• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den var fin en gång i tiden......men...

Sond

Patek
Efter en service/reparation ser den ut så här :(

Repa mellan kl 8-9 samt repor under dagvisningen:(

Skit på visarna också.





Så här såg den ut innan



Det känns riktigt surt när de inte kan vara försiktiga med grejer som är värderade till ca 30´

Trevlig helg

Anders.S

Vad är det för mört som varit på den där?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hur fan lyckas man med det?!
Reporna sitter ju inte ens så till, att dem skulle kunnat uppstått om de var oförsiktiga när de tog bort visarna...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Du ska självklart kontakta dom. De har förstört dess originaltavla och det ska de absolut ersätta!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Det är så trist när man ser det! Man tänker att urmakare har respekt för klenoderna man lämnar in. Tydligen inte!

Trist:(
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Muppar! Beklagar verkligen. Knäckande. De borde ha nån sorts försäkring som de kan använda ifall de sabbar det som kunderna lämnar in.
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Efter en service/reparation ser den ut så här :(

Repa mellan kl 8-9 samt repor under dagvisningen:(

Skit på visarna också.





Så här såg den ut innan



Det känns riktigt surt när de inte kan vara försiktiga med grejer som är värderade till ca 30´

Trevlig helg

Anders.S
Fan va surt! Klumpigt!
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Fy satan vad trist att de klantar sig så stort. Man blir nästan orolig för att lämna in klockor. Du ska definitivt kontakta dem och påpeka det, du har ju bildbevis på att den inte såg ut så innan du lämnande in den.
 

Andsan

Rolex
Detta är en lång historia som började för ca 1.5 år sedan. Då inlämnad för en komplett service. Ca 3000 kostade det. Helt ok pris. Det visade sig att klockan efter service stannade efter ett tag samt boett-locket var snegängat. Fick lämna in den ytterligare en gång för att den inte hade bra tidshållning. Lämnade in den sista dagen innan reparationsgarantin gick ut då månfasklockan inte funkade. Det visade sig att Urmakaren monterat bort en del som gjorde att den inte funkade. Varför vet jag inte. Upptäckte då märket i tavlan men var så trött på allt strul så jag orkade inte bry mig. Lämnade in klockan igen då månfasklockan ånyo inte funkade. Ringde Urmakaren som berättade att en del saknades. Hämtade klockan idag och såg då att repan i urtavlan var större än vad jag tidigare uppfattat. Det har gjort mig riktigt sur så på måndag blir det en tur till Klocka i Täby Centrum så får jag se vad de har för förklaring.

Just nu är jag riktigt sur och kommer inte kommentera mer i inlägget innan jag fått svar från urmakaren.


Tack för ert stöd

Anders
 

plattfot

Rolex
Riktigt, rikrigt tråkigt.

Utan att försvara urmakaren måste jag säga att det inte är konstigt att det ibland sker olyckor med/på speciellt tavlor och visare i samband med service på gamla ur.

Vassa metallverktyg, mänskliga faktorn, små marginaler och ibland delar som inte tagits isär på många årtionden vilket ökar friktionen mellan delarna borde vara ett bra upplägg för skador.

Minns ett samtal jag fick från "min" urmakare som bad om tillåtelse att ta i exta mycket då han med normal kraft inte fick loss småvisarna på min 321 speedy vid service.
Några timmars ovisshet, sedan ett SMS som meddelade att tavla och visare klarat sig oskadda och servicen kunde genomföras enligt plan. Det hade lika gärna slutat med att tavla och/eller visare pajjat.

I ditt fall verkar det snarare handla om slarv/misstag och det är förvånande att ingen nämnde skadan (?) när du fick tillbaka den.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Riktigt, rikrigt tråkigt.

Utan att försvara urmakaren måste jag säga att det inte är konstigt att det ibland sker olyckor med/på speciellt tavlor och visare i samband med service på gamla ur.

Vassa metallverktyg, mänskliga faktorn, små marginaler och ibland delar som inte tagits isär på många årtionden vilket ökar friktionen mellan delarna borde vara ett bra upplägg för skador.

Minns ett samtal jag fick från "min" urmakare som bad om tillåtelse att ta i exta mycket då han med normal kraft inte fick loss småvisarna på min 321 speedy vid service.
Några timmars ovisshet, sedan ett SMS som meddelade att tavla och visare klarat sig oskadda och servicen kunde genomföras enligt plan. Det hade lika gärna slutat med att tavla och/eller visare pajjat.

I ditt fall verkar det snarare handla om slarv/misstag och det är förvånande att ingen nämnde skadan (?) när du fick tillbaka den.


Jag håller fullständigt med dig, men just där reporna uppstått finns ingen anledning att röra över huvud taget... Det där är ett jobb där någon har klantat sig.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Hemskt tråkigt!

Men satan i gatan vilken löjligt snygg klocka!
Hur det där skall kunna lösas är svårt att ens föreställa sig. Hitta en sån tavla i perfekt skick är nog näst intill omöjligt...
 

Andsan

Rolex
Jag ringde butiken i dag. Föreståndaren /ägaren var inte där. Kommer först på måndag. Då ska jag besöka butiken så han får förklara hur detta gått till och om han haft vetskap om detta. Urmakaren borde ha sett detta tycker jag.

/anders
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tyvärr alltid en risk att lämna in vintage till urmakare. Hur tråkigt det än är. När skadan väl skett så är det som det är. Vet inte vad ni förväntar er från urmakaren men de kan inte göra skadan ogjord och att tro att de ska hitta en perfekt utbytesdel händer inte dessvärre. Tror nog de är lika ledsen som ägaren men det är som sagt alltid en risk när man lämnar ifrån sig klockan. Vill man inte ta den risken så ska man antingen låta bli service helt eller sikta in sig på modernare saker där utbytesdelar trots allt finns.

Som plattfot är inne på så är det inte alltid lätt för urmakaren alla gånger. Sen så gör också urmakare misstag på samma sätt som alla andra. De är inte mer än människor de med. Det enda man kan göra är att vara noggrann och lämna grejerna till den bästa urmakaren man känner till och sen hoppas att allt går bra. Det är dock fortfarande ingen garanti men då minimerar man iaf risken för missöden.

Hoppas du trots allt kan fortsätta njuta av din klocka. :)
 

vonhall

Rolex
Extra tråkigt när det händer en så gammal vacker klocka. Kan bara hoppas att han på något vis kan fixa till klockan så att du blir nöjd!
Min sambo gick förresten förbi mig när jag läste om din klocka. Vilken vacker klocka sa hon rent spontant! Det har hon aldrig sagt om mina klockor :sorry: :D
 

Andsan

Rolex
Tyvärr alltid en risk att lämna in vintage till urmakare. Hur tråkigt det än är. När skadan väl skett så är det som det är. Vet inte vad ni förväntar er från urmakaren men de kan inte göra skadan ogjord och att tro att de ska hitta en perfekt utbytesdel händer inte dessvärre. Tror nog de är lika ledsen som ägaren men det är som sagt alltid en risk när man lämnar ifrån sig klockan. Vill man inte ta den risken så ska man antingen låta bli service helt eller sikta in sig på modernare saker där utbytesdelar trots allt finns.

Som plattfot är inne på så är det inte alltid lätt för urmakaren alla gånger. Sen så gör också urmakare misstag på samma sätt som alla andra. De är inte mer än människor de med. Det enda man kan göra är att vara noggrann och lämna grejerna till den bästa urmakaren man känner till och sen hoppas att allt går bra. Det är dock fortfarande ingen garanti men då minimerar man iaf risken för missöden.

Hoppas du trots allt kan fortsätta njuta av din klocka. :)

Det blir nog svårt att njuta av den efter dessa missar. Boett-locket har nu en massa smårepor. Visarna har han säkert tagit på med sina oskyddade fingrar och lämnat fett på dem samt skadorna på urtavlan. Jag tycker att man skall kunna lita på att det görs bra jobb samt att man även vårdar produkten under den tid de har den i sin besittning. Här har det slarvat utöver vad jag kan acceptera.
Nån form av försäkring bör de väl ha och en ekonomisk ersättning tycker jag att jag är berättigad till.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det blir nog svårt att njuta av den efter dessa missar. Boett-locket har nu en massa smårepor. Visarna har han säkert tagit på med sina oskyddade fingrar och lämnat fett på dem samt skadorna på urtavlan. Jag tycker att man skall kunna lita på att det görs bra jobb samt att man även vårdar produkten under den tid de har den i sin besittning. Här har det slarvat utöver vad jag kan acceptera.
Nån form av försäkring bör de väl ha och en ekonomisk ersättning tycker jag att jag är berättigad till.
Tror tyvärr det blir svårt. :(

Keep us posted!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det blir nog svårt att njuta av den efter dessa missar. Boett-locket har nu en massa smårepor. Visarna har han säkert tagit på med sina oskyddade fingrar och lämnat fett på dem samt skadorna på urtavlan. Jag tycker att man skall kunna lita på att det görs bra jobb samt att man även vårdar produkten under den tid de har den i sin besittning. Här har det slarvat utöver vad jag kan acceptera.
Nån form av försäkring bör de väl ha och en ekonomisk ersättning tycker jag att jag är berättigad till.

Värdeminskningen bör rimligen vara klart lägre än servicekostnaden så du bör väl försöka få den återbetalad helt enkelt.
 

Andsan

Rolex
Servicekostnaden var 2.700 för två år sedan.
Auktionata i Tyskland ville sälja denna för två år sedan,( innan service,) med ett utropspris på 15´ och de räknade med ett slutpris på 30´. Nu har det gått ett par år och vintageur har också stigit i värde så ersättningen bör hamna högre tycker jag.
Klockan var ju i nyskick innan och den hade originalbandet när jag fick den vilket tyder på att den var lite använd.
Jag tror nog att uraffären får ersätta mig med något mer.

Och Aurum: Du skrev att värdeminskningen bör rimligen vara klart lägre än servicekostnaden. Vad grundar det på?
Jag håller inte med om detta.

/Anders
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Inte för att det inte är surt med skadan men det är väl en guldpläterad Henri Duvoisin triple date moonphase? Auktionata måste vara helt yra då dessa vanligtvis säljs för ett par tusenlappar? Din är för all del i ett otroligt fint skick men 30k? Vad missar jag? :)

Menar inte att basha din klocka men värdet är ganska relevant när du nu tar upp det och har det som grund för en eventuell kompensation.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Servicekostnaden var 2.700 för två år sedan.
Auktionata i Tyskland ville sälja denna för två år sedan,( innan service,) med ett utropspris på 15´ och de räknade med ett slutpris på 30´. Nu har det gått ett par år och vintageur har också stigit i värde så ersättningen bör hamna högre tycker jag.
Klockan var ju i nyskick innan och den hade originalbandet när jag fick den vilket tyder på att den var lite använd.
Jag tror nog att uraffären får ersätta mig med något mer.

Och Aurum: Du skrev att värdeminskningen bör rimligen vara klart lägre än servicekostnaden. Vad grundar det på?
Jag håller inte med om detta.

/Anders


Vad blev den i Tyskland såld till för summa?
 

Andsan

Rolex
På värdet, 30' är fantasisummor för enkla ur som dessa.
Men det var deras bedömning och de bör kanske ha en viss erfarenhet, mer än min och kanske din att göra denna bedömning. Det sitter ett Venus i denna enligt urmakaren. Om det höjer värdet vet jag inte.

Jag tycker att det är tråkigt när en klockas urtavla, i original, oavsett dess värde, skadas och troligen inte kan återställas till samma skick.
 
Topp