• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det optimala klockslaget - existerar det? Ta fram era nördigaste sidor!

rm83

Silver
2-Faktor
Okej, detta kanske är ett tungt sätt att börja 2022 men på sistone har jag snöat in lite på tankar kring vad som kan vara det optimala klockslaget? Den rutinerade på forumet känner ju till trådar som 10:07, det snyggaste klockslaget! och Den stora 10:10/22:10-tråden (?). Den första är ju dock kort och stängd, den senare betydligt fylligare men har mer karaktären av en fototråd med det enkla konstaterandet att 10:10/22:10 är ett schysst klockslag. Och vem instämmer inte i det?! Vad jag är ute efter är dock att ta det hela till en nördigare nivå, värdigt ett entusiastforum som KS. ;) Vilket är egentligen det optimala klockslaget? Och kan det optimala klockslaget vara något mer än subjektivt tyckande? Finns det någon slags evidens på området..? Matematik? Fysik? Astronomi? Naturlagar? Jag tänker att detta forum garanterat är späckat med högskolepoäng på områden som får en annan att känna sig som ett ostron i jämförelse, så det borde finnas sjukt bra underlag för spännande resonemang och lärande.

För att visa god vilja och inleda nördandet vill jag koppla till matematiken och ett välkänt begrepp i den grafiska branschen, nämligen ”gyllene snittet”. Detta används som referens till en för ögat optimal höjd/bredd-relation, exempelvis i en trycksak eller på en webbsida. Det fina i kråksången är att även om gyllene snittet kanske subjektivt ”känns bra” ur designperspektiv så är det inte bara subjektivt påkommet. Det kan härröras till företeelser i naturen (såsom vridningen i solrosens mönster för att få optimal exponering för solen) och förhållandet som gyllene snittet innebär (1,618) är också nära kopplat till fibonaccis talserie, alltså tal som är summan av de två föregående talen. Ur klockperspektiv så är det fina också att ration kan utläsas som en ”gyllene vinkel”. På en 360 graders skiva blir denna vinkel 137,5 grader - ”the golden angle”. Allt det här kan ni läsa mer om exvis här eller genom valfri googling: https://www.mathsisfun.com/numbers/nature-golden-ratio-fibonacci.html

Så… Om man tar ”the golden angle” vidare… Vad blir den översatt i minuter? Jo, enkel matematik ger 60 / 360 x 137,5 = 22,91 minuter. Om man distribuerar dessa minuter i ett klockslag runt tolvslaget så motsvarar det ungefär en visarställning runt 22:14 - förmodligen några minuter senare än vad vi nördar spontant skulle säga är optimalt, men inte mycket. Distribuerar man dem istället jämt runt kl 6 så landar man på ca 8:18. Se bilder på min Omega PO nedan - inte de bästa bilderna kanske men klockslagen illustreras skapligt iaf :)

Mina följdfunderingar blir:
  • Vilket är egentligen det optimala klockslaget?
  • Kan våra subjektiva uppfattningar om det optimala klockslaget styrkas i teori? Gyllene vinkeln är bara en teori. Ta fram era tyngsta examina och ge andra infallsvinklar! ;)
  • Vad ska vi kalla det optimala klockslaget? Kanske finns redan något namn som jag inte känner till. Annars måste vi väl komma på ett! Är det ”the golden moment”? ;)

Har ingen aning om ämnet i denna tråd är intressant för någon annan än min sjuka hjärna, men jag hoppas såklart att tråden kan sporra till livlig diskussion från massor av infallsvinklar.

God fortsättning!

13F7DE4E-F804-4F1A-A4EB-FC6C2215CD0E.jpeg

B14D7CB0-BB3F-4FA5-8942-3C4E11ACD51D.jpeg

Gyllene snittet i all ära men vilka vinklar som är bäst beror ju även på var text o logo sitter på tavlan och hur stora de är. Även vinkeln som tavlan betraktas ur tycker jag påverkar. 16:07:52 skulle t.ex. sitta bra på denna Enicar (även om jag missade den ultimata vinkeln här 😆)
DSC_7589-01.jpeg

Tillbaka
Topp