• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

det här med lume?

PCB

Audemars
hej
har en longines hydroconquest
tycker lumen är värdelös!

när man varit ute i solljus och kommer in så lyser den i typ en minut
ska det va så dåligt?

är det kanske tritium som gäller om man vill ha bra lume?
 
D

Deleted member 5780

Guest
hej
har en longines hydroconquest
tycker lumen är värdelös!

när man varit ute i solljus och kommer in så lyser den i typ en minut
ska det va så dåligt?

är det kanske tritium som gäller om man vill ha bra lume?
Tror inte du ska förvänta dig fackelsken i ett normalt halvmörkt rum. Men om du ställer dig i kompakt mörker lär du märka skillnad. Min Longines Legend Diver har jämförelsevis obefintlig lume men lyser länge.
 

PCB

Audemars
det är väl inte just styrkan jag är ute efter
utan "brinntid"
denna verkar inte lysa många minuter ens efter laddning med ficklampa
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Rolex gamla superluminova är bättre än deras nya cerachrome (stavning?). Seikos lumebrit spöar det mesta med häst längder, lyser starkt i ett par timmar. Befinner man sig i kompakt mörker länge är den inte optimal. Den bästa jag har stött på hittills är Sinns lume, lyser lagom mycket och länge. Riktigt länge.
 

PCB

Audemars
seikos lume har man ju hört talas om ,,

men hittar inget som tilltalar mej,,
kollade lite på vostok europa ,rätt coola ur med tritium
tyvärr 45mm+ :arghh:
 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
Bra lume är ett måste. Håller med om att Rolex, Breitling och Seiko är bra. Vill även lägga till budget uret Orient Ray som får godkänt.
 

Limpas

Cartier
Klart det är tufft med lume här bland oss klocknördar, men det som är viktigt egentligen är ju om den är funktionell. Lumen på min Aqualand är sämre än på min SKX007, men fortfarande fullt tillräcklig. Detta märkte jag när jag var ute och seglade förra sommaren. När jag vaknade mitt i natten (på grund av någon motorbåtshuligan som dragit upp tsunamisvall förstås) så kunde jag fortfarande avläsa tiden i totalt mörker. Visst, lumen lyste inte starkt, men hade det varit så ljust så att lumen inte längre syntes så hade jag utan problem kunnat avläsa tiden med hjälp av omgivande ljus istället. Slutsats: viktigare att den lyser länge än starkt :)
 

Limpas

Cartier
Har för mig att Deep Blue har fet lume på sina klockor, tror det är tritium. Dock vet jag inte om de är något att ha i övrigt :)
daynight-valjoux-7750-7.gif
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rolex gamla superluminova är bättre än deras nya cerachrome (stavning?). Seikos lumebrit spöar det mesta med häst längder, lyser starkt i ett par timmar. Befinner man sig i kompakt mörker länge är den inte optimal. Den bästa jag har stött på hittills är Sinns lume, lyser lagom mycket och länge. Riktigt länge.
Sinn har också superluminova. Mängden gör sitt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ni blandar ihop grejer lite så låt mig hjälpa er. ;)

I princip alla swiss made märken (utom Rolex) har superluminova. Mängden (tjocklek/bredd) skiljer dock vilket gör att ni uppfattar era Breitlings som bättre än exempelvis era Zeniths. Omega har också superluminova, men på vissa modeller exempelvis gamla seamastermodeller är det så mycket att den ändå lyster bättre än mycket annat.

SEIKO har egenutvecklad lyspasta (lumibrite) och den har de använt väldigt länge (sedan 70-talet?). Den lyser intensivt i början och därefter svagt under lång tid. En Sumo lyser bättre än en skx007 eftersom den har mer lyspasta. SEIKO har dock utvecklat två andra formulor som är ännu bättre än vanliga lumibrite. Den förstnämnda används på Landmastern och den senaste används på den precis nysläppta tunan. GS har dock vanlig lumibrite.

Jag TROR att även Citizen har egen lyspasta, men det är tveksamt om Orient har det. Jag tror de har superluminova. De flesta märken har som sagt superluminova och Sinn har det garanterat, men de är smarta nog att applicera det tjockt.
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Tritium är schysst, lyser inte jättestarkt men med den stora fördelen att det lyser överallt och när som helst.
Just tritiumtuberna tycker jag är en av de bästa egenskaperna hos min Marathon Tsar.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Seiko har överlägset bäst icke radioaktiv lume enligt mig. Men jag klagar inte på t ex min OSD heller då den fortfarande lyser bra om när man går upp på morgonen.

Men vill man ha solbrännelume är det tritium eller radium som gäller.

Men tritium har nackdelen att halveringstiden är 12,33 år vilket får effekten av det att avklinga ganska snabbt samt att betastrålningen bryter ned de ämnen som är radioluminenta.

Radium har halveringstiden 1600 år men de ämnen som lyser via radiulumenesensen tål inte den radioaktiva strålningen särskilt många år som gör att även dessa klockor avklingar med tiden (jag gjorde någon tråd för ett tag sedan där jag undersökte hur mycket radium lyser efter ca 70 år). Annan nackdel är att denna lume strålar med alfa och gamma strålning samt avger radon.

Länk till tråd om 70-årig radiumlume https://klocksnack.se/threads/hur-mycket-lyser-radium-lume-efter-cirka-70-år.33436/
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag tycker inte att sinn förtjänar att haussas särskilt myckett för sin lume faktiskt. Har testat u1, ezm3 och 556 och alla kändes svagare än omega smp (med svärdsvisare) eller valfri ny seikodykare.

Tritiumtuber står såklart på önskelistan, används inte av så många intressanta märken tyvärr...men det finns en salt doxa i titan...
 
Topp