• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den unika Seiko-kvartetten!

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Mitt medlemsskap i KS öppnade upp mina ögon för Seiko.
Jag bestämde mig ganska snabbt att nästa klocka skall bli en Seiko och då en dykare eftersom jag saknar dykare i samlingen.
Efter att surfat runt i några månader upptäckte jag en klocka som jag föll för på en gång. en Seiko 7005-8140.

Detta är klockan som Shahen av Iran gav i present till de högt uppsatta inom militären i början av 70-talet. I och med att jag själv är från Iran så har denna klocka ett mycket stort affektionsvärde för mig. Jag började kolla runt på var jag kan köpa dessa och hamnade på @Seikosthlm instagram men fick ganska snabbt reda på att han inte har kvar sin längre. Så jag började leta efter vintagebutiker i Iran och hittade några av dessa på instagram. En av dessa handlare hade precis fått in fem stycken exemplar av just denna klocka jag sökte. Vi började prata med varandra och jag fick en mycket bra känsla av handlaren.

Den 9 februari flög jag ner till Iran för att möta upp handlaren. Vi träffades, käkade lunch ihop och sedan var det dags för klocknörderi.
Han berättade att av de fem exemplar han fått in hade han redan sålt en till Dubai och en till USA, men också tjatat till sig ännu en sådan här klocka. Så totalt hade han fyra stycken nu. Dessutom hade alla fyra boxar, vilket är väldigt unikt. Mig veterligen har ingen sett denna box tidigare!
Klockorna var i mycket fint skick för att vara så passa gamla och oomhändertagna. Så jag gjorde det som alla andra KS:are också hade gjort. Jag köpte alla fyra!

Så, här sitter jag med Sveriges enda fyra exemplar av Seiko 7005-8140.
Säljaren hade i sin tur fått tag i dessa genom en general som personligen hade fått en av klockorna av Shahen. De andra hade generalen köpt av sina kollegor och de hade mest legat hemma i hans byrå. Två stycken har redan hittat nya köpare och jag har två stycken kvar. En kommer jag behålla. Den som är kvar är ganska sliten. Men är ni intresserade så skicka PM! Som ni ser på bilderna så saknar en av klockorna originalarmband. Dessutom är lådorna lite olika, vilket troligen beror på att de delades ut vid olika tillfällen och tillhör olika batch. Lejonet som håller i ett svärd och står framför solen var Irans symbol under shahens tid och återfanns på landets flagga. Den syns både på urtavlan och på boxen. På urtavlan finns också texten "Irans kungliga armé". På baksidan av klockan står det "statligt gods".

Nu behöver jag dock hjälp med två saker från er:
1. Vart vänder jag mig för service på dessa klockor?
2. Vilket typ av band rekommenderar ni på dessa klockor? Länka gärna! tror det är 18mm men rätta mig gärna om jag har fel.

Foto 2017-02-15 18 38 17.jpg
Foto 2017-02-15 18 39 14.jpg
Foto 2017-02-15 18 40 47.jpg
Foto 2017-02-15 18 41 14.jpg
Foto 2017-02-15 18 41 38.jpg
Foto 2017-02-15 18 42 38.jpg
Foto 2017-02-15 18 43 32.jpg
Foto 2017-02-15 18 46 18.jpg
Foto 2017-02-15 18 46 28.jpg
Foto 2017-02-15 18 48 27.jpg
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Mitt medlemsskap i KS öppnade upp mina ögon för Seiko.
Jag bestämde mig ganska snabbt att nästa klocka skall bli en Seiko och då en dykare eftersom jag saknar dykare i samlingen.
Efter att surfat runt i några månader upptäckte jag en klocka som jag föll för på en gång. en Seiko 7005-8140.

Detta är klockan som Shahen av Iran gav i present till de högt uppsatta inom militären i början av 70-talet. I och med att jag själv är från Iran så har denna klocka ett mycket stort affektionsvärde för mig. Jag började kolla runt på var jag kan köpa dessa och hamnade på @Seikosthlm instagram men fick ganska snabbt reda på att han inte har kvar sin längre. Så jag började leta efter vintagebutiker i Iran och hittade några av dessa på instagram. En av dessa handlare hade precis fått in fem stycken exemplar av just denna klocka jag sökte. Vi började prata med varandra och jag fick en mycket bra känsla av handlaren.

Den 9 februari flög jag ner till Iran för att möta upp handlaren. Vi träffades, käkade lunch ihop och sedan var det dags för klocknörderi.
Han berättade att av de fem exemplar han fått in hade han redan sålt en till Dubai och en till USA, men också tjatat till sig ännu en sådan här klocka. Så totalt hade han fyra stycken nu. Dessutom hade alla fyra boxar, vilket är väldigt unikt. Mig veterligen har ingen sett denna box tidigare!
Klockorna var i mycket fint skick för att vara så passa gamla och oomhändertagna. Så jag gjorde det som alla andra KS:are också hade gjort. Jag köpte alla fyra!

Så, här sitter jag med Sveriges enda fyra exemplar av Seiko 7005-8140.
Säljaren hade i sin tur fått tag i dessa genom en general som personligen hade fått en av klockorna av Shahen. De andra hade generalen köpt av sina kollegor och de hade mest legat hemma i hans byrå. Två stycken har redan hittat nya köpare och jag har två stycken kvar. En kommer jag behålla. Den som är kvar är ganska sliten. Men är ni intresserade så skicka PM! Som ni ser på bilderna så saknar en av klockorna originalarmband. Dessutom är lådorna lite olika, vilket troligen beror på att de delades ut vid olika tillfällen och tillhör olika batch. Lejonet som håller i ett svärd och står framför solen var Irans symbol under shahens tid och återfanns på landets flagga. Den syns både på urtavlan och på boxen. På urtavlan finns också texten "Irans kungliga armé". På baksidan av klockan står det "statligt gods".

Nu behöver jag dock hjälp med två saker från er:
1. Vart vänder jag mig för service på dessa klockor?
2. Vilket typ av band rekommenderar ni på dessa klockor? Länka gärna! tror det är 18mm men rätta mig gärna om jag har fel.

Foto 2017-02-15 18 38 17.jpg
Foto 2017-02-15 18 39 14.jpg
Foto 2017-02-15 18 40 47.jpg
Foto 2017-02-15 18 41 14.jpg
Foto 2017-02-15 18 41 38.jpg
Foto 2017-02-15 18 42 38.jpg
Foto 2017-02-15 18 43 32.jpg
Foto 2017-02-15 18 46 18.jpg
Foto 2017-02-15 18 46 28.jpg
Foto 2017-02-15 18 48 27.jpg
Så jävla grymt! Tack för att du delar med dig. RIP din pm inkorg.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Mitt medlemsskap i KS öppnade upp mina ögon för Seiko.
Jag bestämde mig ganska snabbt att nästa klocka skall bli en Seiko och då en dykare eftersom jag saknar dykare i samlingen.
Efter att surfat runt i några månader upptäckte jag en klocka som jag föll för på en gång. en Seiko 7005-8140.

Detta är klockan som Shahen av Iran gav i present till de högt uppsatta inom militären i början av 70-talet. I och med att jag själv är från Iran så har denna klocka ett mycket stort affektionsvärde för mig. Jag började kolla runt på var jag kan köpa dessa och hamnade på @Seikosthlm instagram men fick ganska snabbt reda på att han inte har kvar sin längre. Så jag började leta efter vintagebutiker i Iran och hittade några av dessa på instagram. En av dessa handlare hade precis fått in fem stycken exemplar av just denna klocka jag sökte. Vi började prata med varandra och jag fick en mycket bra känsla av handlaren.

Den 9 februari flög jag ner till Iran för att möta upp handlaren. Vi träffades, käkade lunch ihop och sedan var det dags för klocknörderi.
Han berättade att av de fem exemplar han fått in hade han redan sålt en till Dubai och en till USA, men också tjatat till sig ännu en sådan här klocka. Så totalt hade han fyra stycken nu. Dessutom hade alla fyra boxar, vilket är väldigt unikt. Mig veterligen har ingen sett denna box tidigare!
Klockorna var i mycket fint skick för att vara så passa gamla och oomhändertagna. Så jag gjorde det som alla andra KS:are också hade gjort. Jag köpte alla fyra!

Så, här sitter jag med Sveriges enda fyra exemplar av Seiko 7005-8140.
Säljaren hade i sin tur fått tag i dessa genom en general som personligen hade fått en av klockorna av Shahen. De andra hade generalen köpt av sina kollegor och de hade mest legat hemma i hans byrå. Två stycken har redan hittat nya köpare och jag har två stycken kvar. En kommer jag behålla. Den som är kvar är ganska sliten. Men är ni intresserade så skicka PM! Som ni ser på bilderna så saknar en av klockorna originalarmband. Dessutom är lådorna lite olika, vilket troligen beror på att de delades ut vid olika tillfällen och tillhör olika batch. Lejonet som håller i ett svärd och står framför solen var Irans symbol under shahens tid och återfanns på landets flagga. Den syns både på urtavlan och på boxen. På urtavlan finns också texten "Irans kungliga armé". På baksidan av klockan står det "statligt gods".

Nu behöver jag dock hjälp med två saker från er:
1. Vart vänder jag mig för service på dessa klockor?
2. Vilket typ av band rekommenderar ni på dessa klockor? Länka gärna! tror det är 18mm men rätta mig gärna om jag har fel.

Foto 2017-02-15 18 38 17.jpg
Foto 2017-02-15 18 39 14.jpg
Foto 2017-02-15 18 40 47.jpg
Foto 2017-02-15 18 41 14.jpg
Foto 2017-02-15 18 41 38.jpg
Foto 2017-02-15 18 42 38.jpg
Foto 2017-02-15 18 43 32.jpg
Foto 2017-02-15 18 46 18.jpg
Foto 2017-02-15 18 46 28.jpg
Foto 2017-02-15 18 48 27.jpg
Grymma! Tack för att du delar med dig, och stort grattis! Länk är bäst, men Tropic funkar.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Härlig historia! Helt rätt att du köpte alla fyra. Hur är klockmarknaden i Iran idag @Mazdak ? Vilka märken är stora och finns mycket vintage?
Det finns cirka 20-30 seriösa samlare i Iran och en handfull seriösa butiker som säljer vintage. Det finns gott om asiatiska märken på vintage-marknaden. Det som säljer bäst är premium-märken (rolex, ap, hublot, omega...) med mycket guld och stenar. Stål och sånt som inte glimmar säljer dåligt. Men iranierna är inte jättebra på att ta hand om sina klockor. Box, cert och servicehistorik är oviktigt för de.

Det finns några bra instagramkonton som man kan följa om man vill ha koll på iranska klockmarknaden.
Kolla in:
@timemachinegallery
@tehranwatch20
@tiktakcenter
@mystery_of_time2
@zamansang

Jag åker ner cirka 2 gånger per år, så har ni sett något ni gillar så säg till så kan jag hämta åt er, om jag ändå är där.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Schysst @Mazdak !
Hur är priserna generellt? Är det "prutläge på" eller är priserna någorlunda vettiga från början?
Priserna är ganska vettiga från början. Men det går alltid att pruta 5-10% ytterliggare. Generellt så är priserna cirka 30% billigare än i Sverige. Men beror på vad man är ute efter. Mångasom flydde från syrien nu under kriget sålde sina klockor i Iran vilket gjort att det går att hitta riktigt fina klockor till grymt bra priser just nu.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Grymt! Stort grattis till riktigt coola klockor!
Instämmer med övriga, undvik läder på dessa och särskilt lädernato.
Ett nato i nylon tycker jag funkar i väntan på ett vintage tropic.
 
Topp