• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det behöver ju inte vara så att folk därute förstår vårt intresse eller vad en klocka kostar...

Ministern

Founder
2-Faktor
image.jpg
image.jpg
 
P

Philippe Stern

Guest
Vem fan vill köpa 3 st Ralph Lauren tröjor för 7 000 kr? De kostar ju bara 70 kr/st i Thailand när jag var där förra veckan.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
En bild säger mer än tusen ord :p

Edit: bildskrället fungerar inte :( aja kontentan av bilden var att flashback är efterblivet mer ofta än inte :p
 
  • Like
Reactions: jhm

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
tycker ändå det är en intressant frågeställning

...klockvärlden innehåller ju både passionerade och posörer (de flesta i vårt mysrum tillhör hoppeligen de förra), dvs i många delar av samhället är klockan en statussymbol snarare än nåt man är intresserad av. Det drar upp priserna, och minskar respekten (?) för oss passionerade vilket är trist såklart, men jag vet inte hur man kan komma runt det???

(själv gör jag det nog genom att foka på gammalt vintage esoteriskt mög som ingen stekare skulle titta på två gånger... ..."rare and important" snarare än tvåton -så att säga)

Samma fenomen måste ju rimligen finnas (en tiopotens värre?) på early911, Ferrari eller modern konst, har man tillräckligt med deg kan man alltid köpa det som är status, utan att ha nåt djupare intresse eller kunskap...?;)

(därmed inte sagt att det inte finns folk med både deg o otrolig kunskap i klockvärlden , se hodinkees intervju med Goldberger tex...)

...har inte tänkt så mycket på frågan men det kanske andra har?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kan det inte bara vara så att hen glömde en nolla i sitt svar :D, jag frågar mig mer vad herr Minister är ute på för sidor ;)?! Men det kanske är så när man är farsa och har för mycket ledighet att ta ut, att man sitter och slösurfar på alla möjliga och omöjliga familjesidor :p .

7000 spänn.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Stämmer väl att de flesta Rolexägare eftersträvar status? Jag njuter av alla faktorer, status, vulgobling, brat, djupa nörderier, fulhet/skönhet och mögel. Och som NiklasArvid skriver finns det helt klart finfina Rolex för 7', speciellt om man backar >1 år. TS på flashback eller varfaen nu ministern hänger hade nog däremot inte riktigt koll på Rolex.
 

Frele

Cartier
Kan det inte bara vara så att hen glömde en nolla i sitt svar :D, jag frågar mig mer vad herr Minister är ute på för sidor ;)?! Men det kanske är så när man är farsa och har för mycket ledighet att ta ut, att man sitter och slösurfar på alla möjliga och omöjliga familjesidor :p .

7000 spänn.JPG

Problemet är att han/hon jämför en Rolex med 3 Ralph Lauren-tröjor. Tror inte att de kostar 70k ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns egentligen ingen som helst anledning att köpa en ny klocka för över 10-20' kr. Så jäkla stor skillnad är det inte i kvalle. Det man betalar för är oftast exklusiviteten eller känslan av exklusivitet.

Tror dock det finns många här som värdesätter status högre än exklusivitet och hantverk. Hur kommer det sig annars att så många personer äger samma modeller? Självklart för att de är bra, men även för stt de vill att alla ska veta vad de har för klocka och att den är dyr. o_O

De riktiga nördarna som står över sådant som status hänger inte här och postar inte i dagens klocka-tråden. Personligen gillar jag att se andras grejer, men debatter och tillförsel av information är det som håller mig här. Ett tag var det väldigt mycket skumpabilder och då kräktes jag nästan så illa att det fick mig att lämna forumet.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Fan, fick läsa den meningen tre ggr. :D

Tror tvärtom. Tror det är alldeles för många som bara vill flasha. Att det sen kanske inte är de som är de mest forumaktiva är en annan sak.
Givetvis är det så.
Det blir extra tydligt på den brist på kunskap många har.

Ta nästan alla natobands-hatare som exempel. Syns ju inte att det är en dyr klocka om den sitter på ett tygband.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Absolut! En rolexstekare som konverterar kommer dessutom att kunna bärga roligare klockor till forumet än en simpel gammal budgetvintage- och seiko-kille som jag, så visst ska vi vara rädda om dem!
Ja och nej :)

Visst ska vi vara rädda om den förstnämnda (när konvertering är nära/precis skett) men det andra är icke att förkasta då alla har olika preferenser.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Givetvis är det så.
Det blir extra tydligt på den brist på kunskap många har.

Ta nästan alla natobands-hatare som exempel. Syns ju inte att det är en dyr klocka om den sitter på ett tygband.

Jag hatar nato för att det är fult och obekvämt samt att det är prettovarning på det, särskilt här på forumet.

Edit Vill även lägga till att tramset med nato är ju verkligen en modegrej. Sitter ju på varenda modeklocka typ DW, säljs överallt och byts ständigt precis som Barbiekläder.
 
Topp