• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Design som påstås fylla funktion

SpejsMan

Guld
Pledge Member
2-Faktor
Jag satt och kollade på någon youtubers avsnitt om flygare och kom att tänka på att mycket design på klockor tillskrivs vara för att fylla en viss funktion.

Vi har tex pepsi. Ursprungligen för att lätt kunna skilja mellan dag och natt på en GMT, men senare även vanligt på dykare.
Då både dyktid pga kväve i blodet, luftens räcktid och tid för dekostopp helt beror på djup har jag svårt att se att någon annan än Breitling skulle kunna få plats med denna info. En tvåfärgad bezle räcker knappast. Design!
Sedan det som fick bägaren att rinna över, stora kronor på fliegers för att piloten ska kunna ställa tid och vrida upp klockan med handskar. Va?!
Vad kalibrerar piloten klockan mot? Har han en som går mycket mer rätt där i cocpit men den sitter svårläsligt monterat under högerlåret, och är han uppe i luften så länge att hans IWC hinner gå märkbart fel? Det tog 16h att flyga över Atlanten första gången så längre än så lär en stridspilot inte susa runt. Kommer han behöva vrida upp klockan under denna tid? Knappast. Design!

Misstolka mig inte för att ogilla denna design. Jag älskar både stora kronor på fliegers och pepsis på dykare, men fyller de verkligen ett syfte?

Kommer ni på mer fräck design som tillskrivs ha en funktion som i verkligheten kanske inte är så funktionell?
 
Verkar som pilotklockor dock har haft stora kronor även när design borde stått långt långt ner på listan efter funktion.

A Lange Söhne B-Uhr, 29 Oktober 1941, deutsche Luftwaffe.png

Ett B-Uhr från 1941 enligt annonsen. Och observera att den är 55mm så stor krona ja :)
Annons Chrono24

Dom första klockorna som specifikt togs fram för piloter verkar också ha haft stor krona:
"The watch worn for the Channel crossing boasted a host of features that distinguished it as an aviation tool. This watch possesses the DNA shared with all future pilot watches. The watch offered features conducive to flying: luminous dial and hands for readability, oversized Arabic numerals, a large crown for turning when wearing gloves, a bi-metallic anti-magnetic hairspring and a case that could be attached to the instrument panel. OK, the last feature is a bit anachronistic, but the pilot cool factor is here at the start."
Artikel

Men som du säger lär ju ingen ha behövt vrida upp den under de, relativt sett, korta flygturerna. Kan det ha haft något med önskad möjlighet att ställa klockan under flygfärd för tidtagning och navigering?
 
Verkar som pilotklockor dock har haft stora kronor även när design borde stått långt långt ner på listan efter funktion.

A Lange Söhne B-Uhr, 29 Oktober 1941, deutsche Luftwaffe.png

Ett B-Uhr från 1941 enligt annonsen. Och observera att den är 55mm så stor krona ja :)
Annons Chrono24

Dom första klockorna som specifikt togs fram för piloter verkar också ha haft stor krona:
"The watch worn for the Channel crossing boasted a host of features that distinguished it as an aviation tool. This watch possesses the DNA shared with all future pilot watches. The watch offered features conducive to flying: luminous dial and hands for readability, oversized Arabic numerals, a large crown for turning when wearing gloves, a bi-metallic anti-magnetic hairspring and a case that could be attached to the instrument panel. OK, the last feature is a bit anachronistic, but the pilot cool factor is here at the start."
Artikel

Men som du säger lär ju ingen ha behövt vrida upp den under de, relativt sett, korta flygturerna. Kan det ha haft något med önskad möjlighet att ställa klockan under flygfärd för tidtagning och navigering?
Kan tänka mig att man i vissa lägen behövde synkronisera klockorna under en flygning mot en tid man fick över radio, och att det kunde vara jäkligt kallt däruppe så att man helst inte plockade av sig några handskar även om man hade tid. Sen kan man tänka sig att även om det inte var så ofta piloterna behövde ställa klockan i luften så kanske det inte var någon nackdel med stor krona när man sitter still i cockpit jämfört med när man krälar runt på marken eller bland maskiner på en båt, så då skadar det ju inte att ha det.
 
Kan tänka mig att man i vissa lägen behövde synkronisera klockorna under en flygning mot en tid man fick över radio, och att det kunde vara jäkligt kallt däruppe så att man helst inte plockade av sig några handskar även om man hade tid. Sen kan man tänka sig att även om det inte var så ofta piloterna behövde ställa klockan i luften så kanske det inte var någon nackdel med stor krona när man sitter still i cockpit jämfört med när man krälar runt på marken eller bland maskiner på en båt, så då skadar det ju inte att ha det.
I del 5 av artikelserien jag länkade till ovan nämns just synkronisering:
"To correct for time discrepancies, the movements were capable of stopping the central seconds hand by pulling the crown, or hacking, and the oversized diamond or onion crown could be operated with gloves on the hand."
 
Verkar som pilotklockor dock har haft stora kronor även när design borde stått långt långt ner på listan efter funktion.
A Lange Söhne B-Uhr, 29 Oktober 1941, deutsche Luftwaffe.png

Ett B-Uhr från 1941 enligt annonsen. Och observera att den är 55mm så stor krona ja :)
Annons Chrono24

Dom första klockorna som specifikt togs fram för piloter verkar också ha haft stor krona:
"The watch worn for the Channel crossing boasted a host of features that distinguished it as an aviation tool. This watch possesses the DNA shared with all future pilot watches. The watch offered features conducive to flying: luminous dial and hands for readability, oversized Arabic numerals, a large crown for turning when wearing gloves, a bi-metallic anti-magnetic hairspring and a case that could be attached to the instrument panel. OK, the last feature is a bit anachronistic, but the pilot cool factor is here at the start."
Artikel

Men som du säger lär ju ingen ha behövt vrida upp den under de, relativt sett, korta flygturerna. Kan det ha haft något med önskad möjlighet att ställa klockan under flygfärd för tidtagning och navigering?
Ja, det var dessa jag syftade på. Även Omegas varianter som såldes till RAF hade stora kronor, om än inte lika stora som Laco m.fl.
Dock så kom de designkraven där från beställaren med den lilla mustaschen så vem som ska anklagas där är ju lite svårt.
 
Ja, det var dessa jag syftade på. Även Omegas varianter som såldes till RAF hade stora kronor, om än inte lika stora som Laco m.fl.
Dock så kom de designkraven där från beställaren med den lilla mustaschen så vem som ska anklagas där är ju lite svårt.
Stor krona var redan inarbetat känns det som (citerade texten i mitt första inlägg) och var inget mannen med mustaschen hittade på. Däremot borde den fallit bort om den inte hade någon praktisk funktion var min poäng :)
 
Dagens design är ofta kopplade till historik. Det är inte så länge sedan toalett saknades på flyget, ingen drink i värmen heller. Power reserv har jag aldrig saknat, men jag skulle vilja ha det om klockan absolut inte får stanna. En stor distinkt vridring är en bra funktion för riktiga dykare men knappast för den som glassar i solen.
 
Tillbaka
Topp