• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det finns väl ganska många trådar om Asiatiska klockor?

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

SSL

Audemars
Gör inte Sydkorea klockor? Nord? Bara wannabes i Thailand eller kan dom göra något själv?
 

china

Torpare
Gör inte Sydkorea klockor? Nord? Bara wannabes i Thailand eller kan dom göra något själv?

Nu så påstår jag inte att det här är 100% korrekt, men Syd Korea har tagit över en en hel del av piratindustrin när Kineserna stramat åt lagstiftningen. Vad jag kan se så har pirattillverkningen ökat, men det finns säkert helt legitima tillverkare (jag har dålig koll på Syd Koreanerna).
 

SSL

Audemars
Nu så påstår jag inte att det här är 100% korrekt, men Syd Korea har tagit över en en hel del av piratindustrin när Kineserna stramat åt lagstiftningen. Vad jag kan se så har pirattillverkningen ökat, men det finns säkert helt legitima tillverkare (jag har dålig koll på Syd Koreanerna).

Tack. Sydkorea är ju stora på många andra områden. Men aldrig hört något klockmärke därifrån.

Tisell är koreanska om jag inte minns fel. Var lite snack om dem på WUS tidigare.

Ska kika.
 

SSL

Audemars
image.jpeg
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Finns ett Nordkoreanskt märke som heter Moranbong. Eventuellt finns en koppling till Semag. Tillverkas inte längre sägs det.
Lite roligare än Tisell?
moranbong_face1.jpg
 

china

Torpare
Finns ett Nordkoreanskt märke som heter Moranbong. Eventuellt finns en koppling till Semag. Tillverkas inte längre sägs det.
Lite roligare än Tisell?
moranbong_face1.jpg

Nja, jag håller inte riktigt med om att urverket skulle ha någon koppling till Semag, det låter som en skröna. Claro Semag började sin verksamhet långt senare och är mest kända för sin försök att omarbeta Kinesiska urverk till "Swiss made". Snarare handlar det om ett Sonceboz Caliber ES 95, som ibland felaktigt benämns som Semag, med tanke på det ringa priser för urverket, så skulle jag inte hålla det för troligt att det rör sig om en klon, snarare att Nordkoreanerna köpt verk och boetter, för att sedan montera klockan. Vad jag känner till så finns det heller ingen dokumentation över en Nord Koreansk klockindustri.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Nja, jag håller inte riktigt med om att urverket skulle ha någon koppling till Semag, det låter som en skröna. Claro Semag började sin verksamhet långt senare och är mest kända för sin försök att omarbeta Kinesiska urverk till "Swiss made". Snarare handlar det om ett Sonceboz Caliber ES 95, som ibland felaktigt benämns som Semag, med tanke på det ringa priser för urverket, så skulle jag inte hålla det för troligt att det rör sig om en klon, snarare att Nordkoreanerna köpt verk och boetter, för att sedan montera klockan. Vad jag känner till så finns det heller ingen dokumentation över en Nord Koreansk klockindustri.
Tack för info. Ingen högoddsare att det var en klon.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nu så påstår jag inte att det här är 100% korrekt, men Syd Korea har tagit över en en hel del av piratindustrin när Kineserna stramat åt lagstiftningen. Vad jag kan se så har pirattillverkningen ökat, men det finns säkert helt legitima tillverkare (jag har dålig koll på Syd Koreanerna).
Ökat generellt eller ökat från Syd Korea specifikt? Jag hade trott att Syd Koreas band till USA skulle stävja piratindustrin.
 

china

Torpare
Ökat generellt eller ökat från Syd Korea specifikt? Jag hade trott att Syd Koreas band till USA skulle stävja piratindustrin.

Enl. min uppfattning Syd Korea specifikt. Men piratindustrin är något av nomader, får man för stora problem i ett land så drar man vidare, och problemet är ganska utbrett.
 
Topp