• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det här med hommager....

Hommager som märken gör till egna äldre modeller då? Jag tänker främst på Tudor Black Bay. Kallar man det inte för Hommage då längre kanske?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
En aramar kanske?
Screenshot_20161107-112035.png
 

papabear

Panerai
2-Faktor
I mångt och mycket tycker jag att det handlar om rena kopior av originalet. För att rättfärdiga det hela kallar man det enkelt"hommage"...
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Hommager som märken gör till egna äldre modeller då? Jag tänker främst på Tudor Black Bay. Kallar man det inte för Hommage då längre kanske?

Är väll mer reissue. Personligen stör mig inte homage så mkt, har man cash till riktiga köper man det (och intresse för att lägga de pengarna också). Homager har funnits bra länge och finns bland många märken så även "finare" se bara på squale, zodiac, Omega etc. Men visst lite smutsig känner jag mig när jag har en homage på men jag kan överleva det själv. Låter mig ha en homage i samlingen då och då hehe ;)

Kan tillägga att jag aldrig skulle ha en ren replika. Vid märket (eller intrång på varumärkesskyddad design) drar jag min gräns.
 

Mudfold

Cartier
image.png Bara kolla klocksidan på facebook.. Admins köper massa Steinharts "Rolex hommager" eller rättare sagt, kopior. Rättfärdigar det hela genom att påstå att de är av bra kvalité etc. Skamligt
 

indepthis

Omega
Bara kolla klocksidan på facebook.. Admins köper massa Steinharts "Rolex hommager" eller rättare sagt, kopior. Rättfärdigar det hela genom att påstå att de är av bra kvalité etc. Skamligt
Dock så kan man ju få den med keramisk bezel vilket är något att hänga i julgranen, dock så är väl inte facebook ett av dom mest seriösa forumen för något.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
image.png Bara kolla klocksidan på facebook.. Admins köper massa Steinharts "Rolex hommager" eller rättare sagt, kopior. Rättfärdigar det hela genom att påstå att de är av bra kvalité etc. Skamligt

Är kvalitén dålig då? Mot rolex självfallet, men annars? Tar inte steinhart i försvar (eller homager för den delen) på något sätt. Inte ägt någon steinhart. Mer generellt, tänker på ex Helson SM1000 jag hade nedan. Kvalitén på den var väldigt bra, bättre än vad jag tycker Oris/longines instegsdykare var då. Och då kostade den x antal tusen mindre. Sen tyckte jag den blev trist (och därmed såld) ganska snabbt pga plankningen...
IMG_1097.JPG


Nu har jag inte ägt just steinhart, lär inte köpa heller (jo en triton iof om de görs mindre) ska tilläggas så nada koll om kvalitén.
 
Senast ändrad:

Hallis

Panerai
2-Faktor
image.png Bara kolla klocksidan på facebook.. Admins köper massa Steinharts "Rolex hommager" eller rättare sagt, kopior. Rättfärdigar det hela genom att påstå att de är av bra kvalité etc. Skamligt

Steinhart-hyllningarna är helt absurda i den där gruppen. Älskar att nästan all kritik av märket dessutom modereras bort och att de alltid benämns som likvärdiga till Longines och Oris.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Är kvalitén dålig då? Mot rolex självfallet, men annars? Tar inte steinhart i försvar (eller homager för den delen) på något sätt. Inte ägt någon steinhart. Mer generellt, tänker på ex Helson SM1000 jag hade nedan. Kvalitén på den var väldigt bra, bättre än vad jag tycker Oris/longines instegsdykare var då. Och då kostade den x antal tusen mindre. Sen tyckte jag den blev trist (och därmed såld) ganska snabbt pga plankningen...
IMG_1097.JPG


Nu har jag inte ägt just steinhart, lär inte köpa heller (jo en triton iof om de görs mindre) ska tilläggas så nada koll om kvalitén.

Jag har ägt en Steinhart och för pengen så hade jag inga invändningar mot kvalitén.
Den hade ett ETA 2824 och höll tiden bra. Vridringen var bra och länken var okej, ungefär vad jag hade förväntat mig.
 
  • Like
Reactions: PCB
image.png Bara kolla klocksidan på facebook.. Admins köper massa Steinharts "Rolex hommager" eller rättare sagt, kopior. Rättfärdigar det hela genom att påstå att de är av bra kvalité etc. Skamligt

Steinhart säljer en dykare som ser ut som en Rolex med keramisk vridring, safirglas, eta-verk och samma wr för inte ens 10% av kostnaden.

Just sayin...

Så du kan köpa en "homage" av en väldigt dyr klocka eftersom du inte har 300 000 kr liggande men, som jag förstår det, inte av en klocka för 70 000 kr som då är växelpengar? Så det är en gräns i kronor som gäller? Eller är det "Obskyr" som är kriteriet, eller är det så att över 300 000 kr, inte i produktion och obskyr som gäller? Känns inte speciellt intellektuellt hållbart må jag säga.

Sett till att det är subjektiva åsikter som diskuteras så har vi lämnat det intellektuellt hållbara för länge sedan.

Givetvis finns en gidtycklig monetär summa inblandat, annars hade man väl bara köpt originalet?

Att den ska vara relativt ovanlig (obskyr) och helst ej i produktion är viktigt för mig om jag skulle få för mig att köpa en, för att slippa förklara att den inte tillhör märke x. Som tur är så finns de klockor jag för närvarande vill äga alla i produktion för rimliga summor, så det är inget problem för mig.
 

Mudfold

Cartier
Kanske har fel angående kvalitén då. Har inte haft en själv så antar att ni vet bättre där. Hur som helst fortfarande en kopia i mina ögon..
 
Kanske har fel angående kvalitén då. Har inte haft en själv så antar att ni vet bättre där. Hur som helst fortfarande en kopia i mina ögon..

Att diskutera om det är en kopia eller homage är ju bara semantik. I mina ögon är det inte en kopia då det inte står rolex på den, en tydlig rip-off är det dock definitivt.

"schysst dinka, en Rolex va?"
"nä, nä, det är en Steinhart, ett tyskt märke"
"den ser ut som en Submariner?"
"asså det är typ en Submariner, fast Rolex gör den inte och designen är skamlöst stulen, men det är skitbra kvalité"
"aha, okej. awkwaaaaaaard....."
 
Topp