• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Mitt första seriösa klockköp var en Baume et Mercier. Märket har ännu ingen egen tråd på Klocksnack och märket är relativt okänt i Sverige för gemene man. Därför går det att få begagnade Baume et Mercier till mycket överkomliga priser. Jag har gjort lite research och tänkte dela med mig av kort historia och information om detta märke. Skriv gärna era reflektioner om denna klocktillverkare. Vad tror ni är orsaken till att märket är relativt okänt på våra breddgrader? Och rätta mig gärna om jag har fel i något jag skrivit.

HUR DET HELA BÖRJADE
Historien bakom Baume & Mercier började redan 1830 då bröderna Louis-Victor och Celestin Baume öppnade en klockbutik i Les Bois i Schweiziska Jura. Brödernas verksamhet växte snabbt och deras motto var "Acceptera endast perfektion, endast klockor tillverkade av högsta kvalité". Med sin verksamhet skaffade sig bröderna ett välrenommerat namn och tillverkade exceptionella klockor med de senaste innovationerna.

FÖRSTA FILIALEN UTOMLANDS
Efter några år satte bröderna upp en filial till butiken i London, under namnet "Baume Brothers". Filialen kom att växa till en kedja över hela det brittiska imperiet. Men det räckte inte där utan man fortsatte att expandera även till andra länder och blev därmed internationellt erkänd. I slutet av 1800-talet var märket främst känd för sina kronografer och sina grand complications och bröderna vann flertalet priser för sina urverk som uppvisade en exceptionell noggrannhet.

BAUME & MERCIER BLIR TILL
I början av 1900-talet går direktören för bolaget, William Baume, ihop med Paul Mercier och tillsammans bildar de bolaget Baume & Mercier i Geneve 1918. Bolaget blir en av de mest aktiva på sitt område att göra välbalanserade och specialdesignade icke-konventionella armbandsur och man fortsätter att vinna priser och sätta sin prägel på klockvärlden.
baume mercier.jpg

Man förstod tidigt att det är viktigt att följa trender och förnya sig. Under 20-talet tog man därför fram flertalet modeller som riktade sig helt och hållet till kvinnor, deras behov och deras preferenser.
3.jpg
2.jpg

Under 40-talet lade man grund för bolagets filosofi och var man står för idag, nämligen horologiska mästerverk och tidslös elegans.
5.jpg
4.jpg

DET MODERNA BAUME & MERCIER
Baume & Merciers logotyp är det grekiska tecknet Phi, vilket kännetecknar märkets ständiga strävan efter jämvikt och balans (därav namnet på denna tråd). Man har under alla dessa år strävat efter att demonstrera kreativitet och innovation och har flertalet komplikationer som månfas och triple date-kalender i sina klockor. Men märket har också flertalet klockor med simpel och elegant design.
6.jpg

7.jpg
8.jpg

BAUME&MERCIER IDAG
Sedan 1998 ägs bolaget av Richemont Group (före detta Vendome group) och har en rik kollektion med flertalet framgångsrika modeller till överkomliga priser, exempelvis Hampton- och Linea-modellerna. Idag finns följande kollektioner i Baume & Merciers katalog:
  • Classima - Minimal design.
  • Clifton - Urban klocka som matchar det moderna livet med en klassisk design.
  • Hampton - Designade klockor för kvinnor och män.
  • Linea - Eleganta och dynamiska klockor för kvinnor.
  • Promesse - Moderna klockor designade för kvinnor.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
C01E17BE-77F6-4A3E-8768-473AF47A7B88.png
Tar denna tråds oskuld. Någon som haft denna modell och tycker den är värd 3k?
Ehm, kan inte märket, men när jag ser på den där blir den första frågan om ett exklusivt klockhus i Schweiz skulle släppa ut ett så erbarmligt dåligt resultat.
Är det en äkta modell?
 
Senast ändrad:

Gelmax

Cartier
Altså... har sneglat en del på Nomos Metro

1667861509327.png


... men råkade nu stöta på de nya "Baume"-modellerna från Baume Mercier... min initiala tanke är: Wow - coola! ...och till vilka priser! quartz-modellerna verkar gå för under 6000:- på chrono24 och de automatiska på ca 15000:- (halva piset av Nomos...).

Klart intressant!
1667861656435.png

1667861683987.png
 
  • Like
Reactions: SCM

Henriklj

Omega
2-Faktor
Extremt sval tråd denna… Har börjat kika på en Clifton Baumatic, någon som har erfarenheter? Känns som att det måste finnas fler på KS som äger en B&M?
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Jag är riktigt sugen på att införskaffa en Riviera 10618 (grön tavla).
Finns det någon här som äger en samt som kan ge sin input på den? Det hade uppskattats ☺️
Har tyvärr ingen input att ge men jag ställer mig i hejaklacken för ett köp - verkar vara väldigt trevliga klockor, i synnerhet sett till priset. Nya versionen med Baumatic-verket framförallt. Nedsidan verkar vara ett ganska elakt värdetapp om man köper nytt om det man läser stämmer, men köpa nytt är ju å andra sidan inte någon naturlag att man måste göra.

Jag säger: Tjööp! 😃👍
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Den där femdagars-Rivieran är jäkligt lockande 😍 Jag inbillar mig att den skulle kunna bli en riktig hit för dem. Har spanat på den (eller tbh hela Riviera-linjen) ett tag och är väldigt nyfiken på hur den upplevs
Komfort och helhetsintryck var långt över förväntan. Mycket trevligt och prisvärt speciellt från Clifton modellerna, men Riviera modellerna var det som imho var absolut bäst.
 

Been

Patek
2-Faktor
Den där femdagars-Rivieran är jäkligt lockande 😍 Jag inbillar mig att den skulle kunna bli en riktig hit för dem. Har spanat på den (eller tbh hela Riviera-linjen) ett tag och är väldigt nyfiken på hur den upplevs
Tycker Riviera är fin överlag .
Frugan spontanköpte en 33 mm med MOP tavla förra veckan och är grymt nöjd.
Finns ju en hel del fint i de andra modellprogrammen också.
IMG_3620.jpeg
 

JonWin

Omega
Hej. Jag spanar efter Riviera 10616, dvs blå, baumatic, 42mm. Någon som äger en och kan ge ett utlåtande? Har kännt och klämt men en stund i butik är ingen garant för känslan på sikt. Någon som har provat den nya dykaren 10716? Klumpig? Hur fula är egentligen dom blåa räfflorna vid 2, 4, 8 och 10 i verkligheten?
 

Dollar

Omega
2-Faktor
Spanar efter en Hampton, 2000-2010-talet i kvarts. Någon som kan säga något kort om den modellen?
 
Riktigt fina klockor! Har själv varit sugen på att skaffa en väldigt länge. Hur känns länken och claspen?
Tyckte den va skitbra! Väldigt mycket klocka för typ 40k. Samma verk som i nya Iwc ingy men den går ju på typ 140k… tyckte länken va riktigt cool där delar av länken är polerad, inte på kanterna utan typ mitt på (svårt att förklara). Jag gillade det riktigt mycket. Svårt att säga hur länken och låset var då jag provade den i butik och länken inte va anpassad för min handled.

Edit: nedan ser man va jag menar med poleringen
IMG_5713.jpeg
 

Siffens

Omega
Tyckte den va skitbra! Väldigt mycket klocka för typ 40k. Samma verk som i nya Iwc ingy men den går ju på typ 140k… tyckte länken va riktigt cool där delar av länken är polerad, inte på kanterna utan typ mitt på (svårt att förklara). Jag gillade det riktigt mycket. Svårt att säga hur länken och låset var då jag provade den i butik och länken inte va anpassad för min handled.

Edit: nedan ser man va jag menar med poleringen
IMG_5713.jpeg
Kul att du gillar den! Se där, visste att dom har ett grymt verk, men att iwc använder samma visste jag inte. Coolt! Jag gillar också dom polerade delarna. Det var faktiskt en av sakerna jag gjorde att jag köpte min Longines Zulu Time 😍
Nästa gång jag är i Stockholm/ Uppsala så blir det att testa den!
 
Kul att du gillar den! Se där, visste att dom har ett grymt verk, men att iwc använder samma visste jag inte. Coolt! Jag gillar också dom polerade delarna. Det var faktiskt en av sakerna jag gjorde att jag köpte min Longines Zulu Time 😍
Nästa gång jag är i Stockholm/ Uppsala så blir det att testa den!
Det är ju richemondverk så många inom koncernen som använder det.
Enda jag egentligen inte gillar med klockan är att kronan inte är skruvad, men många tillverkare som har wr 100 och inte skruvad krona.
 

Siffens

Omega
Det är ju richemondverk så många inom koncernen som använder det.
Enda jag egentligen inte gillar med klockan är att kronan inte är skruvad, men många tillverkare som har wr 100 och inte skruvad krona.
Jaha okej. Det hade jag inte koll på. Fattar, skruvad krona är alltid det bästa såklart. Exakt, man får annars tryck testa klockan då och då om man skulle noja kring tätheten.
 

Marli

Cartier
Provade Riviera Quartz 36 mm (dam…..) och 42 mm Baumatic med resultat aningen för liten resp. Stor. I övrigt riktigt trevliga klockor! De finns ju i en 39 mm variant också, någon som testat alla tre och har ett utlåtande?
 
Hej experter!

Ny på Klocksnack då jag söker info om just B&M. Skönt att hitta en tråd.

Jag har sålt kostymklockan och dykaruret och letar nu efter en begagnad Baume & Mercier. Jag har fastnat för Clifton 10240 alt 10123. Jag gillar det tunga utseendet med en enkel läderrem.

Det finns en till salu på Uret Vintage men jag uppskattar inte de omdömen som man kan läsa om det företaget. Så det går ju bort.

Men vad är era rekommendationer? Modeller som jag missat? Kvalitet rent allmänt?
 

BankAnden

Panerai
Provade Riviera Quartz 36 mm (dam…..) och 42 mm Baumatic med resultat aningen för liten resp. Stor. I övrigt riktigt trevliga klockor! De finns ju i en 39 mm variant också, någon som testat alla tre och har ett utlåtande?
Jag köpte 33mm med den mörkare blå tavlan till tjejen och måste säga att den är bättre än jag trodde Sportig, men ändå bra elegans och fungerar till allt.
 
Topp