en ganska tidig batch, är det något att ha och finns det något värde i den?
Då det var en gåva, så kan jag inte sälja den, bara nyfiken.
Tack på förhand...
20180922_223609.jpg
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Behöver eran expertis:)
Jag fick en flaska Mackmyra för många år sedan, vad jag förstår så är den en ganska tidig batch, är det något att ha och finns det något värde i den?
Då det var en gåva, så kan jag inte sälja den, bara nyfiken.
Tack på förhand...
20180922_223609.jpg
Det där är från ett privatfat, alltså inte en vanlig butteljering. Legat ganska länge på fat för att vara ett privarfat, därav den relativt låga alkoholhalten.
 
Topp