• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det sliter på att jaga ubåtar.

Ragge

Cartier
20160207_221444.jpg
Här är tre engelska Admiralty Pattern NO6 stoppur. Används tillsammans med sonar, man skickar ett "ping" samtidigt som stoppuret startas och när ekot kommer tillbaka stoppas klockan. Då visas avståndet under vatten till exempelvis en ubåt direkt i yards. I grova drag så det går till. Den vänstra var den första jag köpte. Den verkade vara bärgad från ett sänkt skepp av vattenskadorna att döma.
20160207_222053.jpg
Verket har legat i citronsyrebad för att se om något gick att rädda men icke. Däremot har den donerat visaren till den högra. Den högra är en riktig reservdelsfranken.
20160207_222117.jpg
20160207_221753.jpg
Den hade sin lilla snabba balans sönderbruten och inre delen av glasringen var borta. Den hade heller ingen issue nr eller kråkfot på bakboetten. Däremot på militärt vis serienumret på verket övergraverat. Den fick donera centrumhjulet till den i mitten vilkens enda fel var att visaraxeln var bruten. Mittenklockan är alltså hel och korrekt. Rejält repigt glas förstås, men jag respekterar ärlig patina.
20160207_221607.jpg
En kväll med lust att pyssla plockade jag ihop ett fungerande verk till den högra. Hade inte rätt delar att få ihop ett korrekt verk som gör varvet på 6 sekunder, utan det fick bli 60 istället i väntan på att rätt donator skall dyka upp. Sedan lekte jag lite vidare och bockade till en tråd till glasringen och skar ut ett "glas" ur en botten av en plastask. Roligare med en tickande sak och kanske det är ungefär vad som skulle kunna gjorts i ett skarpt läge för att få igång något att mäta tiden med. Lite barnsligt förstås, men kanske jag ändå gillar den bäst av dom tre.
20160207_223811.jpg
 

Ragge

Cartier
Tack! Vad roligt att tråden vart så uppskattad. :)
På temat ärlig patina har jag denna. Den följde med när jag köpte den vattenskadade tillsammans med några militärer till. Vet inte om anteckningarna på tavlan har någon koppling till det? Inte en susning vad det är. Men någon historia har den! Och fungerar gör den. Nos kan vara trevligt, men lika intressant är det inte. Inte för mig iaf.:)
20160210_221831.jpg
20160210_221848.jpg
 
Topp