• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det börjar närma sig ett köp

Vilken modell skulle du välja?

  • Rolex Submariner Black Dial 116610

    Röster: 45 34.9%
  • GMT Master II Black Dial Oysterlock Bracelet 116710

    Röster: 51 39.5%
  • Jaeger LeCoultre Master Chronograph Silver Dial 1538420

    Röster: 20 15.5%
  • Panerai PAM 392

    Röster: 13 10.1%

  • Totala väljare
    129
Hej KS.

Jag har efter månader av kalibrering börjat närma mig ett köpbeslut. Är nybörjare inom klockvärlden och är inte så himla bra på att göra research men har försökt så gott det går. Tänkte i alla fall att jag kommer ha stor nytta av all expertis här och råden i denna tråd kommer mest troligt bli ganska avgörande för vilken modell jag väljer.

Bakgrunden är att jag vill köpa en vardagsklocka som jag i princip alltid bär. På jobbet bär jag oftast skjorta eller piké, endast i undantagsfall kostym. Samma lika gäller egentligen på fritiden då det kanske blir än mer t-shirtsliknande plagg. Vet inte om det är någon mer information som kan vara relevant men jag kompletterar gärna i sådana fall.

Jag har känt på och testat Rolex-modellerna och några Panerai-modeller som dock varit 44 mm till skillnad från 392 som är på 42. JLC:n har jag alltså inte någon testerfarenhet av men tar ändå med den eftersom jag verkligen gillar modellen och märket som sådant.

All information som bara kan vara av intresse, skriv gärna. Jag kommer läsa och begrunda noga. Jag försöker lägga in bilder på modellerna nedan men det är också en omröstning i tråden om allt bara går som det ska.
 

Bilagor

  • rolex-submariner-116610LN_MED.jpg
    rolex-submariner-116610LN_MED.jpg
    18.6 KB · Visningar: 353
  • rolex-gmt-master-116710_MED.jpg
    rolex-gmt-master-116710_MED.jpg
    18.4 KB · Visningar: 358
  • Q1538420_MED.jpg
    Q1538420_MED.jpg
    40.1 KB · Visningar: 332
  • panerai-pam00392-.jpg
    panerai-pam00392-.jpg
    55.6 KB · Visningar: 331

NickG

Cartier
Känns som väldigt olika klockor förutom rollarna men jag hade kört på en GMT även om pannan lockar extremt!
 

JonasF

Omega
2-Faktor
Väldigt olika klockor som i min värd inte motsätter varandra utan i många fall kompletterar. Jag hade kört på JLC, en klockren klocka tycker jag.
 
Inget slår en sportrolex om man bara ska ha en klocka, mellan SubC och GMT är det hugget som stucket, båda klarar det mesta, GMTn är en bra funktion men den har blankpolerade mittlänkar, SubC är liiite cleanare tycker jag...

Egentligen är det bara välja den du gillar bäst av dom två, mitt val är SubC...

bilder på min SubC...

F0774A53-3D1D-46C7-BB5F-D58F6C334702_zpseil034ax.jpg


5775f2e0.jpg


43F7AF8B-B9DA-4748-A3FA-13D3AA9FF463-1736-0000035EAA68D27A_zpsaa3dd8c4.jpg


51BF9FAD-8834-48ED-B336-0EF23D1E62DA_zpswpkvdwhg.jpg
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Min röst går till SubC eftersom den är en allsidig klocka med god kvalitet…den passar till det mesta samtidigt som den tål att användas till de flesta aktiviteter.
 

Randel

Cartier
Svårt val, man vill ju ha alla fyra egentligen :) Jag har själv en GMTc och är otroligt nöjd med den. Det är klocka åt det mer sportiga hållet men jag kan ändå tycka att man kan komma undan med den till kostym. Jag är stil-polis och tycker att dyk-ur är tveksamma till kostym, men smaken är som baken. JLC gör fantastiska klockor, men om du vill ha den som en "beater" till tenniströja/T-shirt hade jag personligen hellre tagit en Sub eller GMT, det är så jag själv hade valt. Panerai är inget som får mitt hjärta att slå riktigt, de saknar själ för mig (jag vet att det kommer en massa påhopp nu, men det är OK) så personligen faller den nog längst ner på min lista.

Men, oavsett vad du väljer kommer du säkert att bli nöjd, det är trevliga klockor allesamman!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ska du köra OWG så är det "ju" suben som gäller men det är ju -förlåt- inte så nyskapande. Kör Panna, och så köper du ett vintageur (förslagsvis en riktigt clean lite dressare) att variera med.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Röstar för GMT. Den kan du komplettera med ett jubilee, så passar den ytterligare klädvarianter.

Jag är inne på samma, och det lutar åt GMT. Det käns lite konstigt med en dykare när man inte dyker. Någon gång i livet åker man mellan olika tidszoner...
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
GMT:n har det där lilla extra som Suben saknar med sin extra visare och en fylligare ring.
 

Apansson

Torpare
JLCn är ballast, även om alla svarta sub-fetishister på detta forum kommer rösta på subben. GMTn går in som tvåa(välj den med blå/svart ring så är den en solklar etta!)
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Topp