• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det här är inte snyggt

Whedda

Rolex
Fast det är ett facit att det är modernt med större klockor snarare än mindre klockor just nu, finns ju en anledning till att många modeller som har lanserats på senaste är lite större. Rolex t.ex. Expyn, skydweller, YM2
Håller inte med. Det handlar snarast om att tillverkarna vill komma åt de nya kapitalistiska delarna av världen. Där det uppstår 100 000 tals nyrika varje år. Dvs Asien. I Norden är helt klart små klockor trendigast.[/quote]

Fast för att det finns en allmän uppfattning bland "kännare" på klockforum betyder det inte att den totala efterfrågan eller trenden är detsamma. Det råder absolut ingen tvekan alls om att efter frågan i nuläget på marknaden är löjligt mycket större på 40-45mm än 35-40mm.

Att det finns många som gillar mindre ur tror jag rimmar med att många kännare gillar vintage och därmed även den mindre storlek som det innebär. Det handlar kanske även till viss del om den smakfullhet man förknippar med den periodens bärare.

Frågar du däremot gemene man (och kvinna) tycker de 9/10 att Planet Ocean 45.5mm är snyggare än 42mm.
 

fredrikb

Cartier
Du ser ut att vara en hyggligt stor man (absolut inget illa menat) men är säker på att någon sagt att klockan är liten. Omöjligt att jag är den enda som får höra detta när jag bär min DJ


Jag tycker detta låter mycket märkligt. Vilka är det som går runt och säger till dig att din klocka är för liten?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag måste gå mot majoriteten och säga att jag håller med dig hellbit ! Klockan i sig, bortsett från storlek (och den massiva handleden) är helt fantastisk. Ungefär som en 5970P - snudd på perfekt. Det jag stör mig på är att den SER så liten ut, att kronan är oproportionerligt stor och att bandet är förjävligt. Det var någon annan som postade andra bilder på en likadan klocka och vips så såg det perfekt ut! Han som bar klockan i bilden som du postade måste ha en handled på 30cm![emoji1]
 

Clocksauce

Cartier
Trender kommer och går. Ska bli intressant och så se hur populära +45cm dinkorna hållit sitt värde om 10-20 år.

Tror ärligt talat vi uppe i skandinavien är lite väl trångsynta med vår fascination för stora dykare/sportklockor i stål.

Har några anekdoter nedan.

381148_4189136084865_1153178238_n.jpg
Den ultimata seamastern enligt mig, 36mm a lá datejust. Har faktiskt betydligt bättre proportioner än 41mm enligt mig.

10850166_10204477919366194_792005655784942163_n.jpg
Rado är nog ett av få märken som klär sig bäst som kvarts och unisexsize enligt mig. 22-23mmish bredd. Allt annat än skjorta till ser dock löjligt ut.

1466304_10201785196529806_699156284_n.jpg

269287_4855403101124_1557403830_n.jpg


27mm bandbredd på båda guldisarna. För övrigt så är det ju ganska är väl de flesta 3xxx Calatravas på 30-33cm bandbredd, men har ingen större koll.
 
Vad sägs om vänner familj osv. Mer typ är den inte rätt liten?
Tycker det låter väldigt märkligt. Aldrig någon som kommenterat så om min 34 mm tex har både 34, 36, 38, 40 och 42... Sistnämnda sitter nog sämst. Jag gillar lagom klockor bäst som passar in i helheten och då är 36-38 bäst skulle jag säga.

Vad gäller stora dykare på tjejer tycker jag inte det är någon hit så troligen skiljer sig din tjejs smak från min :)

Anser dock att 99% av tjejer har usel smak rörande herrkläder!

Testade en GMT för ett tag sen men upplevde den som en stor tegelsten och tyckte det såg för jäkligt ut men sen är jag väldigt tunn också.
 

hellbit

Cartier
Tycker det låter väldigt märkligt. Aldrig någon som kommenterat så om min 34 mm tex har både 34, 36, 38, 40 och 42... Sistnämnda sitter nog sämst. Jag gillar lagom klockor bäst som passar in i helheten och då är 36-38 bäst skulle jag säga.

Vad gäller stora dykare på tjejer tycker jag inte det är någon hit så troligen skiljer sig din tjejs smak från min :)

Anser dock att 99% av tjejer har usel smak rörande herrkläder!

Testade en GMT för ett tag sen men upplevde den som en stor tegelsten och tyckte det såg för jäkligt ut men sen är jag väldigt tunn också.[/quot
Tycker det låter väldigt märkligt. Aldrig någon som kommenterat så om min 34 mm tex har både 34, 36, 38, 40 och 42... Sistnämnda sitter nog sämst. Jag gillar lagom klockor bäst som passar in i helheten och då är 36-38 bäst skulle jag säga.

Vad gäller stora dykare på tjejer tycker jag inte det är någon hit så troligen skiljer sig din tjejs smak från min :)

Anser dock att 99% av tjejer har usel smak rörande herrkläder!

Testade en GMT för ett tag sen men upplevde den som en stor tegelsten och tyckte det såg för jäkligt ut men sen är jag väldigt tunn också.
inte alls konstigt.
Jag är klockintresserad och detta vet kolleger vänner och familj.
Jag har 4 klockor just nu en submariner (kermit) en gmt blnr en Portuguese 7day samt en vitgulds DJ. När jag köpte DJ så sa flera stycken att de tyckte den var lite liten och att mina andra klockor passade mig bättre. Hur kan det vara konstigt? Jag är 183 cm lång och väger 92 kg. Överarmsmåttet är 46 cm efter 20 års styrketräning. Kanske är det därför en 40-42 mm ser bäst ut.
 

hellbit

Cartier
inte alls konstigt.
Jag är klockintresserad och detta vet kolleger vänner och familj.
Jag har 4 klockor just nu en submariner (kermit) en gmt blnr en Portuguese 7day samt en vitgulds DJ. När jag köpte DJ så sa flera stycken att de tyckte den var lite liten och att mina andra klockor passade mig bättre. Hur kan det vara konstigt? Jag är 183 cm lång och väger 92 kg. Överarmsmåttet är 46 cm efter 20 års styrketräning. Kanske är det därför en 40-42 mm ser bäst ut.[/quote]
 

hellbit

Cartier
Kan tillägga att min tjej är grym på stil:) men visst alla gillar inte när tjejer kör 40 mm Rolex. Det har jag full förståelse för Tobias Eriksson
 
inte alls konstigt.
Jag är klockintresserad och detta vet kolleger vänner och familj.
Jag har 4 klockor just nu en submariner (kermit) en gmt blnr en Portuguese 7day samt en vitgulds DJ. När jag köpte DJ så sa flera stycken att de tyckte den var lite liten och att mina andra klockor passade mig bättre. Hur kan det vara konstigt? Jag är 183 cm lång och väger 92 kg. Överarmsmåttet är 46 cm efter 20 års styrketräning. Kanske är det därför en 40-42 mm ser bäst ut.
[/quote]
Jag tyckte mer det är märkligt att folk lägger sig i en sådan sak som klockstorlek samt att dissa en av de största stilmässiga uren som finns :)

Men absolut är man grov blir ju allt annorlunda, men det gäller ju då för dig och inte stilmässigt överlag. Tycker ju Potuguese är en otroligt snygg klocka tyvärr är den alldeles för stor för att jag skulle kunna bära den då jag dessutom är väldigt konservativ i min smak anser jag också att dressur ska vara smäckra.

Troligen därför jag har svårt för tjejer och stil också de är ofta "moderna" och inte insatta i herrmodets "regler" och historia vilket jag tilltalas av. Notera att jag givetvis generaliserar och på inget sätt klankar ner på din tjej det är absolut inte min avsikt, vem vet hon kan ju mycket väl tillhöra den eminenta procenten av kvinnor med koll :D

Har bara svårt för när man börjar slänga sig med uttryck som omanligt osv om klockor av något mindre storlek än dagens tefat som prånglas ut av tillverkarna. Det är en fråga om personliga preferenser och ens egna stil och kropp men blir av den anledningen inte omanligt. Har man dessutom din storlek borde man kunna bära upp mindre ur med acuratess och pondus utan att behöva känna sig mindre manlig :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag tyckte mer det är märkligt att folk lägger sig i en sådan sak som klockstorlek samt att dissa en av de största stilmässiga uren som finns :)

Men absolut är man grov blir ju allt annorlunda, men det gäller ju då för dig och inte stilmässigt överlag. Tycker ju Potuguese är en otroligt snygg klocka tyvärr är den alldeles för stor för att jag skulle kunna bära den då jag dessutom är väldigt konservativ i min smak anser jag också att dressur ska vara smäckra.

Troligen därför jag har svårt för tjejer och stil också de är ofta "moderna" och inte insatta i herrmodets "regler" och historia vilket jag tilltalas av. Notera att jag givetvis generaliserar och på inget sätt klankar ner på din tjej det är absolut inte min avsikt, vem vet hon kan ju mycket väl tillhöra den eminenta procenten av kvinnor med koll :D

Har bara svårt för när man börjar slänga sig med uttryck som omanligt osv om klockor av något mindre storlek än dagens tefat som prånglas ut av tillverkarna. Det är en fråga om personliga preferenser och ens egna stil och kropp men blir av den anledningen inte omanligt. Har man dessutom din storlek borde man kunna bära upp mindre ur med acuratess och pondus utan att behöva känna sig mindre manlig :)[/quote]

Ser man på trådarna här på KS så är det mycket oftare nedsättande kommentarer såsom clownklockor och tefat om de större uren än vad det "klagas" på de mindre. Allt snack om självsäkerhet och manlighet köper jag när pöbeln slutar klaga på oss som gillar större klockor. :)
Känns bara osäkert när många ska rättfärdiga att de har mindre ur, ha vad fasiken ni vill och skit i resten. :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Visst fan kan det för litet. Personligen tycker jag 32-33 mm känns löjligt på min arm, men klockan på bilden ser störtskön ut. Konstigt Nato till den klockan dock.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
hellbit

Din smak går mot stora ur.
Jaha.

Om man kan säga något objektivt om storlek så är det väl:

1. Det är svårare att göra ett mindre ur, allt annat lika.

2. Andelen som gillar mindre ur är högre hos klockintresserade än icke klockintresserade (förklaras iofs antagligen av att vintage är mindre)

3. Om man köper en klocka som statusmarkör köper man en stor.
 

hellbit

Cartier
hellbit

Din smak går mot stora ur.
Jaha.

Om man kan säga något objektivt om storlek så är det väl:

1. Det är svårare att göra ett mindre ur, allt annat lika.

2. Andelen som gillar mindre ur är högre hos klockintresserade än icke klockintresserade (förklaras iofs antagligen av att vintage är mindre)

3. Om man köper en klocka som statusmarkör köper man en stor.
Fel! Min smak går emot ur som är 39mm -42 mm på mig.
På många andra fungerar 36 utmärkt. Bilden som lades upp här ser dock helt fel ut. För grov arm till den klockan eller så är det bilden
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag är fullt medveten om att jag svär i kyrkan nu.
Det talas mycket om storlek på forumet vilket ibland får mig att undra hur små mina fellow klocksnackare är
Detta är mitt svar på när en klocka är fantastiskt fin men som i mina ögon ser rent ut sagt förjävlig ut pga den lilla storleken. Har nog aldrig sett något tramsigare.
image.jpg

Möjligen är handleden för grov, klockan är väldigt fin. Men det är klart, det är lättare att byta ur än att byta handled.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
En Panerai 3646 från 1940-talet mäter 47mm och jag skulle absolut inte banga på att äga en sådan, trots att jag ibland bär så smått som 33mm. Se klockan och inte storleken säger jag.
 

hellbit

Cartier
En Panerai 3646 från 1940-talet mäter 47mm och jag skulle absolut inte banga på att äga en sådan, trots att jag ibland bär så smått som 33mm. Se klockan och inte storleken säger jag.
Önskar jag kunde. Förstår att det är det normala. Men för mig blir det lika konstigt som att säga se kavajen inte hur den passar och symmetrisk ser ut , nu lägger vi ned tycker jag. Alla kör ju ändå på det man gillar, det är ingen stridsfråga ju:) ville mest se reaktioner eftersom stora klockor ofta kritiseras. Dessutom är såklart klockan på bilden extremt fin i sig.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Önskar jag kunde. Förstår att det är det normala. Men för mig blir det lika konstigt som att säga se kavajen inte hur den passar och symmetrisk ser ut nu lägger vi ned tycker jag. Alla kör ju ändå på det man gillar, det är ingen stridsfråga ju

Väldigt stor skillnad mellan en klocka och en kavaj. Att köpa en bil efter storlek är väl en bättre liknelse, men jag förstår hur du menar.

Du ser kanske dina klockor mer som en kavaj/accessoar och det är det många som gör, inget fel med det :)
 

Maverick

Omega
Lite sen in i "debatten" men håller med om hellbit reflektioner. Jag tycker också att "tonen" här oftast är att 36 mm är rätt, klassiskt etc. men +40 mm är "clown", "tefat", "dörrvakt" etc.

Funderar f ö på den där Portuguesen du har. Fin som fan.
 
Topp