• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det här är inte snyggt

hellbit

Cartier
Denna är också helt åt h.....
image.jpg
 

JayJay

Rolex
Du är rätt grov. Klockan ser späd ut i mina ögon. Är detta ens ok att säga? Här på KS kan man säga att det ser för stort ut men är min tråd på gränsen

Tycker inte tråden är i närheten av gränsen. Men storlek är subjektivt. Dessutom kan det finnas många skäl till varför man gillar en klocka. I det här fallet skulle jag gissa att varumärke och urverk väger ganska mkt tyngre än diameter. Sedan har den ju ett band som gifter sig sällsynt dåligt med klockan (subjektiv uppfattning naturligtvis).
Varför skulle tråden vara på gränsen? Uppfattar inget provokativt.
 

Ale

Cartier
Det enda som är lite fel på klockan tycker jag är den oproportionerligt stora kronan.
Här är en av mina 35mm klockor på min 19,5 - 20 cm handled.
Perfekt enligt mig.
Det värsta jag vet är då bandhornen "hänger i luften" för att klockan är för stor eller handleden är tunn, späd och larvig;)
P3070282 (2).JPG


Med de där ekstockarna till handleder, nästan utan tapering mot näven, är du en av få som kan bära 42+ mm klockor utan att det ser förorts- (eller 2002-stekar-) fakebratte-mässigt ut, imho.

PS: Det har ju lanserats ett nytt märke för att möta efterfrågan på pajasdoningar - DW! Som att det inte fanns tillräckligt med alla Marc Jacobs, Hugo Boss etc...
 

CLT

Rolex
Jag tror att bilden luras lite, dels med det fula och stora bandet men också att underliggande handled är relativt stor.

Jag tycker att 1518 är helt fantastisk och komplett, synd att det inte finns möjlighet att köpa för pengar...
Lite bilder via Google hehe

186.jpg


PatekPhilippe1518-6.jpg

Perfektion! Vilken jävla klocka det är!!
99-3.jpg


ipaM0EC15QBY.jpg



1397581547636


1310WA_USA-Christies-44.jpg
 
  • Like
Reactions: ZQT
Det fina med de mindre mekaniska uren tycker jag är att man i dem har små, fina och välbyggda verk. Svårare att tillverka tunna och mindre verk.
Är man säker i sin egen smak så är ju alla storlekar ok.
Smak är ju ens egen uppfattning.
Här är jag med 40 mm ur.
Sedan bild med både 40mm och 35 mm.
Som du ser är bandhornen något längre på den lilla, den stora klockans tavla är endast 2 mm större än den lillas, 34 resp. 32 mm.
Tavelfärgen inverkar också på vår uppfattning av storlek. Ljusa tavlor upplevs ofta som större.
P3070283 (2).JPG
P3070284 (2).JPG
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Jag är på din sida i denna diskussion hellbit.
Har väldigt svårt när klockan är under 38mm. Och jag har inga stora armar.. Kanske 165mm handled. Tycker helhetsintrycket bli konstigt på något sätt.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Ser helt OK ut. Det är ju det för klockan opassande bandet som bidrar till att klockan ser mindre ut.
 

TCB

Cartier
Bredaste klockan som jag har haft var en Zenith El Primero Defy med gummiarmband, 46 mm. Minsta som jag ägt är den som jag idag använder till vardags. Datejust stål 36 mm med jubilee länk.
Båda är rätt i sitt sammanhang. Faktum är att kläderna som man bär till är en stor del av helhetsintrycket.
En liten klocka till skjorta med dubbelmanschett och fina manshettknappar, dert är allltid rätt.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Min tjej som iofs är partisk men å andra sidan ett riktigt modelejon och som faktiskt äger en "kermit" säger att klockan ser omanligt liten ut:)
Äh enligt min sambo är det bara min m-force på 45mm som ser manlig ut. Men jag gör som jag alltid gör och slutar lyssna ;)

Jag har ett antal klockor som mäter runt 35mm och jag gillar det. De sitter alldeles lagom och är inga klumpar, så jag gillar det!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Det är ju bandet, den konstiga vinkeln och att klockan sitter på underarmen(?) som gör att det ser helknas ut. Hitta en bild där klockan sitter normalt och på läder så kommer du nog ändra uppfattning :)
 

Rivalen

Rolex
Kör 30, 40 och 44 mm och bryr mig inte. 44 ser för stor ut och 30 för litet, men jag bryr mig inte om det heller. Gillar jag min klocka så spelar storleken ingen roll.
 

Rookien

Panerai
Trodde precis som många andra du menade bandet, passar inte överhuvudtaget. Uret i sig är ju grymt!!!
 

TCB

Cartier
(Bandet var för övrigt det absolut fulaste jag sett. Ser ut som någon gått en AMS-kurs i läderslöjd.)
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
hellbit vet inte hur jag citerar två uttalanden samtidigt men älskar din målande beskrivning i typ ditt andra samt fjärde inlägg! Garvade läppen av mig. Nu ska jag till nått ställe i Antwerpen med 500 öl sorter. Skål!
 

DrDre

Patek
Det är inte alltid bara storleken som avgör vad som är snyggt:

Rolexannons från 1966


Lite modernare klockor på en välkänd fotbollsspelare


Och några gamla gamla filmstjärnebilder




Och vad kör jag själv med? Stor som en hockeypuck. Gillar jag den? Som fan!
 

Sond

Patek
Det jag kan tillföra denna tråd är möjligen en uppmaning att granska sin egen uppfattning om man tycker exakt så som det nu rådande modet. Om nu modet är att klockor ska vara störa och man tycker just så, hur kommer det sig? Hur självständigt tänkande har man? Hur mycket kontroll har man över sitt eget tycke och smak?
 
Topp