• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den ultimata Royal Oaken är 15300ST och det här är varför... *Nu med bilder*

Till att börja med så vill jag berätta om min relation till Audemars Piguet och Royal Oaken. Jag är 30+ och började intressera mig för klockor i unga tonåren. När jag var runt 25 år gammal så fick jag upp ögonen för Audemars Piguet och Royal Oak. "En sån ska jag ha en vacker dag". Då kostade en Royal Oak ca 100 000kr ny och något billigare begagnad. Jag tänkte att det kunde vara ett bra mål att spara ihop till en RO lagom till min 30-årsdag.

Det blev inte så, min ekonomi tillät helt enkelt inte ett klockinköp för ca 200 000kr som Royal Oaken hade klättrat upp till när jag fyllde 30. Det blev istället en fantastiskt fin Omega Seamaster 300 Master Co-Axial som åtminstone mättade behovet för en stund.

Intresset för klockor hade nu eskalerat fullständigt och jag började till och med jobba med klockor. Jag sålde både nytt och begagnat och fick även besöka bland annat AP ett par gånger under denna tid. Jag kan säga att kärleken och intresset för AP nu knappast kunde bli större men samtidigt har jag fortfarande inte köpt min första AP när jag skapar denna köpguide/recension.

Efter många års rekande och planering av min första Royal Oak har jag kommit fram till att det kommer bli en 15300ST med blå urtavla och här kommer mina tankar om varför. Varför just jag kommit fram till att det blir en 15300ST med blå urtavla är såklart helt subjektivt för mig. Mina handleder mäter 19,5cm och jag bär ofta blåa kläder. Jag kan tänka mig att om man har +21cm-labbar så landar man sannolikt i 15400:an eller 15500:an. Har man istället -17,5cm så står det snarare mellan 15450 och 15300. 15450 är inte med i denna guide då den aldrig varit aktuell för just mig men jag vill verkligen poängtera att det INTE är en damklocka. I så fall unisex men jag kan garantera att det är fler män än kvinnor som springer runt med denna modell.

15300 fron liggande.jpg

OBS lånad bild från The Watch Club. 15300ST
 
Senast ändrad:
Modellerna som det stått emellan är 15202ST, 15300ST, 15400ST och 15500ST. Samtliga med blå urtavla. Jag tänker att jag skriver några rader om mina tankar kring samtliga här nedan. Observera att de blåa färgerna kan variera mycket beroende på var de kommer ifrån. Denna bild nedanför denna text är dock väldigt nära den verkliga uppfattningen. Övriga bilder skiljer sig lite grann här och var.
46674320722_508f7ae480_o.jpg

Lånad bild från Rolexforums
 
Senast ändrad:
15202ST, vi börjar med den kanske mest populära och definitivt den mest hypeade modellen. Senaste varianten började tillverkas 2012.

15202 front lay.jpg

Lånad bild från The Watch Club

Boetten: 39mm och 8,1mm tunn - Jag upplever den som lite för långsmal. När jag håller i klockan så kan jag uppskatta att den är tunn och den känns eventuellt lite mer exklusiv tack vare detta. Men på handleden så tycker jag inte den får så bra proportioner. En liten detalj som är värd att nämna är också att kronan inte är gängad och trots att samtliga RO i detta urval är vattentäta till samma 50 meter så är jag övertygad om att de andra som har skruvad krona klarar av mer vatten än 15202. En annan nackdel är att kronan också är känsligare för slag utan gängorna.

Länken: 15202 kommer med den lite tunnare 1240-länken som självklart passar bra med 15202 då den är tunnare än de övriga men den uppfattas dock som en känsligare länk och på sikt så får den mer stretch än 1220-länken som sitter på de andra modellerna. 15202 finns i 2 generationer där jag enbart jämför med den nuvarande modellen som kom 2012. Den tidigare hade en annan länk och framför allt ett helt annat, lite sämre lås.

Urtavlan: Urtavlan på 15202 är en så kallad petite tapesserie dvs mindre "rutmönster" än de andra modellerna. Detta tycker jag faktiskt är lite finare och känns återigen lite mer exklusivt än grande tapisserie som de andra modellerna har. Likt originalet 5402 så har 15202 sedan 2012 samma layout med AP-loggan klockan 6. Rent estetiskt sett så tycker jag inte om det även om jag tycker det är fint att man gör den så likt som möjligt originalet från 1972. För mig ska loggan vara på övre delen av urtavlan.

15202 close.jpg

Lånad bild från The Watch Club

Visare och Index: Det jag gillar mest med 15202 är visarna och index. Till att börja med saknar 15202 sekundvisare och det är ofta ett plus för mig, jag gillar att klockan blir ännu mer ren och okomplicerad tack vare detta. Visarna är dessutom väldigt eleganta med sin rundade och simpla design som återigen har sitt ursprung från originalet 5402. Indexen är långa och smala och ser precis ut som visarna vilket ger en fin harmoni på urtavlan. Dessa detaljer gör 15202 för mig. Datumhjulet är sedan 2012 matchande till den blåa urtavlan vilket jag också gillar.

Urverket: 15202 kommer med det klassiska urverket 2121 som är en lite uppdaterad variant av det urverk som JLC tog fram åt bland annat AP på 70-talet. Det är än idag ett av de allra tunnaste automatiska urverken med vanlig rotor och än en gång är det såklart fint att man håller sig till ursprunget från originalet. Urverket är dock lite föråldrat vad gäller prestandan med sina upp till 40h gångreserv. Det är också ett känsligare urverk vad gäller stötar och slag.

15202 back.jpg

Lånad bild från The Watch Club

Slutsats: En av klockhistoriens viktigaste klockor som är en fantastiskt fin hommage till originalet från 1972. Jag älskar urtavlan och visarna även om jag föredrar att ha loggan överst. För mig blir proportionerna fel och då jag tänkt använda klockan dagligen så blir 15202 lite klen vad gäller länk, urverk samt avsaknaden av gängad krona. Gångreserven är även den ett litet minus i sammanhanget. Då jag dessutom inte har en chans att köpa en ny i en boutique så blir priset också i häftigaste laget då den i skrivande stund ligger på ca 400 000kr+ i nyskick med alla tillbehör.
 
Senast ändrad:
15300ST, som du redan listat ut är detta min favorit och således också den jag nu börjat min jakt efter. 15300 tillverkades mellan 2005 och 2012.

15300 wrist.jpg

Lånad bild från The Watch Club

Boetten: 39mm och 9,4mm tunn. För mig är det här bulls eye. Jag gillar alla mått på denna klocka. Det finns inget jag vill ändra på vad gäller det yttre. Så har jag känt sedan jag första gången satte en 15300 på min handled. Som en 15202 men lite högre och lite grövre samt med skruvad krona. Bezeln är lite högre än på 15202 vilket förstärker kontrasten mot mellanboetten och proportionerna når fullständig klimax enligt mig.

15300 side crown.jpg

Lånad bild från The Watch Club

Länken: När 15300 introducerades 2005 så kom den på den nya 1220-länken vilket är den lite grövre länken som sitter på de flesta Royal Oaks idag. Även den har blivit uppdaterad under årens gång. Det är närmare bestämt låset som uppdaterats och det har man gjort två gånger. Det verkar vara lite oklart exakt när dessa uppdateringar genomfördes men den information jag hittat är att man gjorde det 2007 och 2010 och det är sedan dess oförändrat. Den har en lite stabilare känsla på handleden och man upplever att den kommer att stå emot tidens tand lite bättre än 1240-länken på 15202. Länkbitarna lossar man med hjälp av skruvar.

15300 läönk.jpg

Lånad bild från The Watch Club

Urtavlan: Den blåa färgen på 15300 är lite svårdefinierad. Jag skulle vilja beskriva den som lite blågrå och ganska så matt i finishen. I många vinklar uppfattas färgen som svart eller mörkgrå och i direkt solljus blir den mer lik den blåa färgen i 15202. Mönstret är grande tapisserie och således större än det mönster på 15202. AP-loggan sitter längst upp i mitten och är lite större än på 15202 och enligt mig bäst placerad av samtliga modeller i denna guide. Jag gillar att loggan ersätter dubbelindex kl 12 och det gör att den fina urtavlan framhävs bättre med mindre text i centrum. ”swiss made”-texten står också under index kl 6 vilket jag föredrar mot hur det ser ut på övriga modellerna där man har indexet kl 6 emellan swiss och made.

15300 close up front.jpg

Lånad bild från The Watch Club

Visare och Index: Den stora skillnaden mot 15202 är att denna har en sekundvisare. Sekundvisaren är en av få detaljer jag skulle velat ändra på och det som stör mig lite grann är visarens ”motvikt” om man kan kalla det för det. Den blir enligt mig lite klumpig och stör det annars så nätta och delikata. Minut och tim-visarna har samma design som 15202 förutom längst ut på visarna där man använt en lite kantigare och modernare? design. Jag hade personligen föredragit designen hos 15202. Det samma gäller indexen som trots bra proportioner i övrigt också fått den lite kantigare designen längst ut. Detta är dock en petitess i sammanhanget och påverkar inte mitt val nämnvärt. Det allra största minuset för mig blir dock datumhjulet som är vitt oavsett färg på urtavlan. Jag tycker det är synd på en annars näst intill perfekt design med en sådan enkel miss. Om man däremot är ute efter den vita/silver-urtavlan så spelar ju detta såklart ingen roll.

15300 sidefront.jpg

Lånad bild från The Watch Club

Urverket: 15300 kommer med 3120-verket som introducerades 2003 första gången till en klocka i Jules Audemars-kollektionen. Detta urverk är något modernare med en gångreserv på upp till 60 timmar och lite tuffare byggt med bland annat en dubbel balansbrygga för att stå emot slag och stötar bättre. Detta urverk hade precis som många andra urverk en del barnsjukdomar som man under åren åtgärdat och lämnar man in sin klocka för service till en officiell AP-urmakare så uppgraderas det utan kostnad. Exakt vad man uppdaterat vet jag dock inte. Urverket är lite mindre i diameter än 2121-verket vilket prestandamässigt är försumbart men vänder man på klockorna så ser 3120-verket lite för litet ut sett till storleken på klockan. Återigen en petitess men ändå något som påverkar slutbetyget.

15300 back.jpg

Lånad bild från The Watch Club

Slutsats: Trots en del små detaljer som jag anser att man missat så är 15300 ändå den klocka som i det stora hela vinner för mig. Det allra viktigaste är trots allt känslan på handleden. I skrivande stund så får man punga ut närmare 300 000kr för en komplett blå 15300ST i bra skick vilket inte är jättemycket mer än vad man hade fått hosta upp för en sprillans ny 15500 vilket känns ok med tanke på hur många färre 15300 som producerades än 15400 och så småningom 15500.
 
Senast ändrad:
15400ST, vi fortsätter med den modell som jag länge trodde att det skulle bli. 15400ST tillverkades mellan 2012 och 2019.

15400 front.jpg

Lånad bild från The Watch Club

Boetten: 41mm och 9,8mm tunn. Jag upplever denna klocka som lite för stor. Som många brukar säga så bärs en Royal Oak upp större än måtten anger. För mig känns 15400 som klockor brukar göra i 43-44mm klassen och för mina handleder (19,5cm) så blir det lite i största laget. Det har väl återigen lite grann med proportionerna att göra också. Till exempel tycker jag att en Offshore 42mm sitter bättre på handleden än RO 41mm vilket troligtvis har med proportionerna att göra men även att de flesta 42mm Offshores bärs med antingen gummi eller läderband.

15400 crown.jpg

Lånad bild från The Watch Club

Länken: 15400 kommer med samma 1220-länk som 15300 och som jag nämnde tidigare så är det samma länk som kommer på de flesta Royal Oaks idag.

Urtavlan: Urtavlan på 15400 har det så kallade grande tapisserie-mönstret och den blå färgen är mer klarblå än den på 15202 och 15300. Den här urtavlan uppfattas som blå ur betydligt fler vinklar och ljus än de tidigare nämnda. AP-loggan är enligt mig i minsta laget även om jag tycker att placeringen är bra. ”Swiss made”-texten är uppdelad på var sin sida om indexet kl 6 vilket jag inte bryr mig så mycket om men hade föredragit det under index som på 15300.

15400 close 2.jpg

Lånad bild från The Watch Club

Visare och index: Visarna och index är väldigt lika de från 15300. Den stora skillnaden är sekundvisaren som nu blivit mer balanserad. Den är helt kilformad vilket ser mer genomtänkt ut. Annars är det bra proportioner på visare och index med samma kantigare avslut som på 15300. Tack vare den större storleken på urtavlan så har man även petat in ett kort index bredvid datumfönstret vilket gör även gör urtavlan lite mer balanserad än på 15202 och 15300.

Urverket: 15400 kommer med samma urverk, caliber 3120 med samma gångreserv upp till 60h. Som jag nämnde ovan så är urverket ganska litet och det blir ännu mer tydligt på 15400 som är 2mm större. På 15400 ser det nästan lite konstigt ut faktiskt.

15400 back.jpg


Slutsats: 15400 var som sagt den modellen jag länge trodde att jag skulle sikta in mig på men det faller på storleken och lite grann på proportionerna. Den blåa färgen på 15400 är nog min favorit av de olika som presenteras här. Jag bär ofta blått och då får gärna urtavlan vara tydligt blå som i det här fallet. Men jag kan inte släppa att sedan jag fick testa en 15300 första gången så kan jag inte släppa att 15400 uppfattas lite i största laget.

15400 lume.jpg

Lånad bild från The Watch Club
 
Senast ändrad:
15500ST, Den senaste modellen och nu måste de väl fått allt rätt? Började produceras 2019.

15500 liggande.jpg

Lånad bild från Monochrome Watches

Boetten: 41mm och 10,4mm tunn. Vid en första anblick så känns det som att det är samma yttre som på 15400 men det visar sig att 15500 är 0,6mm tjockare. Och som du säkert listat ut så tycker jag detta är positivt. Proportionerna blir aningen bättre även om jag tycker att det fortsatt finns utrymme för förbättring. Jämför man längden på klockan dvs måttet på mellanboetten innan den vinklas nedåt på båda sidorna av 15500 så är mellanboetten ca 2mm kortare än på 15400. Detta gör att länken går ned tidigare runt handleden vilket gör att klockan faktiskt uppfattas som marginellt mindre. Detta kan man se relativt tydligt på bilder rakt uppifrån klockorna. Jag kommer bifoga bilder så småningom på detta.

15500 front.jpg

Lånad bild från Monochrome Watches

Länken: Länken är densamma som 15300 och 15400 har dvs 1220-länken med det nyare låset från 2010. Finns inget mer att tillägga där.

Urtavlan: Den största skillnaden estetiskt sett från 15400 är urtavlan. Den blåa färgen är nästintill samma som på 15400 men marginellt mörkare och lite mer metallisk i finishen. Längst ut på urtavlan så har man en markerad kant med sekund/minutindexen. Denna detalj gillar jag då dessa streck kan se lite asymmetriska ut på tapisserie-mönstret. Jag gillar också att AP-loggan blivit större och man har tagit bort ”Automatic”-texten vilket är unikt jämfört med de andra nämnda modellerna. Less is more enligt mig.

15500 close2.jpg

Lånad bild från Monochrome Watches

Visare och index: Minut och timvisarna är än en gång mer eller mindre oförändrade men man har uppdaterat sekundvisaren igen. Denna gång har man gjort ”motvikten” ihålig, ungefär som indexen men utan lysmassan. Den ser ungefär ut som en synål. Snyggare än den i 15300:an men jag föredrar 15400:ans sekundvisare av dessa tre. Indexen gillar jag inte alls och jag tycker detta är den största missen med 15500. De har blivit alldeles för korta och tjocka. Det blir också därför för mycket tomrum i centrum och det är nästan som att ”automatic”-texten kunde hjälpt till i det här fallet. Man har även placerat datumfönstret längst ut kl 3 vilket gör att det lite mindre indexet kl 3 på 15400 försvunnit. Det är tack vare det större urverket (som jag återkommer till) som datumplaceringen kunde placeras längre ut. Datumhjulet är fortsatt i samma färg som urtavlan vilket återigen är positivt.

Urverket: När AP introducerade sin nya omtalade kollektion Code 11:59 så introducerades ett gäng nya urverk bland annat 4302 som man även petat in i 15500. Det är enligt AP ett helt nytt urverk från grunden men det är för tidigt att säga att det är väsentligt bättre än caliber 3120. På pappret så får man ca 10 timmar extra gångreserv, dvs upp till 70 timmar istället för upp till 60 timmar. 4302 arbetar också i 4Hz jämfört med 3Hz i tidigare nämnda urverk vilket får sekundvisaren att flyta lite mjukare. Estetiskt sett så är det betydligt större, hela 6mm (eller ca 20%) större än 3120-verket vilket var välkommet enligt tidigare kommentarer om 3120-verket. Arkitekturen ser också lite mer high-tech ut med bland annat större juveler och en skelleterad rotor.

15500 back.jpg

Lånad bild från Monochrome Watches

Slutsats: När AP förra året (2019) gick ut med att det kommer en ny Royal Oak så började jag fantisera om min ultimata Royal Oak och tyvärr blev jag lite besviken när jag först fick se 15500. Jag var på plats nere i Geneve och var taggad till tusen. Det har nu gått 1,5 år sedan dess och den har växt på mig men jag kan inte släppa urtavlans index. Det är de som förstår det för mig tillsammans med att jag fortfarande tycker att 41mm är i största laget. Det är dock nära att jag kan tänka mig kompromissa på den fronten då jag verkligen gillar det nya urverket. Det har inte fått testats tillräckligt länge än men känslan är ändå att det är ett stort hopp upp i prestanda.
 
Senast ändrad:
15600PT, Royal Oak om jag får designa den själv och hade råd med den.

Boetten: 39mm, copy paste från 15300. Har som sagt inget att förbättra från 15300 men om jag fick drömma ytterligare så skulle jag vilja ha den i platina, därav "PT" i referensen. Jag älskar känslan av gul doch framför allt platina då man ofta blir lite överraskad av att något så litet kan väga så mycket. Jag gillar även känslan på handleden. Man glömmer liksom inte bort att den är där.

Länken: 1230-länken. Samma länk som 1220 men som smalnar av lite mer mot låset. Och låset är helt nytt och har samma design mer eller mindre men en bättre mekanism som gör att man måste lyfta en bygel likt Rolex sportlås för att få av sig den. Tidigare länkar har haft några problem med mekanismen som gjort att man i vissa fall råkat knäppa upp låset. En hel del har också fått problem med trasig mekanism pga lite känsliga fjädrar i låset.

Urtavlan, visare och index: Här blir det en blandning mellan samtliga ovan nämnda modeller. Färgen från 15400, AP-loggan kl 12 från 15300, Index och minut och tim-visare från 15202, sekundvisare från 15400, yttre kanten, datumfönstret, datumhjulet och avsaknaden av ”automatic”-texten från 15500. (ska försöka få till en photoshoppad bild på detta).

Urverket: 4302

Slutsats: För mig är nog det min dröm Royal Oak. Håller ni med? Antagligen har vi alla olika önskemål och det vore intressant att höra er andras önskemål här nedan…
 
Senast ändrad:
En snabb check på chrono24 2020-09-29 visar också att 15300ST är den mest ovanliga av ovan nämnda modeller. Trots att 15500 endast tillverkats i ca 1,5 år så är den näst vanligast av dessa. Jag vet att AP vridit upp produktionen rejält de senaste 10 åren så det kommer inte som en överraskning för mig och ja jag vet att detta inte på något sätt är fakta. Många av klockorna som listas på c24 existerar inte och de kan ibland listas av flera olika handlare samtidigt etc etc. Men jag vill ändå dra slutsatsen att det finns färre blåa 15300ST där ute än övriga listade modeller och för mig ökar därför intresset för 15300ST ytterligare.

15202ST.OO.1240ST.01 65st till salu med cert och låda, kostar mellan 400-500 000kr
15300ST.OO.1220ST.02 12st till salu med cert och låda, kostar mellan 285-365 000kr
15400ST.OO.1220ST.03 26st till salu med cert och låda, kostar mellan 268-410 000kr
15500ST.OO.1220ST.01 46st till salu med cert och låda, kostar mellan 315-500 000kr
 
Senast ändrad:

Mr.J

Breitling
15300ST, som du redan listat ut är detta min favorit och således också den jag nu börjat min jakt efter. 15300 tillverkades mellan 2005 och 2012.


Lånad bild från The Watch Club

Boetten: 39mm och 9,4mm tunn. För mig är det här bulls eye. Jag gillar alla mått på denna klocka. Det finns inget jag vill ändra på vad gäller det yttre. Så har jag känt sedan jag första gången satte en 15300 på min handled. Som en 15202 men lite högre och lite grövre samt med skruvad krona. Bezeln är lite högre än på 15202 vilket förstärker kontrasten mot mellanboetten och proportionerna når fullständig klimax enligt mig.


Lånad bild från The Watch Club

Länken: När 15300 introducerades 2005 så kom den på den nya 1220-länken vilket är den lite grövre länken som sitter på de flesta Royal Oaks idag. Även den har blivit uppdaterad under årens gång. Det är närmare bestämt låset som uppdaterats och det har man gjort två gånger. Det verkar vara lite oklart exakt när dessa uppdateringar genomfördes men den information jag hittat är att man gjorde det 2007 och 2010 och det är sedan dess oförändrat. Den har en lite stabilare känsla på handleden och man upplever att den kommer att stå emot tidens tand lite bättre än 1240-länken på 15202. Länkbitarna lossar man med hjälp av skruvar.


Lånad bild från The Watch Club

Urtavlan
: Den blåa färgen på 15300 är lite svårdefinierad. Jag skulle vilja beskriva den som lite blågrå och ganska så matt i finishen. I många vinklar uppfattas färgen som svart eller mörkgrå och i direkt solljus blir den mer lik den blåa färgen i 15202. Mönstret är grande tapisserie och således större än det mönster på 15202. AP-loggan sitter längst upp i mitten och är lite större än på 15202 och enligt mig bäst placerad av samtliga modeller i denna guide. Jag gillar att loggan ersätter dubbelindex kl 12 och det gör att den fina urtavlan framhävs bättre med mindre text i centrum. ”swiss made”-texten står också under index kl 6 vilket jag föredrar mot hur det ser ut på övriga modellerna där man har indexet kl 6 emellan swiss och made.


Lånad bild från The Watch Club

Visare och Index: Den stora skillnaden mot 15202 är att denna har en sekundvisare. Sekundvisaren är en av få detaljer jag skulle velat ändra på och det som stör mig lite grann är visarens ”motvikt” om man kan kalla det för det. Den blir enligt mig lite klumpig och stör det annars så nätta och delikata. Minut och tim-visarna har samma design som 15202 förutom längst ut på visarna där man använt en lite kantigare och modernare? design. Jag hade personligen föredragit designen hos 15202. Det samma gäller indexen som trots bra proportioner i övrigt också fått den lite kantigare designen längst ut. Detta är dock en petitess i sammanhanget och påverkar inte mitt val nämnvärt. Det allra största minuset för mig blir dock datumhjulet som är vitt oavsett färg på urtavlan. Jag tycker det är synd på en annars näst intill perfekt design med en sådan enkel miss. Om man däremot är ute efter den vita/silver-urtavlan så spelar ju detta såklart ingen roll.


Lånad bild från The Watch Club

Urverket: 15300 kommer med 3120-verket som introducerades 2003 första gången till en klocka i Jules Audemars-kollektionen. Detta urverk är något modernare med en gångreserv på upp till 60 timmar och lite tuffare byggt med bland annat en dubbel balansbrygga för att stå emot slag och stötar bättre. Detta urverk hade precis som många andra urverk en del barnsjukdomar som man under åren åtgärdat och lämnar man in sin klocka för service till en officiell AP-urmakare så uppgraderas det utan kostnad. Exakt vad man uppdaterat vet jag dock inte. Urverket är lite mindre i diameter än 2121-verket vilket prestandamässigt är försumbart men vänder man på klockorna så ser 3120-verket lite för litet ut sett till storleken på klockan. Återigen en petitess men ändå något som påverkar slutbetyget.


Lånad bild från The Watch Club

Slutsats: Trots en del små detaljer som jag anser att man missat så är 15300 ändå den klocka som i det stora hela vinner för mig. Det allra viktigaste är trots allt känslan på handleden. I skrivande stund så får man punga ut närmare 300 000kr för en komplett blå 15300ST i bra skick vilket inte är jättemycket mer än vad man hade fått hosta upp för en sprillans ny 15500 vilket känns ok med tanke på hur många färre 15300 som producerades än 15400 och så småningom 15500.
Kan bara hålla med dig samt önska dig all lycka att kunna en dag äga en,
Min 15300, vit, är en så sjuk skapelse, så perfekt på alla sätt, skulle man kunna få den med blå tavla.... aj aj aj
 

Eboz

Omega
Tack för en riktigt trevlig läsning. Jag har haft lite mera "love and hate" relation till Royal Oak tills jag såg en IRL. Wow, vilken kraftfull liten sak som är helt magisk med sin design som drar all din uppmärksamhet. Angående favorit Royal Oak så om man får drömma så älskar jag verkligen deras komplikationer. Bland alla dessa modeller så skulle jag välja Perpetual Calender Ultra Thin (framförallt symmetrin på den här klockan är fantastiskt vackert).
 
Tack för en riktigt trevlig läsning. Jag har haft lite mera "love and hate" relation till Royal Oak tills jag såg en IRL. Wow, vilken kraftfull liten sak som är helt magisk med sin design som drar all din uppmärksamhet. Angående favorit Royal Oak så om man får drömma så älskar jag verkligen deras komplikationer. Bland alla dessa modeller så skulle jag välja Perpetual Calender Ultra Thin (framförallt symmetrin på den här klockan är fantastiskt vackert).
Ja det finns många detaljer som framhävs fantastiskt trevligt i verkligheten. Jag gillar också komplikationerna som Perpetual Calendern och Tourbillonen men jag tycker de mjölkat de två komplikationerna lite väl mycket. Det känns som att det finns 30+ varianter av PCn och likaså med Tourbillonen.

Perpetual calendar ultra thin är i och för sig ett annat urverk och jag håller med dig om att urtavlan är harmoniskt symmetrisk och i verkligheten är den verkligen imponerande tunn. Jag gillar dock inte materialvalen med titan/platina. Eller det är snarare finishen som jag inte gillar. Jag tycker inte om blankpolerade Royal Oak bezels, de ska vara borstade. Då hade det hade varit coolare om de gjorde den helt i titan eller helt i platina :eek:
 

sazerac

Breitling
Ja det finns många detaljer som framhävs fantastiskt trevligt i verkligheten. Jag gillar också komplikationerna som Perpetual Calendern och Tourbillonen men jag tycker de mjölkat de två komplikationerna lite väl mycket. Det känns som att det finns 30+ varianter av PCn och likaså med Tourbillonen.

Perpetual calendar ultra thin är i och för sig ett annat urverk och jag håller med dig om att urtavlan är harmoniskt symmetrisk och i verkligheten är den verkligen imponerande tunn. Jag gillar dock inte materialvalen med titan/platina. Eller det är snarare finishen som jag inte gillar. Jag tycker inte om blankpolerade Royal Oak bezels, de ska vara borstade. Då hade det hade varit coolare om de gjorde den helt i titan eller helt i platina :eek:
Den här guiden var ju grym!!!
 

tosato

Omega
2-Faktor
Till att börja med så vill jag berätta om min relation till Audemars Piguet och Royal Oaken. Jag är 30+ och började intressera mig för klockor i unga tonåren. När jag var runt 25 år gammal så fick jag upp ögonen för Audemars Piguet och Royal Oak. "En sån ska jag ha en vacker dag" Då kostade en Royal Oak ca 100 000kr ny och något billigare begagnad. Jag tänkte att det kunde vara ett bra mål att spara ihop till en RO lagom till min 30-årsdag.

Det blev inte så, min ekonomi tillät helt enkelt inte ett klockinköp för ca 200 000kr som Royal Oaken hade klättrat upp till när jag fyllde 30. Det blev istället en fantastiskt fin Omega Seamaster 300 Master Co-Axial som åtminstone mättade behovet för en stund.

Intresset för klockor hade nu eskalerat fullständigt och jag började till och med jobba med klockor. Jag sålde både nytt och begagnat och fick även besöka bland annat AP ett par gånger under denna tid. Jag kan säga att kärleken och intresset för AP nu knappast kunde bli större men samtidigt har jag fortfarande inte köpt min första AP när jag skapar denna köpguide/recension.

Efter många års rekande och planering av min första Royal Oak har jag kommit fram till att det kommer bli en 15300ST och här kommer mina tankar om varför.


OBS lånad bild från The Watch Club
Hur har det gått? Fått tag i någon ännu?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack 🙏🏻 Jag har lagt till bilder men de tas bort? Ligger uppe ett tag men försvinner sen. Någon som vet varför?
Berätta om hur du går tillväga för att lägga in en bild. Jag ser att du skrivit som om det fanns bilder så jag förstår att något är knas.

Klicka på redigera/bifoga filer/välj en bild som du har sparat ner till datorn/klicka högst upp i miniatyrbilden och välj fullformat/stor bild/klicka svara/spara. Då ska det fungera.
 
Berätta om hur du går tillväga för att lägga in en bild. Jag ser att du skrivit som om det fanns bilder så jag förstår att något är knas.

Klicka på redigera/bifoga filer/välj en bild som du har sparat ner till datorn/klicka högst upp i miniatyrbilden och välj fullformat/stor bild/klicka svara/spara. Då ska det fungera.
Tack för tips! Faktum är att jag bara testat "infoga bild" uppe i verktygsfältet tidigare. Jag har nu testat ditt sätt med två bilder för att se om de stannar kvar i inläggen. Tidigare har de försvunnit efter något dygn typ.
 

tosato

Omega
2-Faktor
15500ST, Den senaste modellen och nu måste de väl fått allt rätt? Började produceras 2019.

15500 liggande.jpg

Lånad bild från Monochrome Watches

Boetten: 41mm och 10,4mm tunn. Vid en första anblick så känns det som att det är samma yttre som på 15400 men det visar sig att 15500 är 0,6mm tjockare. Och som du säkert listat ut så tycker jag detta är positivt. Proportionerna blir aningen bättre även om jag tycker att det fortsatt finns utrymme för förbättring. Jämför man längden på klockan dvs måttet på mellanboetten innan den vinklas nedåt på båda sidorna av 15500 så är mellanboetten ca 2mm kortare än på 15400. Detta gör att länken går ned tidigare runt handleden vilket gör att klockan faktiskt uppfattas som marginellt mindre. Detta kan man se relativt tydligt på bilder rakt uppifrån klockorna. Jag kommer bifoga bilder så småningom på detta.

15500 front.jpg

Lånad bild från Monochrome Watches

Länken: Länken är densamma som 15300 och 15400 har dvs 1220-länken med det nyare låset från 2010. Finns inget mer att tillägga där.

Urtavlan: Den största skillnaden estetiskt sett från 15400 är urtavlan. Den blåa färgen är nästintill samma som på 15400 men marginellt mörkare och lite mer metallisk i finishen. Längst ut på urtavlan så har man en markerad kant med sekund/minutindexen. Denna detalj gillar jag då dessa streck kan se lite asymmetriska ut på tapisserie-mönstret. Jag gillar också att AP-loggan blivit större och man har tagit bort ”Automatic”-texten vilket är unikt jämfört med de andra nämnda modellerna. Less is more enligt mig.

15500 close2.jpg

Lånad bild från Monochrome Watches

Visare och index: Minut och timvisarna är än en gång mer eller mindre oförändrade men man har uppdaterat sekundvisaren igen. Denna gång har man gjort ”motvikten” ihålig, ungefär som indexen men utan lysmassan. Den ser ungefär ut som en synål. Snyggare än den i 15300:an men jag föredrar 15400:ans sekundvisare av dessa tre. Indexen gillar jag inte alls och jag tycker detta är den största missen med 15500. De har blivit alldeles för korta och tjocka. Det blir också därför för mycket tomrum i centrum och det är nästan som att ”automatic”-texten kunde hjälpt till i det här fallet. Man har även placerat datumfönstret längst ut kl 3 vilket gör att det lite mindre indexet kl 3 på 15400 försvunnit. Det är tack vare det större urverket (som jag återkommer till) som datumplaceringen kunde placeras längre ut. Datumhjulet är fortsatt i samma färg som urtavlan vilket återigen är positivt.

Urverket: När AP introducerade sin nya omtalade kollektion Code 11:59 så introducerades ett gäng nya urverk bland annat 4302 som man även petat in i 15500. Det är enligt AP ett helt nytt urverk från grunden men det är för tidigt att säga att det är väsentligt bättre än caliber 3120. På pappret så får man ca 10 timmar extra gångreserv, dvs upp till 70 timmar istället för upp till 60 timmar. 4302 arbetar också i 4Hz jämfört med 3Hz i tidigare nämnda urverk vilket får sekundvisaren att flyta lite mjukare. Estetiskt sett så är det betydligt större, hela 6mm (eller ca 20%) större än 3120-verket vilket var välkommet enligt tidigare kommentarer om 3120-verket. Arkitekturen ser också lite mer high-tech ut med bland annat större juveler och en skelleterad rotor.

15500 back.jpg

Lånad bild från Monochrome Watches

Slutsats: När AP förra året (2019) gick ut med att det kommer en ny Royal Oak så började jag fantisera om min ultimata Royal Oak och tyvärr blev jag lite besviken när jag först fick se 15500. Jag var på plats nere i Geneve och var taggad till tusen. Det har nu gått 1,5 år sedan dess och den har växt på mig men jag kan inte släppa urtavlans index. Det är de som förstår det för mig tillsammans med att jag fortfarande tycker att 41mm är i största laget. Det är dock nära att jag kan tänka mig kompromissa på den fronten då jag verkligen gillar det nya urverket. Det har inte fått testats tillräckligt länge än men känslan är ändå att det är ett stort hopp upp i prestanda.
Riktigt bra sammanfattning @Lessismore. Väldigt intressant med lite info kring 15500. Håller själv på att nörda ner mig i RO generellt, rekommenderar starkt följande bok: https://www.hodinkee.com/articles/introducing-the-royal-oak-book-for-sale-at-ap-boutiques-and

Var inte helt enkelt att få tag på den, men värd varenda krona!
 

Oktogon

Panerai
Bra inlägg för en som inte har koll på moderna Royal Oak och vill ha en snabb överblick. För en som inte provat referenserna, hur ser du på 15450ST, dvs den på 37mm? Är den ett rimligt alternativ för oss med mindre handleder istället för 41mm som säkerligen blir för stor.

@Lessismore
 
Bra inlägg för en som inte har koll på moderna Royal Oak och vill ha en snabb överblick. För en som inte provat referenserna, hur ser du på 15450ST, dvs den på 37mm? Är den ett rimligt alternativ för oss med mindre handleder istället för 41mm som säkerligen blir för stor.

@Lessismore
Tack 🙏🏻

15450ST är väldigt bra om man har lite mindre handleder typ -17,5cm. Proportionerna är fina och urverket är det samma som i 15300 och 15400. Så med tanke på att urverket är ganska litet så blir det ännu bättre på 15450.
 

PJZ

Cartier
Mycket trevlig post och härlig läsning!

Jag själv är otroligt bitter att de tagit bort 15300 då jag vill ha den, riktigt mycket. 41an känns för stor och 37:an för liten - 39:an är perfekta balansgången.

Bra inlägg för en som inte har koll på moderna Royal Oak och vill ha en snabb överblick. För en som inte provat referenserna, hur ser du på 15450ST, dvs den på 37mm? Är den ett rimligt alternativ för oss med mindre handleder istället för 41mm som säkerligen blir för stor.

@Lessismore

Jag har 18,5cm handleder och prövade 37an för ungefär 2-3 månader sen.. såg inte bra ut enligt mig så valde att passa.. Ska tilläggas att jag inte ens kunde stänga igen länken för att handlederna va för stora.


Mvh,
 
Topp