• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Detaljer som stör dig på annars fina klockor

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Lite inspirerad av @leben's tråd för Onödig text på tavlan kom jag att tänka på vad jag själv fastnar i då och då när jag kollar in klockor jag är sugen på.

Det finns såklart vissa klockor som är perfekta, men även många klockor jag väldigt gärna hade velat ha - och kanske köpt - om det inte var för den där detaljen som stör mig - som jag aldrig kommer sluta tänka på.

Som TS ska jag självklart börja.

1. 116520/alla sexsiffriga Daytonas
Problemet, förutom poleringen (boett/mittlänkar), som stör mig här är det nya urverket som i sin tur ger urtavlan den lilla malplaceringen. Att registren inte längre är linjära med indexen stör mig något otroligt.

Rolex-16520-116520.jpg


2. ETA-Black Bay's länk...
Black Bayen stör mig på ett annat sätt också. Den är LIIIIIITE för stor. Ändå har jag haft 2 (och har en kvar)..
Men länken. Mittlänken är för bred. Jag kommer aldrig komma över det.

Tudor-Black-Bay-Black-wrist-1.jpg


3. Explorer 2 16570 vs 216550

Alltså. Jag köpte en 16570 från 2002 med SEL (och lugholes) i våras som jag dels var mycket nöjd med - utseendemässigt.
Men jag blev så besviken på kvaliten, länken, tyngden - jag vet inte. Den åkte.
Jag gillade den inte jämfört med andra klockor jag haft - betydligt billigare men även betydligt nyare. Vad som stör mig på den här punkten är att jag såklart borde kollat på en sexsiffrig EXP2:a istället! För sexsiffriga referenser känns SÅ mycket bättre för vad man betalar för. Men den är 42mm. VARFÖR? Varför har dom gjort den större? Varför den nya fula visaren? VARFÖÖÖR?

4. "Orient"
Jag älskar Orient som tillverkare! Löjligt prisvärda klockor med inhouse-verk och grym kvalitet. Jag har haft flertalet och använder min Orient Ray 2 mest av mina klockor. Men namnet, jag hatar namnet. "ORIENT" - vad är det för jävla namn? Det är fult :(

Ja... jag hade fler exempel i huvudet men de försvann.... Fyll gärna på! :)
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Kul tråd!
  1. Jag har helt missat att subdialsen på sexsiffrig Daytona inte linjerar med indexen. Nu stör jag mig skitmycket på det.
    Tack som fan @Stefanweei ;)

  2. Något som stör mig på en klocka jag annars älskar är randen runt datumfönstret på förra generationens AP RO 15202. Det framgår inte så väl på bild men när man kollar IRL så går randen liksom upp och ner i tapisserie mönstret och skapar lite av en ojämn finnish. Synd på en annars fantastisk tavla.
upload_2016-12-19_16-46-7.png
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Kul tråd!
  1. Jag har helt missat att subdialsen på sexsiffrig Daytona inte linjerar med indexen. Nu stör jag mig skitmycket på det.
    Tack som fan @Stefanweei ;)

  2. Något som stör mig på en klocka jag annars älskar är randen runt datumfönstret på förra generationens AP RO 15202. Det framgår inte så väl på bild men när man kollar IRL så går randen liksom upp och ner i tapisserie mönstret och skapar lite av en ojämn finnish. Synd på en annars fantastisk tavla.
upload_2016-12-19_16-46-7.png
Haha, förlåt.

Här ser man det väldigt tydligt (9:an i subdialen mot indexen) :pompus: :bored:

Screen Shot 2016-12-19 at 16.52.11.png
 

MånsT

Rolex
För det första, tack för att du påpekade Daytonans felplacerade registertavlor! Har aldrig märkt det innan och nu kommer det störa mig för evigt :rage:.
I övrigt är sneda datum inte snyggt, precis som @Camo00 påpekade. Mitt exempel är Zenith El Primero 38mm; tänk vilken perfekt och snygg liten kronograf det hade varit utan den vårtan kl. 4:30.

Andra saker jag stör mig på är Rolex "super case", det vill säga de bredare bandhornen som får klockan att se fyrkantig ut. Även bristen på AR hos Rolex är pricken som saknas över i:et...

DSC5954.jpg
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
För det första, tack för att du påpekade Daytonans felplacerade registertavlor! Har aldrig märkt det innan och nu kommer det störa mig för evigt :rage:.
I övrigt är sneda datum inte snyggt, precis som @Camo00 påpekade. Mitt exempel är Zenith El Primero 38mm; tänk vilken perfekt och snygg liten kronograf det hade varit utan den vårtan kl. 4:30.

Andra saker jag stör mig på är Rolex "super case", det vill säga de bredare bandhornen som får klockan att se fyrkantig ut. Även bristen på AR hos Rolex är pricken som saknas över i:et...

DSC5954.jpg
Förlåt till dig också ang Daytonan :D

Rolex brist på AR var en av punkterna jag tänkte ta upp i min trådstard men glömde bort!
Håller även med om nya maxicaset.... 114060/116610 ser ut som den gått på steroider ett bra tag...
 

Edin

Panerai
Bra tråd!

1. Screw down pushers på höger sida av boetten.
ewp001203-daytona-watch-crown-screw-pusher-for-rolex-116520-stainless-steel-part-3.jpg

Dessa jävlar är en av mina största hatobjekt på klockor. I grunden är de ju grymma och jag gillar utseendet på dem men som bärare av klocka på höger hand är dessa en av djävulens sattyg! Daytonan är nog den klocka som får mest hat från mig just av den anledningen då den i övrigt är en drömklocka.

2. Breitling Aerospace placering av kronan (och andra klockor med samma funktion för kronan).
watch_novyiy_hronograf_Breitling_Aerospace_Evo_1.jpg


Den är närmast helt oanvändbar för en som bär klockan på höger hand! Köpte en klocka för något år sedan, satte på mig den och upptäckte detta. Ridå! fan va sur jag var och det blev min absolut kortaste klockrelation som slutade på samma sätt som ett riktigt dåligt one night stand..

Tror att ni kan se ett tema i dessa två punkter. :)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Bra tråd!

1. Screw down pushers på höger sida av boetten.
ewp001203-daytona-watch-crown-screw-pusher-for-rolex-116520-stainless-steel-part-3.jpg

Dessa jävlar är en av mina största hatobjekt på klockor. I grunden är de ju grymma och jag gillar utseendet på dem men som bärare av klocka på höger hand är dessa en av djävulens sattyg! Daytonan är nog den klocka som får mest hat från mig just av den anledningen då den i övrigt är en drömklocka.

2. Breitling Aerospace placering av kronan (och andra klockor med samma funktion för kronan).
watch_novyiy_hronograf_Breitling_Aerospace_Evo_1.jpg


Den är närmast helt oanvändbar för en som bär klockan på höger hand! Köpte en klocka för något år sedan, satte på mig den och upptäckte detta. Ridå! fan va sur jag var och det blev min absolut kortaste klockrelation som slutade på samma sätt som ett riktigt dåligt one night stand..

Tror att ni kan se ett tema i dessa två punkter. :)
Haha, du får väl vänja dig till vänster arm istället ;)
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Tack @Stefanweei nu förstörde du den Daytona-referensen för halva forat. Det kommer ligga drivor med Daytona på köp&sälj nu :)

Jag stör mig på att en del moderna klockor har datum antingen inuti subdials eller som bryter av en subdial på mitten. Det ser enormt malplacerat ut och kan förstöra hela klockan.

IMG_3162.JPG
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Först och främst:
Helt rätt angående 116520. Skitklocka, som inte har många rätt. Men den är stekig, så den är poppis.
Även helt rätt angående Black bay, som jag tycker får förvånansvärt mycket credd egentligen (Hodinkees fel?). Äger hellre min Longines Hydroconquest än en Black Bay.

Det är väldigt få modeller (i alla fall med länk), som kommer undan med helpolerad boett. Särskilt vidrigt blir det på de boetter som inte har en skarp kant, vilket gör att hela boetten ser sönderpolerad ut. Här funkar t.ex DD40 från Rolex ganska bra med skarp kant, medan Daytonan ser förjävlig ut.

Rolex Day Date 1803. Länkjäveln är för lång för mina handleder, och jag måste klippa den hos guldsmed - något jag inte är jättesugen på. Trist, för det är ju mycket roligare med 1803 än 18038 t.ex.
Här stör jag mig även på att rolexlänkar likt 78360, 93150 etc alla är för långa (går inte att korta mer) på den sidan som sitter kl 6 på klockan. Spännet hamnar snett.

Stör mig överlag på att AP är ett kasst märke, vilket stört mig varje gång jag ägt en.

Det är förresten rätt kul att nörda ner sig i detaljer. Förstår inte hur man kan vara långvarig klocknörd men inte ha någon känsla för detaljer, eller inte ens bry sig.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack @Stefanweei nu förstörde du den Daytona-referensen för halva forat. Det kommer ligga drivor med Daytona på köp&sälj nu :)

Jag stör mig på att en del moderna klockor har datum antingen inuti subdials eller som bryter av en subdial på mitten. Det ser enormt malplacerat ut och kan förstöra hela klockan.

IMG_3162.JPG
+1
Om man ändå lägger ett datum, varför inte göra det snyggt. Jag har inget emot datum kl 4 om dom är snygga, och just i detta fall är att föredra tycker jag
 
Topp