• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det verkliga problemet med att köpa klockor på ebay

Optimisten

Cartier
Det verkliga problemet med att köpa klockor på ebay ligger i att:

(vi antar här att du köpt en äkta klocka med ebay paypal "buyer protection", jag tycker inte fakes är ett jätteproblem på ebay)

a) säljare så ofta överdriver skicket på klockor, ofta med ursäkten att de inte kan så mycket om klockor, ständigt detta "nyskick" / "mint" + kassa mobilfoton

b) säljaren tycker sig sedan vara mycket givmild när säljaren accepterar en retur

c) DU betalar enligt reglerna returfrakten, även om klockan var felaktigt beskriven

d) DU fegar ur att ge köparen negativt betyg, tidigare för du vet att säljaren kommer hämnas genom att ge samma tillbaka, nu när de inte kan hämnas så fegar du ändå ur för du inte vill komma på någon una-bomber maillista.

e) Säljaren kan endast med kostnaden för en frakt och lite ebay-avgifter hitta nästa köpare som förhoppningsvis inte orkar bråka och skicka tillbaka klockan. Säljaren fick ju ingen negativt betyg av dig.


Jag har snart tröttnat på att köpa klockor på ebay, får nog bli andra vägar i fortsättningen ("privat" och chrono24).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fattar inte varför folk köper begagnade klockor på ebay när det finns säkert 10 bra klockforum?
Förstår inte heller hur man kan handla från någon med dåliga objektsbilder oavsett vilken plattform klockan säljs på.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Att du inte vågar ge ett negativt betyg säger mer om dig, varför inte ?

Handla från trusted sellers med gott renome och bra bilder så är chansen att råka ut för strul mindre.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det verkliga problemet med att köpa klockor på ebay ligger i att:

(vi antar här att du köpt en äkta klocka med ebay paypal "buyer protection", jag tycker inte fakes är ett jätteproblem på ebay)

a) säljare så ofta överdriver skicket på klockor, ofta med ursäkten att de inte kan så mycket om klockor, ständigt detta "nyskick" / "mint" + kassa mobilfoton

b) säljaren tycker sig sedan vara mycket givmild när säljaren accepterar en retur

c) DU betalar enligt reglerna returfrakten, även om klockan var felaktigt beskriven

d) DU fegar ur att ge köparen negativt betyg, tidigare för du vet att säljaren kommer hämnas genom att ge samma tillbaka, nu när de inte kan hämnas så fegar du ändå ur för du inte vill komma på någon una-bomber maillista.

e) Säljaren kan endast med kostnaden för en frakt och lite ebay-avgifter hitta nästa köpare som förhoppningsvis inte orkar bråka och skicka tillbaka klockan. Säljaren fick ju ingen negativt betyg av dig.


Jag har snart tröttnat på att köpa klockor på ebay, får nog bli andra vägar i fortsättningen ("privat" och chrono24).

Fast stora delar av det där stämmer ju även väl in på semiprofessionella säljare på forum..
 

_jonte

Patek
Men varför inte ge negativt betyg?? är ju det betygssystemet är till för lixom! (förstår vad du menar, men men...)
 

Optimisten

Cartier
Fattar inte varför folk köper begagnade klockor på ebay när det finns säkert 10 bra klockforum?
Förstår inte heller hur man kan handla från någon med dåliga objektsbilder oavsett vilken plattform klockan säljs på.

Är man väldigt specifik i vad man vill ha
modell, urverk, urtavla, armband
samt att det handlar om en lite "billigare", typ under 20 000 kr klocka, så kan det vara mycket lättare att hitta det man vill ha på ebay.

vissa tjommar har bara mobilkamera - och visar det sig en förmåga att alltid tycka att det de har är i nyskick.
 

Optimisten

Cartier
Fine att du slutar ebaya, kanske dags att börja köpa NYA klockor om du oroar dig över precis vad som helst!
Köpa begagnat är väl alltid/oftast/ibland lite rysk roulette.

Oroa mig över vad som helst :) Typ repat glas och skitig urtavla?

Hör av dig när du är sugen på att köpa, jag har lite klockor i "nyskick" som du kan köpa och inte oroa dig över! Jag köper inte nytt när beg, och då pratar jag genuint fina beg, kostar 60% av nypris.
 

Optimisten

Cartier
Att du inte vågar ge ett negativt betyg säger mer om dig, varför inte ?

Handla från trusted sellers med gott renome och bra bilder så är chansen att råka ut för strul mindre.

Som sagt letar jag efter väldigt specifika saker, och då är det privatsäljare, ofta, och jag köper bara av säljare med höga betyg. Visst, bra bilder är viktigt, men det går att fuska med bilderna också. Inte bara photoshop utan val av ljuskälla (allmänljus eller spotlight, det senare är mycket mer avslöjande etc).
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ja, men semiproffsen och proffs (med butik) kan ofta beskriva en klockas skick någorlunda.

Nej du min vän, vet du hur många gånger jag blivit blåst av herrar på svenska forum som man borde lita på.. Åtminstone tre Rolex har varit skräp i verken utan att de yppat det..
Jag köper inte längre på det viset.
 

Emil

Cartier
kräv bättre bilder och dokumentation om dem "lovar" detta i annonsen!? ¨jag har aldrig blivit tutad hittills.
är man för godtrogen, desperat eller manisk i sina klockköp så går det utför förr eller senare!
 

Ministern

Founder
2-Faktor

easy rider

Brüno
2-Faktor
Att det är en "känd" handlare betyder tyvärr inte att något är 100% säkert. Det sockras nog rätt rejält i annonser från handlare världen över.
 

Optimisten

Cartier
Tja, fast hur skall du se om de blåst dig med verket? Läs Chinas intressanta inlägg https://klocksnack.se/threads/hur-bedömmer-man-skicket-på-ett-urverk.13462/#post-241432

Det var ett intressant inlägg. Man borde alltså begära en amplitudplot på klockor man funderar på att köpa!

Det påminner mig om något som jag har hört fanns förut i begagnatbilshandeln. Då provtryckte man cylindrarna och redovisade mätvärdena för att övertyga sina kunder. Självklart lika lätt att fuska med som en fejkad amplitudplot inlagd på chrono24 skulle vara...

Nåja, ännu en apparat man vill köpa!
 
Topp