Laddar...
Nymans Ur 1851

Det började med en kopia?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Uhren, 7 augusti 2017.

?

Har du haft en kopia någon gång i livet?

1. Ja

24 röst(er)
    30,0%
  2. Nej

56 röst(er)
    70,0%
  1. Uhren
    Trådstartare

Uhren Ewok

Någon mer som känner igen sig i att en kopia skapade intresse och senare i livet till ett köp av äkta vara?

Att smuggla piratkopior är extremt lönsamt. Vinsten kan vara upp till 900 procent högre än att smuggla kokain. Dessutom är det ganska riskfritt och straffen relativt låga.

Analysföretaget IDC, (International Data Corporation) räknar med att en minskning av piratkopieringen med tio procent skulle skapa 600 000 nya jobb årligen.

Som ex gjordes juli 2010 ett rekordbeslag i Toscana av 800 000 piratkopierade klockor i en verkstad som drevs av kineser. Klockorna var kopior av märken som Dolce & Gabbana, Rolex och Omega.

Var dryga 20 år när jag köpte en kopia. Hade inget klockintresse eller pengar som prioriterade klockor före annat. Behövde en billig klocka som visade tiden.

Valde en Eberhard 4 Chrono. Men något konstigt hände. Visste inget om klockor och inte heller om Eberhard var ett riktigt märke. Började tycka om klockan och med tiden kände jag att jag någon gång skulle köpa äkta varan. Klockintresset började förmodligen även då. Lite av en ny värld började öppna sig med önskan om äkta varan. Kopian har jag sparat av nostalgiska skäl och nu fredags kom äkta varan med bud. Cirkeln är sluten. Inte den första premiumklocka jag köpt. Men den jag förmodligen saknat mest.

Kopior är en ful marknad som är till gagn för kriminella nätverk. Inget jag tänkte eller visste då. Men alla har vi kommit i kontakt med dem.

Skulle aldrig köpa en kopia eller på annat sätt uppmuntra en sådan marknad.

Men fulmarknaden medförde ett intresse och sug för äkta varan. Blev något av en instegsmodell för framtida förutsättningar.

På bilderna original och kopia. En med vit urtavla och den andra med champagne arabiska siffror. Beror på att det är olika modeller inom 4 Chrono.

Stor skillnad mellan original och kopia. Kopian är lätt att se att den är fejk. Främst på datumtavlan. Men i övrigt ser den välgjord ut och visat tiden bra under något år som den användes. Gick sedan sönder.

Bifogade filer:

Senast ändrad: 7 augusti 2017
    Vesper gillar detta.
  2. Halle81

Halle81 Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    Tänka sig att det startade faktiskt exakt så för mig också...
    En Tag ifrån Thailand vill jag minnas. Hade klockan i flera år, suget växte och köpte mig sedan en riktig klocka...

3. larsbeg

larsbeg Rebel soldier

Har oxå en liggande, en Panerai, idag ser jag på den mest som en souvenir från en svunnen tid.

4. Writer136

Writer136 Stormtrooper

Faktiskt inte.
    Klämde väl på lite kopior som säljarna runt stränderna i marbella försökte kränga men de var så pinsamt dåliga eller gick sönder när man tog i dom typ så var nog mer faktiskt köp av g-shock som drog igång klockintresse.

5. 903lew

903lew Y-Wing pilot

I Savianos "Gomorra" tar han upp detta koncept, att kopiorna inte tar pengar från det faktiska märket utan alltsom oftast fungerar som gateway till det faktiska märkets produkter. I hans fall gäller det kläder som enligt hans granskning de facto sys i samma verkstad/ateljé, men samma princip gäller kanske även klockor?

Jag har mig veterligen lyckats hålla mig borta från kopior på just klockor. Jag har dock en faiblesse för riktigt taskiga fake-Adidasgrejer, ju mer felstavat desto bättre (Abidos FTW!).

Uhren och Halle81 gillar detta.
  6. Jim Dollares

Jim Dollares Stormtrooper

Köpte en fruktansvärt hemsk Rooleex i tidiga tonåren i samband med utlandssemester med föräldrarna. Tog väl en månad innan det började lossna saker på urtavlan :rolleyes:

7. Zingo

Zingo Y-Wing pilot

Aldrig köpt en kopia, räckte med att en vän köpte en på en utomlandsresa och vid första badet med den så.. ja, förstörd. :D

Mårtenssons ur Brookfield