• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Denke är en hyvens kille - veckogammal paketöppning 1

Ariste

Audemars
2-Faktor
Forumets kanske främste NATO-förespråkare berikare min och min Wittnauers liv förra veckan med ett paket innehållandes ett NATO-band KS-style, jag är toknöjd och det gav mersmak. NU ska det inhandlas ett helsvart och känner jag mig själv rätt blir det fler! Tack för den fina gesten, Denke...din klockarkärlek för NATO-band berikar detta forum! :)

IMG_6026.jpg


IMG_6027.jpg


IMG_6028.jpg


IMG_6029.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Aurum skrev:
Nu lät du som en av farbröderna i bastun på Forsgrenska.
Det är två saker som talar för att det blir kvar, den ena är att min sambo vars klockintresse är minst sagt svalt noterade både klocka och band och frågade om jag köpt dem nyligen. Det andra är att det är otroligt bekvämt och snyggt, kanske skulle det kunna vara lite tjockare för att lira mer i min smak men då gissar jag att lite av bekvämligheten försvinner.
Skulle jag hitta ett skönt rallyband i mörkbrunt skinn så följer jag kanske din uppmaning men fram tills dess är det NATO-pakten som gäller. :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Härligt! Finns inget mysigare än ett nato på en gammal kronograf! Med ett svart kommer det bli ÄNNU vassare!

@aurum du bör snarast återgå till att restaurera någon av familjens gjutjärnspottor. Sånt här begriper du inte. ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
@Ariste, det är extraflärpen och tvåtonen jag motsätter mig. Själv föredrar jag styva enfärgade zulun då det är stilrenare och man kan ha bandet lite lösare utan att det blir topptungt. Sedan är det ju lite tjockare med. Men jag tycker absolut det är av godo att du testar alla bandsorter. Man måste ju testa allt. Jag har tex bund kvar...

Och det var tropic jag tyckte du skulle ha på dinkan, har jag för mig...

@Denke, det var lågt! Vi renoverar inte, vi gjuter om! Sedan tycker du verkligen att det kolsvarta passar en dinka med lite patina? Har aldrig fungerat för mig...
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aurum skrev:
@Denke, det var lågt! Vi renoverar inte, vi gjuter om! Sedan tycker du verkligen att det kolsvarta passar en dinka med lite patina? Har aldrig fungerat för mig...

:)

Man får ju rugga upp natot lite så det inte är blanksvart, alternativt köpa natos som inte är blanksvarta från början...testa!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
JakobZ skrev:
Denke skrev:
JakobZ skrev:
Är inte svart nato lite väl mycket mellanmjölk?

Nej.

Motivera!

Okej, här kommer lite tankar om Natos...grundförutsättningen är att Nato ÄR snyggt och att jag utgår vad som funkar för mig.

Natos i "roliga färger"/regimentals/bollibomparandiga: suveräna att matcha med klockor för att få till snygga bilder. Det ser ofta grymt bra ut på bild. I praktiken tycker jag däremot att det blir för tokroligt, lite som när folk bär sk "roliga" slipsar. Robert Broberg skulle bära nato med färg. Han är är ju sådär tokrolig.

Svarta Natos: klassiskt, hardcore, enkelt, clean, lättmatchat, asketiskt och ffa komfortabelt. Ett stort plus är dessutom att det faktiskt inte är så många som använder svarta, plain natos. De flesta verkar ju inte kunna hålla sig från att skoja till det med tokroliga färger. Alternativt springa runt och leka brittisk WWII-aristokrat med hittepåregimental på Wellingtonklockan.

Enfärgade natos (i basfärger, inte knasfärger); kan funka som alternativ till svart nato eller matchas mot rätt typ av patinering. Här räknar jag in basic bondnatos.

Skillnaden mellan svart nato och mellanmjölk är ju att mellanmjölk faktiskt konsumeras. Svart nato konsumeras i betydligt mindre omfattning än man kan tro...

Självklart så är min lilla utläggning ovan att betrakta som facit. :mrgreen:
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tyvärr så passar Natoband bäst till att hålla ihop gamla skidor nere i källaren.. Trots detta så fortsätter jag köpa dem och testa på i princip alla mina klockor. Detta måste betyda att jag antingen är otroligt korkad eller otroligt envis... :cool:
Men jag håller med om att det oftast ser kanonfint ut på bild, oavsett om det är ett enkelt svart eller ngn tokrolig färg.
Eller som denna...
30b5aa8b4e627c3e026e0b6d43cb2cd9.jpg


Den bärs så här idag men i efterrmiddag byts bagagebandet ut mot ett Brady Strap!!
 
B

Borttagen

Guest
Alltså.. Natoband på en sjyst klocka är precis som gympadojjor o keps till kostym. :cry:
Enda gången ett Natoband funkar är när du inte bryr dig om vare sig klocka eller band, dvs på beatern! ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Svart skinn-nato är ändå det absolut skönaste och snyggadte man kan bära... Alla kategorier. Och då snackar jag inte astjocka lädernatos, utan i rätt tjocklek (så som jag tillverkar de) :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
UlfArnold skrev:
Alltså.. Natoband på en sjyst klocka är precis som gympadojjor o keps till kostym. :cry:
Enda gången ett Natoband funkar är när du inte bryr dig om vare sig klocka eller band, dvs på beatern! ;)

Trisst att leva så trångsynt. Är själv inget fan av naton, men de har sin plats i bandforan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Denke skrev:
Aurum skrev:
@Denke, det var lågt! Vi renoverar inte, vi gjuter om! Sedan tycker du verkligen att det kolsvarta passar en dinka med lite patina? Har aldrig fungerat för mig...

:)

Man får ju rugga upp natot lite så det inte är blanksvart, alternativt köpa natos som inte är blanksvarta från början...testa!

Hjälper bara marginellt då de fortfarande är svarta. Försökt klorbleka, men det gjorde ingen skillnad förutom luktmässigt då...

Mitt gröna som lever på WWWn och på 6024an är däremot brutalt fakeslitet. Mycket klädsamt!

Har du testat typ singularrally på Heuern?
 
B

Borttagen

Guest
Aurum skrev:
UlfArnold skrev:
Alltså.. Natoband på en sjyst klocka är precis som gympadojjor o keps till kostym. :cry:
Enda gången ett Natoband funkar är när du inte bryr dig om vare sig klocka eller band, dvs på beatern! ;)

Trisst att leva så trångsynt. Är själv inget fan av naton, men de har sin plats i bandforan.

Självklart har de sin plats i bandfloran eftersom så många gillar dem o jag är ju glad att jag slipper dem! Lite mindre trångsynt nu? :D :D
 
B

Borttagen

Guest
yonsson skrev:
Svart skinn-nato är ändå det absolut skönaste och snyggadte man kan bära... Alla kategorier. Och då snackar jag inte astjocka lädernatos, utan i rätt tjocklek (så som jag tillverkar de) :)

Man kanske kan få stifta bekantskap med dina hemmagjorda band på onsdag? Nyfiken! :?:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
UlfArnold skrev:
yonsson skrev:
Svart skinn-nato är ändå det absolut skönaste och snyggadte man kan bära... Alla kategorier. Och då snackar jag inte astjocka lädernatos, utan i rätt tjocklek (så som jag tillverkar de) :)

Man kanske kan få stifta bekantskap med dina hemmagjorda band på onsdag? Nyfiken! :?:

Absolut! Men då får vi köra en GTG i Mexico :) , för där tänkte jag befinna mig när ni andra är på GTG i GBG.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aurum skrev:
Denke skrev:
Aurum skrev:
@Denke, det var lågt! Vi renoverar inte, vi gjuter om! Sedan tycker du verkligen att det kolsvarta passar en dinka med lite patina? Har aldrig fungerat för mig...

:)

Man får ju rugga upp natot lite så det inte är blanksvart, alternativt köpa natos som inte är blanksvarta från början...testa!

Hjälper bara marginellt då de fortfarande är svarta. Försökt klorbleka, men det gjorde ingen skillnad förutom luktmässigt då...

Mitt gröna som lever på WWWn och på 6024an är däremot brutalt fakeslitet. Mycket klädsamt!

Har du testat typ singularrally på Heuern?

Har testat både rally/racing med både stora och små hål på 2446'an. Trivs inte riktigt med någon av dem, det blir så långt mellan bandkant och boett. Natot känns mer tajt.

På 1163'an sitter det däremot racingstrap och där passar det perfekt. På den skulle ett nato kännas helt fel...så du hör, jag är inte 100% nato-taliban... :cool:
 
B

Borttagen

Guest
yonsson skrev:
UlfArnold skrev:
yonsson skrev:
Svart skinn-nato är ändå det absolut skönaste och snyggadte man kan bära... Alla kategorier. Och då snackar jag inte astjocka lädernatos, utan i rätt tjocklek (så som jag tillverkar de) :)

Man kanske kan få stifta bekantskap med dina hemmagjorda band på onsdag? Nyfiken! :?:

Absolut! Men då får vi köra en GTG i Mexico :) , för där tänkte jag befinna mig när ni andra är på GTG i GBG.

Ja det var ju precis runt hörnet! Ha en underbar resa!! Blir förhoppningsvis fler GTG.
 
Topp