• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Forumbugg Den uppladdade filen är för stor

Derix

Patek
2-Faktor
Får ett felmeddelande på MacOS Big Sur 11.1 när jag ska ladda upp vissa bilder. Samma bilder fungerar dock att ladda upp via iPad eller iPhone.

Skärmavbild 2021-01-29 kl. 16.27.01.png
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det finns en maximal storleksbegränsning på 20MP (och säkert någon begränsning av filstorlek men jag provade en bild på 21MB utan problem så det är nog satt väldigt högt). Jag provade att ladda upp en bild på 5963x3354 (20MP) vilket fungerade och när samma bild ökades till 5963x3355 (20.01MP) fick jag upp ett felmeddelande om att bilden var för stor men jag provade även lite andra upplösningar och det verkar som att det egentligen inte finns någon hård begränsning på upplösning varken i sid- eller höjdled så länge den totala upplösningen är maximalt 20MP.

De flesta operativsystem (inklusive MacOS) bör rimligtvis visa denna information om man kikar på bilddetaljerna eller hovrar med muspekaren över filen men det går även att räkna ut genom att multiplicera pixlarna (t.ex. 5963x3354) och allt under 20 miljoner = <20MP. Det skulle vara smidigt om forummjukvaran kunde ändra storleken om bilden är för stor men det kanske är för CPU-krävande? Om man inte är tekniskt insatt är det ju väldigt svårt att veta vad begränsningen ligger på eller ens vad 20MP är.

@MattWServices

Att det fungerar på iPad och mobil beror troligtvis på att du försöker att ladda upp bilder som är synkade genom iCloud och du blir då serverad en lägre upplösning när du använder en enhet med lägre upplösning/högre PPI vilket är anledningen till att det inte går att ladda upp samma bild från din Mac eftersom den då visas i full upplösning (=>20MP).
 

HSK

Patek
2-Faktor

I've increased the limit to 30MP.
Great! 👍 It's probably quite unusual to hit 30MP+ but perhaps a more detailed error message could be used instead of just "image too large" without any information regarding in which way it's too large? Just a suggestion to avoid frustration in the odd case where someone tries to upload a really high resolution image. ☺️
 
Topp