• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det börjar bli dags att skaffa en "High end" klocka.

Supreme

Basic
Som rubriken lyder så går jag i tankarna att införskaffa en klocka för en "större" summa. En större summa är såklart subjektivt. Men för mig är den summan mellan 20 och 30.000, iaf för en klocka.

Jag har läst bland en del trådar och spanat ganska mycket. Jag har kommit fram till att Tudor Black Bay med röd bezel och stållänk känns som ett lämpligt alternativ. I dagsläget använder jag en Seiko Prospex SUN019P1, men vill ha en klocka med lite bredare spektrum rent stilmässigt.
Har även sneglat på Tudor Pelagos men den är inte lika iögonfallande för mig personligen.

Är det ett felsteg att blicka mot Tudor som insteg? Råder där konsensus bland insatta klocksamlare att man köper Tudor när man inte har råd till Rolex?
Bör jag försöka hitta Tudor BB med det första urverket, eller det spelar ingen större roll? Utbilda mig gärna.

(Random bild)

Bilagor

• Screenshot_20181029-213508__01.jpg
    Screenshot_20181029-213508__01.jpg
    126.7 KB · Visningar: 2
Som rubriken lyder så går jag i tankarna att införskaffa en klocka för en "större" summa. En större summa är såklart subjektivt. Men för mig är den summan mellan 20 och 30.000, iaf för en klocka.

Jag har läst bland en del trådar och spanat ganska mycket. Jag har kommit fram till att Tudor Black Bay med röd bezel och stållänk känns som ett lämpligt alternativ. I dagsläget använder jag en Seiko Prospex SUN019P1, men vill ha en klocka med lite bredare spektrum rent stilmässigt.
Har även sneglat på Tudor Pelagos men den är inte lika iögonfallande för mig personligen.

Är det ett felsteg att blicka mot Tudor som insteg? Råder där konsensus bland insatta klocksamlare att man köper Tudor när man inte har råd till Rolex?
Bör jag försöka hitta Tudor BB med det första urverket, eller det spelar ingen större roll? Utbilda mig gärna.

(Random bild)
Tudor är inget dåligt val och skit fullständigt i om någon annan tycker att det är en "nästan Rolex". Tror dock få i klocksvängen tycker det. Står stadigt på egna ben och erbjuder bra klockor till ett lägre pris en storebror. Tänk på att BB är en riktigt stor klocka (enligt mig). Dessutom hög så den passar kanske inte till allt. BB58 är lite mindre och smalare och enligt mig mycket trevlig. Dock inte helt lätt att få tag på. Är du bekväm med storleken så är vanliga BB dock ett bra val. Finns mycket kul i prisklassen dock. När man kan tänka sig upp mot 30k så är mitt starkaste tips alltid speedmaster. Inte en liten klocka det heller iofs men bärs bra och är helt enkelt jävligt trevlig. Historian bakom den är ju inte fy skam heller ;)

Black bayen är lite klossig tyvärr (Ägt två). Pelagos är bra mycket coolare i verkligheten. Kikat på Black bay 58?

Alright, min nuvarande klocka mäter in på 48mm dia och 15mm tjocklek. Så storleken i sig tror jag inte kommer störa mig.

Jag har dock spanat på BB 58 också. Men den verkar bara finnas i svart än så länge va?

Tudor är inget dåligt val och skit fullständigt i om någon annan tycker att det är en "nästan Rolex". Tror dock få i klocksvängen tycker det. Står stadigt på egna ben och erbjuder bra klockor till ett lägre pris en storebror. Tänk på att BB är en riktigt stor klocka (enligt mig). Dessutom hög så den passar kanske inte till allt. BB58 är lite mindre och smalare och enligt mig mycket trevlig. Dock inte helt lätt att få tag på. Är du bekväm med storleken så är vanliga BB dock ett bra val. Finns mycket kul i prisklassen dock. När man kan tänka sig upp mot 30k så är mitt starkaste tips alltid speedmaster. Inte en liten klocka det heller iofs men bärs bra och är helt enkelt jävligt trevlig. Historian bakom den är ju inte fy skam heller ;)

I hear you. Har även tittat på BB 58. Men storleken på BB jämfört med min nuvarande klocka är mindre ändå.. Krävs att jag provar båda för att få en legitim känsla såklart.

Angående Speedmaster så har jag svårt för kronografer.. Var väldigt inne på Seamaster 300 förut men jag kan inte ignorera helium ventilen :(

I hear you. Har även tittat på BB 58. Men storleken på BB jämfört med min nuvarande klocka är mindre ändå.. Krävs att jag provar båda för att få en legitim känsla såklart.

Angående Speedmaster så har jag svårt för kronografer.. Var väldigt inne på Seamaster 300 förut men jag kan inte ignorera helium ventilen :(
Tycker du ska knalla iväg till en AD och klämma och känna på lite olika modeller. Ibland känns något rätt till man testar den och tvärt om. Förklara vad du är ute efter så hjälper dom till. Skulle dock sikta på begagnat då det är väldigt mycket enklare att hitta något kul i den prisklassen då.

Som @Dennta säger så är det få med ett legit klok intresse som tycker att man bara köper Tudor för man inte har råd med Rolex. Tudor står på sina egna ben då de levererar bra klockor i sin prisklass.
Både Tudor och Omega gör bra klockor i den prisklassen så kan nästan inte bli fel. Försök hitta en bra begagnad då du öppnar upp för mycket fler klockor och du slipper penga droppet så fort du lämnar AD:n!
Sen sjöö sandström är inget du har funderat över?

Som @Dennta säger så är det få med ett legit klok intresse som tycker att man bara köper Tudor för man inte har råd med Rolex. Tudor står på sina egna ben då de levererar bra klockor i sin prisklass.
Både Tudor och Omega gör bra klockor i den prisklassen så kan nästan inte bli fel. Försök hitta en bra begagnad då du öppnar upp för mycket fler klockor och du slipper penga droppet så fort du lämnar AD:n!
Sen sjöö sandström är inget du har funderat över?

Jag förstår. Har fått liknande intryck som du beskriver.
Angående Sjöö Sandström så har jag inte riktigt fastnat för någon av deras modeller, nog till en viss del p.g.a att dom flesta jag sett tenderar att ha rem istället för länk också. Allt är såklart extremt inviduellt med klockor och smak, allas ögon dras till olika estetik. Och i mitt fall är det något med simpelheten i Tudors design som jag dras till.
Begagnat känns absolut som ett smartare alternativ, förutsätter att klockor och bilar har samma tråkiga tendens att tappa tusenlappar så fort man lämnar återförsäljaren.. :/

Jag förstår. Har fått liknande intryck som du beskriver.
Angående Sjöö Sandström så har jag inte riktigt fastnat för någon av deras modeller, nog till en viss del p.g.a att dom flesta jag sett tenderar att ha rem istället för länk också. Allt är såklart extremt inviduellt med klockor och smak, allas ögon dras till olika estetik. Och i mitt fall är det något med simpelheten i Tudors design som jag dras till.
Begagnat känns absolut som ett smartare alternativ, förutsätter att klockor och bilar har samma tråkiga tendens att tappa tusenlappar så fort man lämnar återförsäljaren.. :/
Så är det verkligen, smaken är som baken.
Tudor är verkligen ett trevligt märke och väldigt värt pengarna så tycker du de är snygga tycker jag du borde satsa på en. Men har du chansen gå förbi en ad som har Tudor så du kan få testa innan du köper.

Vad sägs om Omega railmaster 40?
Mycket roligare än Tudor i mitt tycke...Eller en beggad Aqua terra. Doxa 300t också superbra val.

Tycker 41mm Tudor Black Bay är fruktansvärt tråkigt, men det har inget med Rolex-kopplingen att göra.

Hade hellre köpt t.ex en Omega för pengarna. Dålig koll dock på vad som ryms inom budget numera.

Som sagt finns massor av alternativ, gör inte samma misstag som mig.
Testade aldrig innan jag köpte. Gick på en Black bay 79220R med smiley dial. När jag väl prova den och körde den i några veckor var besvikelsen en faktor. Kom aldrig tillfreds med hur den satt på armen, gillade inte caset rent utav tråkig. Vet inte om jag tycker dom är prisvärda de beror på vad man får ge begagnat. Jag gav alldeles för mycket förlorade 7000kr för o ha den 1 månad :/ inte lättsåld inte den modellen iaf. Så tänk igenom det noga och testa som @Träff skriver

Som sagt finns massor av alternativ, gör inte samma misstag som mig.
Testade aldrig innan jag köpte. Gick på en Black bay 79220R med smiley dial. När jag väl prova den och körde den i några veckor var besvikelsen en faktor. Kom aldrig tillfreds med hur den satt på armen, gillade inte caset rent utav tråkig. Vet inte om jag tycker dom är prisvärda de beror på vad man får ge begagnat. Jag gav alldeles för mycket förlorade 7000kr för o ha den 1 månad :/ inte lättsåld inte den modellen iaf. Så tänk igenom det noga och testa som @Träff skriver
Lättsåld är väl väldigt synonymt med Tudor Black Bay?

Vad sägs om Omega railmaster 40?
Mycket roligare än Tudor i mitt tycke...Eller en beggad Aqua terra. Doxa 300t också superbra val.

Dessa klockor är absolut ett alternativ om jag hade använt skjortor eller kostym ofta, enligt min personliga åsikt såklart! Problemet med designen på dom är att dom inte riktigt passar in i min stil/klädstil. Hade sett en smula malplacerat ut om man ser en helhetsbild :/

Tycker 41mm Tudor Black Bay är fruktansvärt tråkigt, men det har inget med Rolex-kopplingen att göra.

Hade hellre köpt t.ex en Omega för pengarna. Dålig koll dock på vad som ryms inom budget numera.

Jag förstår, och accepterar allas åsikt/smak angående den modellen.
En Omega seamaster UTAN helium ventil hade varit ett trevligt alternativ hehe :)

Jag förstår, och accepterar allas åsikt/smak angående den modellen.
En Omega seamaster UTAN helium ventil hade varit ett trevligt alternativ hehe :)
Gillar du Tudor så kör på det, men bra att testa innan och så länge man inte betalar för mycket som jag ( köpte från firma begagnad) så är det ingen fara ifall man skulle ångra sig. Aah tänk om alla klockor kunde va lika lättsålda som en seiko skx 007:)

Som sagt testa, testa, fundera och testa igen innan du köper!! Sen som första köp gå för begagnat då du kommer kunna sälja den utan förstora förluster så länge du inte gör en @hepanter och betalar överpris ;)
Inte då jag skulle sälja, lanseringen av Tudor GMT kom precis lägligt. Alla tudorfanns var galna i hypen Ingen tittade åt en 79220R. 17-18k Inter mer ska man ge för en BB 79220.
+1

En dykare mellan 20k-30k?
Skulle säga att en Omega Seamaster SMPc (inte den nya modellen) är rätt stark i det segmentet.
Pålitligt urverk, anrikt klockhus, snygg design (länken är bättre i verkligheten).
Robust klocka som funkar till allt.

Jag har ägt en själv och för de pengarna får man inget roligare (personlig åsikt) :)

Finns en del ute här på forumet till salu.
Här är en t.ex som är vettigt prissatt.
https://klocksnack.se/threads/omega-smpc-2018.101041/

Jag känner inte säljaren så går inte i god för hen, men ett tips bara :)

En dykare mellan 20k-30k?
Skulle säga att en Omega Seamaster SMPc (inte den nya modellen) är rätt stark i det segmentet.
Pålitligt urverk, anrikt klockhus, snygg design (länken är bättre i verkligheten).
Robust klocka som funkar till allt.

Jag har ägt en själv och för de pengarna får man inget roligare (personlig åsikt) :)

Finns en del ute här på forumet till salu.
Här är en t.ex som är vettigt prissatt.
https://klocksnack.se/threads/omega-smpc-2018.101041/

Jag känner inte säljaren så går inte i god för hen, men ett tips bara :)
Jag gillar designen enormt mycket och det är svårt att hitta negativa saker om den klockan, men jag har svårt att släppa ventilen. Jag kan bortse från att en klocka inte har datum t.ex. det stör inte mig speciellt. Men den ventilen är som ett litet litet hår i mitt öga :( med det sagt är den ändå inte utesluten från alternativen.

Jag gillar designen enormt mycket och det är svårt att hitta negativa saker om den klockan, men jag har svårt att släppa ventilen. Jag kan bortse från att en klocka inte har datum t.ex. det stör inte mig speciellt. Men den ventilen är som ett litet litet hår i mitt öga :( med det sagt är den ändå inte utesluten från alternativen.
Lyssna på vad du innerst inne känner. Stör du dej på ventilen så kommer det inte blir nåt bra ifall du köper den. Annars får du göra som farsan brukar säga ” sätt för en tejp”:D

Lyssna på vad du innerst inne känner. Stör du dej på ventilen så kommer det inte blir nåt bra ifall du köper den. Annars får du göra som farsan brukar säga ” sätt för en tejp”:D
Håller helt och hållet med @hepanter, han är en viss bonde så ta till hans råd.
Nee men säger du att du kommer störa dig på det KÖP DEN INTE då du aldrig kommer kunna bortse från det så den kommer bara bli liggande. Har slutat använda och sålt klockor som jag tyckte varit sjukt snygga för mindre....
Dölja med tejp @hepanter? den kommer ju ändå vara kvar och han kommer ju veta det, bättre att köra bort den med vinkel slipp...... Sorry för OT
Breitling Superocean 42, finns även i 44.

A17365D1-C915-161A.png

A17365C9-BD67-161A.png
+1
Testa dem föra veckan och va över förväntan!!

Breitling Superocean 42, finns även i 44.

A17365D1-C915-161A.png

A17365C9-BD67-161A.png

Just den har för mycket text/plotter för min smak. Men Superocean Heritage II är däremot väldigt trevlig. Om den hade haft en annan länk vill säga. Sitter lustigt nog ett Tudor urverk i nämnd klocka också.

Håller helt och hållet med @hepanter, han är en viss bonde så ta till hans råd.
Nee men säger du att du kommer störa dig på det KÖP DEN INTE då du aldrig kommer kunna bortse från det så den kommer bara bli liggande. Har slutat använda och sålt klockor som jag tyckte varit sjukt snygga för mindre....
Dölja med tejp @hepanter? den kommer ju ändå vara kvar och han kommer ju veta det, bättre att köra bort den med vinkel slipp...... Sorry för OT

+1
Testa dem föra veckan och va över förväntan!!

Är inne på det spåret faktiskt. :)

Pelagos är definitivt att föredra, har en egen identitet, lume på bezeln och fantastisk länk. Och känns "egen" inte lillebror-rolex alls.

Tudor är på många sätt ett klokt val. Står du och velar mellan BB och Pelagos ska du naturligtvis se till att klämma och känna på dem live hos närmaste AD. Om någon ser det som en "nästan-Rolex" så är det snobberier och bara att ignorera. Som de flesta redan påpekat så har Tudor sin egen välförtjänta respekt att åtnjuta.
Och om du sen faller för BB eller Pelagos, det får du helt enkelt se. Det är din egen känsla för klockan som ska styra i alla lägen. Själv har jag t.ex en bättre känsla med BB än vad flera ovanstående verkar ha.

Lycka till och uppdatera gärna hur det går med sökandet!

Tillbaka
Topp