• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det här kommer Spencer66 att gilla!!

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
 

Bilagor

  • 2012_5_3_WatchesPrestige.png
    2012_5_3_WatchesPrestige.png
    12.2 KB · Visningar: 601

Josef B

Bestraffaren
Jag antar att undersökningen är gjord på vanliga människors uppfattning om klockor, och inte klockintresserade? Då har Rolex gjort ett ypperligt jobb med sin marknadsföring.
 

max

Dancing Queen
Josef B skrev:
Jag antar att undersökningen är gjord på vanliga människors uppfattning om klockor, och inte klockintresserade? Då har Rolex gjort ett ypperligt jobb med sin marknadsföring.
Finns det några andra än pensionärer som svarar på frågorna när tex sifo ringer/skickar papper/stannar en på gatan? Ger ju inte direkt en korrekt bild då det knappast är ett genomsnitt av befolkningen utan ett genomsnitt av de ur befolkningen som har för mycket fritid som svarat i undersökningar :)
 

Ajax

Omega
Frågar man gemene man på gatan så svarar nog 90% Rolex, men då är det många svenssons som inte ens hört talas om Omega. Rolex har ju vunnit enormt mycket på sin marknadsföring och det märks ju. Rent kvalitetsmässigt tror jag Rolex och Omega ligger relativt jämnsides med dagens 8500-verk från Omega :)
 

Ricrob

Patek
Hahaha, vilket skämt! PP på andra plats med 10%... Ngn har säkert gjort en poll på Rågsveds 5e klassare. :lol:
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Rent objektivt så känns inte undersökningen gjord bland oss nördar... Det känns lite väl subjektivt och mycket illvilja att inse sanningen om man tycker att Rolex har mer prestige än Patek....
 

Ajax

Omega
Ricrob skrev:
Hahaha, vilket skämt! PP på andra plats med 10%... Ngn har säkert gjort en poll på Rågsveds 5e klassare. :lol:


Hehe, ja. Personligen håller jag ett flertal märken över både Rolex och Omega. Bland annat PP, VC, UN, AP, A. Lange & Söhne för att nämna några :)
 

Josef B

Bestraffaren
max skrev:
Josef B skrev:
Jag antar att undersökningen är gjord på vanliga människors uppfattning om klockor, och inte klockintresserade? Då har Rolex gjort ett ypperligt jobb med sin marknadsföring.
Finns det några andra än pensionärer som svarar på frågorna när tex sifo ringer/skickar papper/stannar en på gatan? Ger ju inte direkt en korrekt bild då det knappast är ett genomsnitt av befolkningen utan ett genomsnitt av de ur befolkningen som har för mycket fritid som svarat i undersökningar :)

Själv tror jag att de flesta vet vad Rolex är, om de har sett en i verkligheten eller ens på bild, det tror jag inte. Det var exakt samma sak för mig när jag blev klockintresserad, 17 bast och aldrig sett en Rolex, varken på bild eller verkligheten, men jag la ut 5k (plus farsan som betalade 5k) för en Datejust trots det :)
 

Ricrob

Patek
Ajax skrev:
Frågar man gemene man på gatan så svarar nog 90% Rolex, men då är det många svenssons som inte ens hört talas om Omega. Rolex har ju vunnit enormt mycket på sin marknadsföring och det märks ju. Rent kvalitetsmässigt tror jag Rolex och Omega ligger relativt jämnsides med dagens 8500-verk från Omega :)

Hur menar du nu!? Det där med att svenssons inte hört talas om Omega..?

Jag köper helt att Rolex har ett mer prestigefullt rykte och även att det är ett mer prestigefullt märke än Omega men det finns ju ett gäng märken som spöar Rolex i prestige. Visserligen så är det ju som du säger, de har varit duktiga på marknadsföring och de gör klockor som håller världsklass i kvalitet, så ryktet är absolut inte oförtjänt.
 

Ajax

Omega
Ricrob skrev:
Ajax skrev:
Frågar man gemene man på gatan så svarar nog 90% Rolex, men då är det många svenssons som inte ens hört talas om Omega. Rolex har ju vunnit enormt mycket på sin marknadsföring och det märks ju. Rent kvalitetsmässigt tror jag Rolex och Omega ligger relativt jämnsides med dagens 8500-verk från Omega :)

Hur menar du nu!? Det där med att svenssons inte hört talas om Omega..?

Jag köper helt att Rolex har ett mer prestigefullt rykte och även att det är ett mer prestigefullt märke än Omega men det finns ju ett gäng märken som spöar Rolex i prestige. Visserligen så är det ju som du säger, de har varit duktiga på marknadsföring och de gör klockor som håller världsklass i kvalitet, så ryktet är absolut inte oförtjänt.

Let me rephrase. Självklart finns det svenssons som känner till Omega, men jag kan också garantera att chansen är bra mycket större att folk känner till Rolex mer än Omega. När jag själv växte upp var det ju Rolex som var "rikemansklockan" och jag hade aldrig hört talas om Omega ens, inte mina vänner heller.
 

Ricrob

Patek
Ajax skrev:
Ricrob skrev:
Ajax skrev:
Frågar man gemene man på gatan så svarar nog 90% Rolex, men då är det många svenssons som inte ens hört talas om Omega. Rolex har ju vunnit enormt mycket på sin marknadsföring och det märks ju. Rent kvalitetsmässigt tror jag Rolex och Omega ligger relativt jämnsides med dagens 8500-verk från Omega :)

Hur menar du nu!? Det där med att svenssons inte hört talas om Omega..?

Jag köper helt att Rolex har ett mer prestigefullt rykte och även att det är ett mer prestigefullt märke än Omega men det finns ju ett gäng märken som spöar Rolex i prestige. Visserligen så är det ju som du säger, de har varit duktiga på marknadsföring och de gör klockor som håller världsklass i kvalitet, så ryktet är absolut inte oförtjänt.

Let me rephrase. Självklart finns det svenssons som känner till Omega, men jag kan också garantera att chansen är bra mycket större att folk känner till Rolex mer än Omega. När jag själv växte upp var det ju Rolex som var "rikemansklockan" och jag hade aldrig hört talas om Omega ens, inte mina vänner heller.

Märklig... Visst var/är Rolex "svenne-lyx-märket-nr1" men vem har inte hört talas om Omega? Lite som att känna Rolls Royce som lyxbilen med stort L men inte känna till BWM eller MB. Att svenssons inte hört talas om PP, AP, Glashütte m.fl. köper jag dock.
 

Ajax

Omega
80talisten skrev:
Jag tror jag börjar att gilla dessa här Rolex&Omega pajkastningarna! :mrgreen:


hehe, har aldrig förstått mig på "fanboyismen" som finns mellan varumärken. Visst, jag föredrar Omega framför Rolex, men jag skulle lätta kunna tänka mig en 16610lv, för jag älskar den gröna färgen :)
 
JoberMan skrev:
Helknäppa, eller hur? De antyder ju att de båda märkena skulle vara jämbördiga i någon mening ;-)

Ja, jag förstår det inte heller, men om Rolex-killarna vill leva kvar i sin illusion att deras märke på något sätt skulle nå upp till Omegas nivå - trots Omegas äldre och rikare historia, för att inte tala om deras nuvarande tekniska försprång på alla plan - så får dom väl göra det. :mrgreen:
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Det här kommer Spencer66 att gilla!!

JoberMan skrev:
80talisten skrev:
Jag tror jag börjar att gilla dessa här Rolex&Omega pajkastningarna! :mrgreen:
Helknäppa, eller hur? De antyder ju att de båda märkena skulle vara jämbördiga i någon mening ;-)

Precis! Alla vet ju att allt har sin tid och att även de bästa imperier förr eller senare självdör och får se sig omkörda av lillebror som har fräscha idéer och driv, och inte försöker leva på gamla meriter...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Re: Sv: Det här kommer Spencer66 att gilla!!

Camo00 skrev:
JoberMan skrev:
80talisten skrev:
Jag tror jag börjar att gilla dessa här Rolex&Omega pajkastningarna! :mrgreen:
Helknäppa, eller hur? De antyder ju att de båda märkena skulle vara jämbördiga i någon mening ;-)

Precis! Alla vet ju att allt har sin tid och att även de bästa imperier förr eller senare självdör och får se sig omkörda av lillebror som har fräscha idéer och driv, och inte försöker leva på gamla meriter...
Japp snart är Theoremadynastin ett faktum ;)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Rolex är väl typ i top 5 välkända varumärken i världen efter Coca Cola och McDonalds så det kanske inte är så konstigt. Good marketing.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Allt handlar ju om marknadsföring som många nämnt tidigare. Se bara på Apple och hysterin varje gång de släpper en produkt. De är inte nödvändigtvis bäst på allt, jag själv kör dock mest Mac och iPhone, men de har lyckats pränta in sitt varumärke i folks medvetande. Mycket pga iPod när den kom. Rolex har gjort samma sak och mycket tack vare submarinern. Det är ju den som är synonym med Rolex om man frågar gemene man, inte yacht master eller Explorer.

Utan att gå in på den evigt tröttsamma Omega - Rolex-diskussionen om vilket märke som är bäst osv. så måste man ge Rolex mycket cred för deras marknadsföringsarbete.
 
Topp