• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det behöver ju inte vara så att folk därute förstår vårt intresse eller vad en klocka kostar...

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag håller med många här i tråden att nog finns det säkert minst ett handfullt gäng här på forumet som tycker det är både status och att det är lite coolt att gå och flasha med ett dyrt märkes ur. Men jag tror helt klart att övervägande av oss klocknördar bara gillar klockor i allmänhet, oavsett vad det står på klockan. Sen att folk har sin röda tråd eller sin nisch för vissa märken av dom dyrare sorten finns det nog också flertalet av.

Kan bara gå till mig själv, jag älskar Rolex, och det står jag för, att jag skulle köpa just Rolex för att det ger mig status finns inte på kartan, då är det nog mer i betraktarens ögon det är så. Dom flesta som inte är intresserade av klockor och känner till prisbilden tror ju att en Rolex kostar 50-70k och uppåt. Men vi vet ju att det inte är så, och varför vet vi det då?! JO, det är för vi är intresserade av klockor och att vi hänger på nordens största klockforum där vi dagligen blir matade på klockor på K&S och där av vet vi va prisbilden ligger på diverse ur/klockor. Lägg där till att dom flesta håller sig garanterat uppdaterade på andra sidor som Chrono24 m.fl.

Jag personligen älskar klockor i allmänhet av alla dess slag, och jag sticker inte under stolen med att jag älskar ROLEX i synnerhet! Däremot kan jag se lika mycket charm i mina billiga Camel klockor som jag även gör i mina andra lite dyrare klockor.

Jag håller även med Spencer66 angående NATO, det är både fult och obekvämt, att folk inte gillar det pga att det skulle se billigt ut tror jag inte ett skit på. När det kommer till kunskap så tror jag dom flesta är blåbär här på forumet, men det är väl därför man hänger här på KS för att få lite mer kunskap. Jag personligen hade kunnat önska att fler ville dela med sig av sina kunskaper då jag bevisligen vet att det är många som sitter på en guldgruva när det just kommer till kunskap, så dela med er TACK!
 

Cryssarn

Rolex
Ja det är bara och sälja alla klockor jag har och köra en DW. jag vet ju inte hur man mekar med kugghjulen och så, så jag är tydligt en posör....trots att jag inte äger en Rolex. :facepalm:
 

Ministern

Founder
2-Faktor
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Rookien

Panerai
Skall sanningen fram är det nog, oavsett inriktning på intresse, svårt att förstå för en utomstående.

Jag tex har svårt att till 100% förstå min sambos intresse för hästar, hon köpte nyligen en andra häst, köper sadlar, prylar och fan vet allt hela tiden.
Säljer prylar för att sedan köpa nya...i mina ögon exakt samma saker, ja rätt likt hur alla KSare håller på.
Jag tycker såklart att det verkar lite onödigt, slöseri med pengar osv, precis som hon tycker om klockor etc.
Jag kan dock förstå det, men skiter egentligen i vilket för det gör henne glad - likt klockor gör mig glad.

Idioter finns alltid, och rätt många på Flashback:)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Vissa har en iPhone som klocka och vissa har en Rolex. Vissa kör en Golf och vissa kör en Bentley. Smaken är som baken och plånböcker skiljer sig åt i storlek. Allt går inte att förstå i teorin utan måste upplevas i praktiken. Personligen tycker jag inte att det är någon idé att höja på ögonbrynen för vad som skrivs på FB.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Haha, ibland vore det nog bättre om de inte skrev något alls.. Eller åtminstone inte om saker de inte har något koll på öht.

KS är ju toppen, satan så jag har lärt mig här! Bara ifrån min första GTG när jag lite nervöst och frågande pillade på alla fina vintage ur som låg framme tills nu när jag idag insåg att jag känner igen ett ETA 2824-2 verk.
 
Visst är det status inblandat, who are we kidding:) Men man kan väl gilla historian och tekniken/materialet bakom dinkan ändå?

Själv är mina klockor i "samling" i runt 10k- klassen (man är glad för favoritmärkets prissättning:) F.Constant). Visst har jag några skitklockor som jag har bara för att det är kul:) .

Men jag har haft och kommer att äga dyrare klockor i framtiden, varför? Sen jag var yngre blev det en grej : "När jag tjänar så här många 100k per år så ska jag köpa den nya klockan". Sen brukar den inte stanna länge men det är en annan sak:).

Nästa steg: Globemaster vid ...k/år (a gentleman never tells :cigar:)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tycker det roligaste är att de som inte är insatta skriver att de insatta inte uppskattar Rolex, när det i själva verket är så att Rolex står högt i kurs.


Jo, fast jag var inte heller den som förstod vad Rolex är till en början. Tyckte mest att alla andra klockor var snyggare och kunde inte förstå hypen kring märket. Idag vet jag bättre och har insett att Rolex tillhör toppskiktet och fullkomligen älskar märket.
 

Cryssarn

Rolex
Visst är det status inblandat, who are we kidding:) Men man kan väl gilla historian och tekniken/materialet bakom dinkan ändå?

Själv är mina klockor i "samling" i runt 10k- klassen (man är glad för favoritmärkets prissättning:) F.Constant). Visst har jag några skitklockor som jag har bara för att det är kul:) .

Men jag har haft och kommer att äga dyrare klockor i framtiden, varför? Sen jag var yngre blev det en grej : "När jag tjänar så här många 100k per år så ska jag köpa den nya klockan". Sen brukar den inte stanna länge men det är en annan sak:).

Nästa steg: Globemaster vid ...k/år (a gentleman never tells :cigar:)
skulle säga att det är mycket mindre status inblandat än om man skulle köpa en dyr bil. tror det är få här som går runt och flashar klockan. skulle säga att det är mest för en själv. vetskapen om att man har en liten maskin på armen, och ett fint hantverk därtill.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Det väldigt intressant att se folk uttala sig så säkert om saker det inte har någon koll på. Fast så är det inom alla områden.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Alltså, kul men samtidigt provocerande att diskutera med folk som pratar om saker dom inte har en aning om...

*off topic: Exakt så här upplever jag diskussioner med folk ang. allsvensk fotboll:D
 
Topp