• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det här med Datejust och konfigurationer..

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Ja det här med konfigurationer på äldre datejust är ett ämne som jag aldrig riktigt fått någon klarhet i.

Datejusts har genom åren sålts i olika konfigurationer tex: Jubilée + WG Bezel, Jubilée "coinedge" bezel och Oysterband o.s.v. Till detta tillkommer sedan hundratals olika urtavlor.

Exempel: googlar/Chrono24 jag på Datejust 16014 kommer överlag bilder på datejusts med Vitguld bezel men en och annan har även coinedge varianten och kanske till och med ett oysterlänk.

Så finns det någon databas eller information om vilka Refs som hade vilka konfigurationer från rolex?

Jag har även ett svagt minne av att man back in the days hos många urmakare kunde få sin datejust lite hur man ville och att det inte var några problem att byta bezel eller urtavla vid nyköp. Så det kanske är lite skitsamma ?
 

poormans

Rolex
i viss mån ja!! jag skulle säga skitsamma om det är en lös klocka för runt 15-17k

hade jag däremot ett fullset, säg en 1603 eller 1600 vilka är modeller i stål (dock finns 1600 med slät ring i guld) men där tavlans index och visare var i gult guld, då skulle jag sätta i en för klockan tidsenlig tavla och visare för att få den korrekt

sen verkar det ju som om 1600 och 16000 i de flesta fall har sålts med vikt eller Heavy oyster men även där kunde man nog välja vad man ville en bit in på 90 talet

cheers
christian
 
Topp