• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Detta med fraktkostnad vid försäljning...

Bjussa på frakten vid en dyrare försäljning...

  • Nej! Absolut inte, varje krona räknas!!

    Röster: 3 3.7%
  • Ja, inget snack.

    Röster: 79 96.3%

  • Totala väljare
    82

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Va??? Är jag seriösare om jag köper en klocka för 100 lax och även vill betala värdefrakten än om jag tycker han kan stå för det då han får sitt begärda pris på klockan och affären rör väldigt mycket pengar?

Tror nog att du i de flesta fall kan få frakten att ingå. Mitt inlägg var ironiskt :)
 

tissoter

Audemars
Frakt är ett oskick på större affärer enligt mig :) jag kan ta ett exempel som inte har med frakt att göra men som känns aktuellt till den gällande frågeställningen.
Jag köpte då för en tid sedan en ny iMac, gick till en stor kedja och deklarerade att jag cashar den MEN, jag skulle vilja ha ett annat tangentbord. Säljaren påtalade att det inte gick. Jag sa att jag går till någon annan och då svarade han, jaha ok typ.
Köpte den tvärs över gatan till ett billigare pris bla pga av att de ej hade tangentbordet hemma.
För mig är det obegripligt hur man kan baila en sån affär pga av en skitsumma.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Frakt är ett oskick på större affärer enligt mig :) jag kan ta ett exempel som inte har med frakt att göra men som känns aktuellt till den gällande frågeställningen.
Jag köpte då för en tid sedan en ny iMac, gick till en stor kedja och deklarerade att jag cashar den MEN, jag skulle vilja ha ett annat tangentbord. Säljaren påtalade att det inte gick. Jag sa att jag går till någon annan och då svarade han, jaha ok typ.
Köpte den tvärs över gatan till ett billigare pris bla pga av att de ej hade tangentbordet hemma.
För mig är det obegripligt hur man kan baila en sån affär pga av en skitsumma.

För en som har sålt Apple produkter, så är det faktiskt riktigt låga marginaler på deras prylar. Det är låga marginaler rent allmänt på prylar här i Sverige. Vi kan tacka Elgiganten och MediaMarkt för det, som priskrigar med varandra.

Bara för att priset är högt, så behöver det inte betyda att butiken automatiskt tjänar mycket pengar på just den produkten.

När jag jobbade på OnOff så fick vi inte ens provision på att sälja Apple produkter...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tänker såhär:
Fraktkostnaden är sällan dyr, oftast 140kr.
Att skicka klockan är oftast smidigt. Man kan packa klockan i förväg och lämna paketet på väg till/från jobbet. När man skickar grejer vet man även att all info om klockan oftast ges skriftligt varesig det är köp eller sälj vilket jag tycker är positivt för både köpare och säljare.

Att mötas upp innebär oftast meck. Man måste planera om dagen, släpa på lådan hela dagen, planera en OK plats och OK tid som passar båda. Man behöver kolla så pengarna kommit över mm.

Dessutom är det svårare att dölja köp/försäljning för frugan om man möts upp.

Sammantaget är det väl i princip värt fraktpriset att slippa mecket med att mötas upp. Å andra sidan kan det ju vara trevligt att träffas vilket är en bonus, men ändå.
Ovan resonemang gäller förutsatt att frakten inte blir alltför dyr.
 

Rivalen

Rolex
Viktigt att man klargör vem som tar ansvar för frakten. Säljer man inklusive frakt, så torde det vara klart att säljaren tar ansvaret för frakten. Säljer man frakten separat - är det då bara en tjänst man förmedlar? Isf på vilka villkor? Om den frakt och ev försäkring man förmedlat inte täcker förlust av just klocka kan man som säljare då hänvisa till att den frakt och försäkring jag förmedlade täcker inte skadan och då har jag som säljare inget ytterligare ansvar?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Kan bero på köparen;

En köpare som inte tokprutar, svarar snabbt o inte krånglar, bjuder jag med glädje på frakten för

En köpare som prutar stenhårt utan skam i kroppen, krånglar med hundratals frågor (gärna med långa uppehåll i mellan), och som till slut när affären efter 700 PM ska avslutas, drar till med att KRÄVA att säljaren ska betala frakten (trots att priset sänkts redan med några tusenlappar) - denna köparen kan glömma att jag bjuder på frakten....
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Klocksverige är sniket, så är det.

Sålde min GP till Finland, trots jag stod för fullförsäkrad frakt för ca 1200:- fick jag ut 6000:- mer i handen än jag hade fått här vid f2f deal.

Är som slickepinnen säger att folk prutar på vartenda krona.

Men bättre att inte gnälla och bara acceptera faktum.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Klocksverige är sniket, så är det.

Sålde min GP till Finland, trots jag stod för fullförsäkrad frakt för ca 1200:- fick jag ut 6000:- mer i handen än jag hade fått här vid f2f deal.

Är som slickepinnen säger att folk prutar på vartenda krona.

Men bättre att inte gnälla och bara acceptera faktum.

Då tjänade du med andra ord 6k för att klockSverige är sniket;)
 

tissoter

Audemars
Klocksverige är sniket, så är det.

Sålde min GP till Finland, trots jag stod för fullförsäkrad frakt för ca 1200:- fick jag ut 6000:- mer i handen än jag hade fått här vid f2f deal.

Är som slickepinnen säger att folk prutar på vartenda krona.

Men bättre att inte gnälla och bara acceptera faktum.
Mindre menar du va ;) annars hade det varit en bra deal.
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor


Du menar Elgignaten/MediaMarkt/motsvarande på Kungsgatan? Har ärligt talat svårt att se problemet här. Säljaren är i sin fulla rätt att inte sälja till någon som orsakar extrajobb. Som någon skrev ovan, är marginalerna i stort sett obefintliga så väntar man på rätt kund som köper en komplett, hel, odelad enhet iMac utan krångel och som inte är upphov till extrajobb. Marginaler, kronor, ören remember...
 

ScubaKing

Audemars
Kan bero på köparen;

En köpare som inte tokprutar, svarar snabbt o inte krånglar, bjuder jag med glädje på frakten för

En köpare som prutar stenhårt utan skam i kroppen, krånglar med hundratals frågor (gärna med långa uppehåll i mellan), och som till slut när affären efter 700 PM ska avslutas, drar till med att KRÄVA att säljaren ska betala frakten (trots att priset sänkts redan med några tusenlappar) - denna köparen kan glömma att jag bjuder på frakten....


Kan faktiskt köpa det du skriver. Skulle nog köra samma sak själv.
 

tissoter

Audemars
Du menar Elgignaten/MediaMarkt/motsvarande på Kungsgatan? Har ärligt talat svårt att se problemet här. Säljaren är i sin fulla rätt att inte sälja till någon som orsakar extrajobb. Som någon skrev ovan, är marginalerna i stort sett obefintliga så väntar man på rätt kund som köper en komplett, hel, odelad enhet iMac utan krångel och som inte är upphov till extrajobb. Marginaler, kronor, ören remember...

Jo det är klart men rykte och ev återkommande kunder är en faktor som spelar in i många butiker.
 

tissoter

Audemars
Kan bero på köparen;

En köpare som inte tokprutar, svarar snabbt o inte krånglar, bjuder jag med glädje på frakten för

En köpare som prutar stenhårt utan skam i kroppen, krånglar med hundratals frågor (gärna med långa uppehåll i mellan), och som till slut när affären efter 700 PM ska avslutas, drar till med att KRÄVA att säljaren ska betala frakten (trots att priset sänkts redan med några tusenlappar) - denna köparen kan glömma att jag bjuder på frakten....

Det där är sånt JÄVLA oskick.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Det där är sånt JÄVLA oskick.
Pekar inte ut någon personligen här men jag tycker att det är ett större oskick med folk som slänger upp annonser i stil med en instagram filtrad bild och text typ "säljes, vintage subaktig. 1970nånting. Bra skick. 4,5". Ingen retur"

Klart man vill veta diameter mått, luggar, skick osv. Har aldrig fått en enda fråga på det jag haft uppe men jag lägger lite tid på att knåpa ihop en vettig annons med bilder så då slipper man kanske sådant :)
 

ScubaKing

Audemars
Pekar inte ut någon personligen här men jag tycker att det är ett större oskick med folk som slänger upp annonser i stil med en instagram filtrad bild och text typ "säljes, vintage subaktig. 1970nånting. Bra skick. 4,5". Ingen retur"

Klart man vill veta diameter mått, luggar, skick osv. Har aldrig fått en enda fråga på det jag haft uppe men jag lägger lite tid på att knåpa ihop en vettig annons med bilder så då slipper man kanske sådant :)


Tycker hela den grejen har gått för långt med. Mått på luggar, är den polerad, är märket på spännet tydligt, hur är amplituden o.s.v...., den är en bit stål man ska ha på armen och bruka dagligen. Det är till 99% ingen limiterad PP i samma prisklass som en Picasso. Så länge skicket är OK liksom.
En annan grej är folk som har sina klockor i kassaskåp, samma argument som ovan. Behöver du ha en stål rolle i kassaskåp och inte hemma så du kan bära den varje dag så kanske du inte ska ha en Rolle utan en Seiko, och då inte en Grand Seiko. Det är bruksvaror liksom, inte diamanter..
Undantaget guldklockor då, och den som har klockor för flera hundra lax. Jag har aldrig ägt en sådan men då kanske jag skulle fundera på en säkerhetsbox hemma eller så.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tycker hela den grejen har gått för långt med. Mått på luggar, är den polerad, är märket på spännet tydligt...., den är en bit stål man ska ha på armen och bruka dagligen. Det är till 99% ingen limiterad PP i samma prisklass som en Picasso. Så länge skicket är OK liksom.
En annan grej är folk som har sina klockor i kassaskåp, samma argument som ovan. Behöver du ha en stål rolle i kassaskåp och inte hemma så du kan bära den varje dag så kanske du inte ska ha en Rolle utan en Seiko, och då inte en Grand Seiko. Det är bruksvaror liksom..
Vi tycker väl olika då. Jag gillar att veta vad jag köper. Tycker lite att man faktiskt får lägga ned tid på att knappa ihop en vettig annons på ett entusiastforum där man annonserar gratis. Det finns dessutom en mall för hur man bör gå tillväga. Pallar man inte det, eller inte vill uppge all fakta pga. diverse skäl finns det andra säljkanaler man kan nyttja tycker jag.

Ungefär som att jag gärna vill ha mått på tröjan jag beställer från nätet då en large kan diffa ganska väldigt mycket beroende på märke osv. Annars får man hem den och den sitter och ser ut som en påse skräp så måste man skicka tillbaka (eller krängare vidare som med en beggad klocka).

Hur folk förvarar sina saker struntar jag helt i. Vissa är mer rädda om sina saker än andra, gäller allt.
 

ScubaKing

Audemars
Vi tycker väl olika då. Jag gillar att veta vad jag köper. Tycker lite att man faktiskt får lägga ned tid på att knappa ihop en vettig annons på ett entusiastforum där man annonserar gratis. Det finns dessutom en mall för hur man bör gå tillväga. Pallar man inte det, eller inte vill uppge all fakta pga. diverse skäl finns det andra säljkanaler man kan nyttja tycker jag.

Ungefär som att jag gärna vill ha mått på tröjan jag beställer från nätet då en large kan diffa ganska väldigt mycket beroende på märke osv. Annars får man hem den och den sitter och ser ut som en påse skräp så måste man skicka tillbaka (eller krängare vidare som med en beggad klocka).

Hur folk förvarar sina saker struntar jag helt i. Vissa är mer rädda om sina saker än andra, gäller allt.


Jag har inget emot annonserna och att man skriver dem ordentligt. Mer bara kraven man har på bruksklockor, att dem ibland nästan går mot det löjliga. Det var bara det jag menade.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag brukar, beroende på pris på produkten, pruta på frakten.

Billigare saker brukar jag pruta på frakten.

Dyrare så brukar jag pruta någon tusenlapp och sedan att säljaren bjussar frakten.

Fungerar varje gång.
Säljaren har lagt ut en vara för ett pris som är enligt mig förmånligt, annars hade jag ju inte varit intresserad.
Sedan på det, redan enligt mig vettiga priset, är ganska galet. Istället så säger jag typ "Bjussar du frakten så tar jag den direkt".
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Senast jag sålde en klocka erbjöd jag personlig leverans till rikets tre största städer. Mest för att jag bor en liten stad ute i ingenstans. Att säljaren ska HQ betalt för leveransen? Baka in den kostnaden i priset då? Hur svårt ska det vara?
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Smaksak. Det är väl inte fel att dela upp vara/frakt. Sen kan man ju t ex bjuda på frakten vid smidig affär osv. Om man anger priset inkl frakt, så borde man ju egentligen ange ett hämtpris också. Om det nu inte är så att man av någon anledning inte vill träffa köparen...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Smaksak. Det är väl inte fel att dela upp vara/frakt. Sen kan man ju t ex bjuda på frakten vid smidig affär osv. Om man anger priset inkl frakt, så borde man ju egentligen ange ett hämtpris också. Om det nu inte är så att man av någon anledning inte vill träffa köparen...
Lättare att skicka än att träffas som sagt så därför slår det ut varandra. Orka boka om halva dagen och åka vagn i 30+30min för att lämna över en billig klocka..när man sedan ska träffas kanske personen är sen alternativt ångrar sig.

Nej, det orkar inte jag i alla fall utan skickar hellre. Då kan jag packa i lugn och ro och köparen kan granska varan utan att bli stressad. Vill du däremot komma hem till mig en bestämd tid när det passar mig, så be my guest, men då får du bannemig ha med dig fika och blommor till frugan. ;)

Skicka är smidigt, så är det bara.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Lättare att skicka än att träffas som sagt så därför slår det ut varandra. Orka boka om halva dagen och åka vagn i 30+30min för att lämna över en billig klocka..när man sedan ska träffas kanske personen är sen alternativt ångrar sig.

Nej, det orkar inte jag i alla fall utan skickar hellre. Då kan jag packa i lugn och ro och köparen kan granska varan utan att bli stressad. Vill du däremot komma hem till mig en bestämd tid när det passar mig, så be my guest, men då får du bannemig ha med dig fika och blommor till frugan. ;)

Skicka är smidigt, så är det bara.

Håller inte med FTF är vad som gäller för mig. Att leta upp lämpligt emballage, packa ner, ta sig till ställe som kan leverera samt oro för om det kommer fram då en dyrare klocka inte blir fullförsäkrad är inte värt besväret. Jag gör FTF i mitt närområde normalt och det har gått mycket bra. Men du vet yonsson alla är inte lika folkskygga som dig..
 
Topp