• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det här med vitguld

Moorflax

Patek
2-Faktor
Har sett många trevliga Smurfar och någon Day date i vitguld.
Bomba gärna bilder på era vitguldare! Andra märken än Rolex är såklart också välkomna!

Skoj att de reflekterar ljuset annorlunda mot en stålklocka. :)
En liten fundering: Frugans vigselring i vitguld måste rodineras med jämna mellanrum för att behålla lyster och finish. Är det likadant med klockor/länkar i vitguld?

1EAC98B6-7F27-4B0C-AA62-CDA9246D5DFF.jpeg


D75704E7-DEDC-4F29-B352-AC7AF3DFC4F9.jpeg
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Nu blir jag väl förmodligen hängd för att vara dåligt påläst, men är inte Day-Date med den "isblå" tavlan platina och att just den tavlan är limiterad till just platina-referensen?

Tavlan på @MKRGG klocka är väl i silver?

Ursäkta min otydlighet! Materialet på tavlan har jag ingen aning om, men är inte boetten gjord i platina på just den konfigurationen?

Silverfärgad men kan skifta beroende på ljus antar jag.
Edit. Tavlan alltså

Ah, det kan säkert vara det som gör det!


Såja allesamans, ner med högafflarna nu;)

Högaffel, var?

Ja och nej avseende tavlan. Den är inte glacier blue men även denna är egentligen exklusiv för platina-DD och betingar premium såklart. Rhodium med en ljust blå skiftning. Dock finns 118206 endast med president och slät ring medan denna är en 118209, alltså wg med slät ring och oyster vilket enligt mig är absolut snyggast. Och ska tilläggas, betydligt billigare än platina även om den inte är billig per definition såklart.
 
Senast ändrad:

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har sett många trevliga Smurfar och någon Day date i vitguld.
Bomba gärna bilder på era vitguldare! Andra märken än Rolex är såklart också välkomna!

Skoj att de reflekterar ljuset annorlunda mot en stålklocka. :)
En liten fundering: Frugans vigselring i vitguld måste rodineras med jämna mellanrum för att behålla lyster och finish. Är det likadant med klockor/länkar i vitguld?

1EAC98B6-7F27-4B0C-AA62-CDA9246D5DFF.jpeg


D75704E7-DEDC-4F29-B352-AC7AF3DFC4F9.jpeg
Vad jag förstår beror behovet av omplätering med Rodium på vad det är för någon legering av vitguld man har i smycket/klockan. Mig veterligen är det endast Rolex vitguld som inte behöver ompläteras för att behålla sin lyster, detta då de är den enda tillverkaren som blandar sitt egna guld i eget smälteri.
 

jborg

Omega
Just. Jag vet inte hur ensam Rolex är om det i klockvärlden, men det finns alltså många varianter av vitguld. Vissa är gulare och rodineras för att bli vita. Vissa är vitare "out of the box" och rodineras inte. Våra vigselringar är vitguld utan någon rodinering, och är vita.
 

Erik.W

Omega
När man kollar priser och utbud på KS och C24 verkar vitguld vara mindre populärt än gulguld. Vad är uppfattningen här. Är vitguld mer svårsålt?
 
Topp