• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det här med keramisk bezel

Moorflax

Patek
2-Faktor
någon gång i framtiden ska jag köpa mig en Sub eller ännu hellre en Sea-dweller.
om jag köper en nyare så är det ju keramisk vridring på den. Klockan kommer att åldras och få en förhoppningsvis vacker patina. Kommer den keramiska vridringen att göra likadant eller står den emot solens strålar lika bra som mot repor?
Det kommer ju i så fall se väldigt märkligt ut om 20 år när folk går runt med vackert patinerade klockor med vridringar som ser helt nya ut.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Varför? Det står ju på deras hemsida att bezeln inte ska kunna blekas. Det samma gäller deras lume, så mycket till patinering blir det inte. Om 20 år kommer den se likadan ut fast med repor på boett och länk.
Jag håller med Jönsson. Förmodligen kommer ingen ålder vid sida av repor att uppvisas de närmaste 20-30 åren. Rolex är så noggranna och duktiga med materialet och kvalitén numera. Man har lärt sig av blekta aluminium inlägg och missfärgad lysmassa och tavlor (som har krackelerat och blekts brunaktiga).
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Är riktigt sugen på att prova en keramisk bezel. Hur är känslan?
Jag köpte en Sub med keramisk bezel för lite drygt en vecka sedan och jämfört med min farsas Sub (med aluminium) är den grym. Det är mycket blankare än den med aluminium, vilket gör att den ser något glittrigare ut. Om man gillar det eller inte är en annan sak, men jag gillar det faktiskt, speciellt efter som den "ändrar färg" beroende på ljus och reflektioner. Ibland är den lite gråglittrig och ibland kolsvart. :)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Men en 116600 kommer väl aldrig räknas som vintage? Det kommer dö ut med alla keramiska vridningar, keramiska boetter och superluminova 2 som aldrig kommer få patina. Framtidens vintage klockor kommer endast vara repiga och nerslitna PCL. Fast vridningen kommer vara fin.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
De som vågar använda klockan lite kommer troligen patinera inlägget genom att slå flisor ur det och/eller få sprickor i inlägget av att man smäller i det i saker.

Sedan att ett inläggen kommer vara helt repfria tror jag inte på. Det går att repa safirglas också, dock svårare än vanligt glas. Åter igen handlar det om det är en klocka som ägaren vågar använda eller inte.

Sammanfattning: jag tror de kommer patineras, dock på ett annat sätt än tidigare materialval.
 

Mr Chance

Kalmar
Men en 116600 kommer väl aldrig räknas som vintage? Det kommer dö ut med alla keramiska vridningar, keramiska boetter och superluminova 2 som aldrig kommer få patina. Framtidens vintage klockor kommer endast vara repiga och nerslitna PCL. Fast vridningen kommer vara fin.
Klart de kommer räknas som vintage. Allt blir vintage, förr eller senare.
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Finns det nån här som har haft möjlighet att jämföra rolex kerimiska inlägg mot tex billigare oris aquis? På bilderna upplever jag inte riktigt att det blir samma färgskiftningar i Orisen. Det kanske är så att kermiska inlägg från olika tillverkare skiljer sig mycket åt.
 
Topp