• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det kom ett paket från Åre

svesam

Rolex
Det dök upp ett rejält paket från Åre Skidfabrik igår :)

image.jpeg


Spännande, spännande...

image.jpeg


image.jpeg


Bam, ett par Extrem Project 100 :)
Nu jädrar ska här åkas!!
image.jpeg
image.jpeg


Alpin skidåkning en materialsport?!?
Näää...
Samlingen hitills.
3 till grabben
3 till mig
1 till frun
Samlandet är lika beroendeframkallande som klockorna :)
image.jpeg
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    108.8 KB · Visningar: 49

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Roligt! Ska försöka fixa någon bild på min samling också! :D Dem är hos min mor och far men ska troligtvis hem någon helg fram över.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Häftiga prylar svesam! Där här är mina gamla Hanson-pjäxor som jag tjatade till mig i mitten av 80-talet! Coolast då, vågar nog inte köra i pisten med dem idag
utan att bli betraktad som komplett galning:) Hela innerskon är pulvriserad. Gummit har smält efter jag har förvarat dem på tok för fuktigt/slutet. Trist eftersom jag på något sätt gillar dessa kultpjäxor fortfarande!

DSCF3117.JPG
 

Aelgen

Omega
Det dök upp ett rejält paket från Åre Skidfabrik igår :)

image.jpeg


Spännande, spännande...

image.jpeg


image.jpeg


Bam, ett par Extrem Project 100 :)
Nu jädrar ska här åkas!!
image.jpeg
image.jpeg


Alpin skidåkning en materialsport?!?
Näää...
Samlingen hitills.
3 till grabben
3 till mig
1 till frun
Samlandet är lika beroendeframkallande som klockorna :)
image.jpeg
Snyggt!! Riktigt bra skidor.
Är prylnörd av rang när det gäller skidor... Ligger inne på 4 par egna nu med ett 5e par på gång.
Förvisso åker jag närmare 30-40 dagar per säsong så jag tycker det är helt rimligt! Tjejen håller inte helt med...
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Härligt!
Blivit helt biten av skidor efter 25 år på bräda.
Köpte mina första lagg i år, blev ett par Blizzard Brahma. Har fått ihop 7 åkdagar än sålänge i år. Blir 5 eller 6 till.
Pjäxor blev det i fjol, köpte ett par Atomic Waymaker Carbon 130. Misstänker att jag snart trillat dit även vad det gäller "samlandet" :D
 

dauit

Panerai
2-Faktor
2015-01-08 11.59.18.jpg

Rossignol Soul 7, fin fina skidor som passar min åkstil perfekt, kanske lite tunga att köra när det är blå is men jag ska inte klaga.
 

Aelgen

Omega
Hittade en bild från förra året på mina favoriter, också från Åre Skidfabrik fast av märket Hendryx. Lätt det bästa jag åkt på i mitt liv! Kommer aldrig göra mig av med dessa.
2015-02-26 13.17.38.jpg
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Det dök upp ett rejält paket från Åre Skidfabrik igår :)

image.jpeg


Spännande, spännande...

image.jpeg


image.jpeg


Bam, ett par Extrem Project 100 :)
Nu jädrar ska här åkas!!
image.jpeg
image.jpeg


Alpin skidåkning en materialsport?!?
Näää...
Samlingen hitills.
3 till grabben
3 till mig
1 till frun
Samlandet är lika beroendeframkallande som klockorna :)
image.jpeg

Var sjutton är puder-laggen?!;)
 
Senast ändrad:

svesam

Rolex
Hittade en bild från förra året på mina favoriter, också från Åre Skidfabrik fast av märket Hendryx. Lätt det bästa jag åkt på i mitt liv! Kommer aldrig göra mig av med dessa.
2015-02-26 13.17.38.jpg

Ska bli spännande att se om jag kan hålla jämna steg med polaren till påsk
på hans 917 Limited... :)
 

Alligatorn

Cartier
Funderar som sagt på ett par nya..
Vad kör ni med för längd i förhållande till er egen längd?
Kollat runt lite och det är x längd + y om du åker här och minus z om du åker si osv..

Hur väljer ni? :eek:
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Funderar som sagt på ett par nya..
Vad kör ni med för längd i förhållande till er egen längd?
Kollat runt lite och det är x längd + y om du åker här och minus z om du åker si osv..

Hur väljer ni? :eek:
Det beror helt på vilken typ av skida det handlar om, teknik, fysik och var du kommer använda skidan. Går inte att besvara med en enkel formel tyvärr.
 

Alligatorn

Cartier
Det beror helt på vilken typ av skida det handlar om, teknik, fysik och var du kommer använda skidan. Går inte att besvara med en enkel formel tyvärr.
Jo iofs. Men ett hum på vanlig åkning tänkte jag att man skulle få ut. Jag är runt 193 och har kikat runt lite från 180-190cm.

Nu åker jag mest pist men gillar såklart lite lössnö. Brukar inte bli så mycket för varje gång jag tar mig utanför pisten hugger snön tag i ena skidan och jag flyger iväg som en vante. :)
Ska kolla efter något med lite rocker på, det skulle tydligen hjälpa, + lite bredare än vad jag har nu.
Får nog dra och snacka med någon affär.
 

svesam

Rolex
Jo iofs. Men ett hum på vanlig åkning tänkte jag att man skulle få ut. Jag är runt 193 och har kikat runt lite från 180-190cm.

Nu åker jag mest pist men gillar såklart lite lössnö. Brukar inte bli så mycket för varje gång jag tar mig utanför pisten hugger snön tag i ena skidan och jag flyger iväg som en vante. :)
Ska kolla efter något med lite rocker på, det skulle tydligen hjälpa, + lite bredare än vad jag har nu.
Får nog dra och snacka med någon affär.

Pist och puder förtjänar olika skidor tycker jag.
En ren pistskida att smiska manchester med och en bredare när det blir uppkört/slaskigt/löst.

Längden är beroende på din färdighet och vad skidan ska användas till som @MrSundstrom konstaterade.
Själv kör jag 172 (radie 13m) på mina Rossi slalomskidor som jag åker bana med.
178cm (radie 17m) på Dynastarskidorna som jag har som riktiga pistsmiskare.
186cm (radie 19m) på Project 100 som är rena allmountainskidor.
Jag är 184cm/88kg och hyfsat avancerad åkare, enligt mig själv ;)

Tipset för att köpa skidor, dra till en fjällort och prova igenom sortimentet tills du hittar det du trivs med.
Att "blindköpa" skidor är i princip lotteri enligt mig...
 

Aelgen

Omega
Jo iofs. Men ett hum på vanlig åkning tänkte jag att man skulle få ut. Jag är runt 193 och har kikat runt lite från 180-190cm.

Nu åker jag mest pist men gillar såklart lite lössnö. Brukar inte bli så mycket för varje gång jag tar mig utanför pisten hugger snön tag i ena skidan och jag flyger iväg som en vante. :)
Ska kolla efter något med lite rocker på, det skulle tydligen hjälpa, + lite bredare än vad jag har nu.
Får nog dra och snacka med någon affär.
Precis som MrSundstrom säger så är det en mängd faktorer som spelar in och hur du själv föredrar att åka. Korta/långa svängar, hög/låg fart etc.. Så gillar du snabba korta svängar ska du ha korta skidor med liten tight svängradie, dock är dessa knappast roliga utanför pisten om man jämför med riktiga puder lagg. Gillar du att åka snabbt i stora svängar, har bra teknik och vill åka offpist bör du snarare titta på några skidor som är runt 190-195 långa, minst 100mm i midjan (gärna mer), 17+ meter i svängradie samt eventuellt med rocker om du tycker det är kul.
Rocker är ju väldigt trendigt att ha och används ofta i marknadsföring, men det betyder per automatik inte att skidan är bättre än en utan.

Rocker + bredare skidor gör lössnö åkning betydligt lättare så där har du helt rätt. Jag tycker personligen att ett par bredare skidor med vettig rocker funkar alldeles utmärkt som enda skida. Lär man sig väl åka på dem så kan de vara vansinnigt roliga i pisten också. Om man nu inte åker väldigt mycket skidor på ett år för då är det roligast att ha en skida för puder och en för pist.
 

Alligatorn

Cartier
@svesam @Aelgen Det var en jäkla jungel!
Så seriöst kör jag inte. Blir mellan 0 och en vecka per år uppe i Tänndalen. Så får försöka hitta ett par vettiga Allmountain med någon lämplig längd och anpassa mig helt enkelt :p
Tack dock för svaren.
Lite längd, lite rocker och lite bredare än nuvarande ska väl bli bra ;)

De ä bar å åk!
Får väl anpassa mig efter skidorna :p
 

Aelgen

Omega
@svesam @Aelgen Det var en jäkla jungel!
Så seriöst kör jag inte. Blir mellan 0 och en vecka per år uppe i Tänndalen. Så får försöka hitta ett par vettiga Allmountain med någon lämplig längd och anpassa mig helt enkelt :p
Tack dock för svaren.
Lite längd, lite rocker och lite bredare än nuvarande ska väl bli bra ;)

De ä bar å åk!
Får väl anpassa mig efter skidorna :p
Haha ja det är lite av en djungel och den blir bara djupare om man dessutom är prylnörd :)

Men det finns ofta bra hjälp att få i vettiga butiker som kan peka dig i rätt riktning. Bor du i Göteborg besök Skistore, i Stockholm tror jag Alpingaraget är bäst. I någon annan stad vågar jag inte rekommendera någon...
Men som All-Round skida för dig med den mängd du åker tycker jag du ska titta på ca 190 cm i längd och ungefär 100mm i midjan. Extrem project 100 som Svesam köpt i första posten är en mycket trevlig Allround skida.
Lycka till!
 

Alligatorn

Cartier
Haha ja det är lite av en djungel och den blir bara djupare om man dessutom är prylnörd :)

Men det finns ofta bra hjälp att få i vettiga butiker som kan peka dig i rätt riktning. Bor du i Göteborg besök Skistore, i Stockholm tror jag Alpingaraget är bäst. I någon annan stad vågar jag inte rekommendera någon...
Men som All-Round skida för dig med den mängd du åker tycker jag du ska titta på ca 190 cm i längd och ungefär 100mm i midjan. Extrem project 100 som Svesam köpt i första posten är en mycket trevlig Allround skida.
Lycka till!
Tack!
Kanske bara slå till då? :) http://www.blocket.se/stockholm/Extrem_Project_100_grymma_allmountainskidor_65516739.htm?ca=11&w=3

Edit: alternativt http://www.blocket.se/stockholm/Volkl_Bridge_187cm_65343714.htm?sa=1
Åsikter om dom? :)
 

Aelgen

Omega
Se där ja! Har lite dålig koll på olika versioner av Project 100 men tror det är förra årets modell och de har nog inte gjort några större förändringar till årets, men det vågar jag inte svära på. Dock bra pris på skidorna om de stämmer enligt beskrivningen.
Vad väger du om man får fråga?
Är lite rädd för att de är för korta för dig, men vet inte om de görs längre än 186 cm.

Völkl Bridge har jag inte åkt på och vågar inte uttala mig, förutom att Völkl generellt gör överjävligt bra skidor.
 

Alligatorn

Cartier
Se där ja! Har lite dålig koll på olika versioner av Project 100 men tror det är förra årets modell och de har nog inte gjort några större förändringar till årets, men det vågar jag inte svära på. Dock bra pris på skidorna om de stämmer enligt beskrivningen.
Vad väger du om man får fråga?
Är lite rädd för att de är för korta för dig, men vet inte om de görs längre än 186 cm.

Völkl Bridge har jag inte åkt på och vågar inte uttala mig, förutom att Völkl generellt gör överjävligt bra skidor.
Jag är en tunn spillevink. Runt (knappt?) 70 pannor utspridda på mina 193 cm. Så kanske är bra att dom inte är allt för långa då jag inte är något muskelpaket precis..
 
Topp