• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Diamantpasta

Clemons

Rolex
2-Faktor
Hur mycket skada kan jag göra med denna?


Kommer göra lite före/efter här i tråden under helgen men dela gärna lite egna historier med diamantpasta!

photo_2018-06-29_12-19-55.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
2 micron är väl extremt fin pasta? Ska du polera safirglas? Läste en guide precis där någon använde 9 och 6 micron.
 

noeLLY

Cartier
Har beställt 5 och 0.5 till safirglas, allt under 6 verkar ta kräva väldigt lång polering utifrån vad jag läst.
Aldrig provat på safirglas, vad ska du polera med? Allt handlar om hur djupa spår det är i materialet. När en grovlek slipat ner allt till samma nivå kan man gå till nästa. Du måste vara noga med att göra rent annars följer grövre storlek med och du får det aldrig så blankt som du vill ha det
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aldrig provat på safirglas, vad ska du polera med? Allt handlar om hur djupa spår det är i materialet. När en grovlek slipat ner allt till samma nivå kan man gå till nästa. Du måste vara noga med att göra rent annars följer grövre storlek med och du får det aldrig så blankt som du vill ha det
Vete 17, typ plast eller trä, har inte bestämt mig än. Med tanke på hur länge man verkar behöva polera är jag inte särskilt orolig.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Pastan jag länkade var ungefär lika effektiv som tandkräm, dvs, inte alls. Testade på akryl, safir och polerad metall i princip utan resultat efter ca 15 min polerade med poleringsduk. Som jag förstår det är det 2 microns, inte 0.2.

Testade därefter Autosol och fick resultat nästan direkt på glas, mycket effektivt när det kom till att ta bort repor på äldre klockor som Certina och Tissot. Fick även bort ytliga repor på safir med Autosol.

Nu kan det ju varit något lurt med min diamantpasta men 2 microns är nog för klent. 3-5 såg jag folk rekommenderade till enklare repor på safir.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Pastan jag länkade var ungefär lika effektiv som tandkräm, dvs, inte alls. Testade på akryl, safir och polerad metall i princip utan resultat efter ca 15 min polerade med poleringsduk. Som jag förstår det är det 2 microns, inte 0.2.

Testade därefter Autosol och fick resultat nästan direkt på glas, mycket effektivt när det kom till att ta bort repor på äldre klockor som Certina och Tissot. Fick även bort ytliga repor på safir med Autosol.

Nu kan det ju varit något lurt med min diamantpasta men 2 microns är nog för klent. 3-5 såg jag folk rekommenderade till enklare repor på safir.
Surt! Tandkräm brukar ju räcka till plexi så det måste varit väldigt klent. :)
Kan uppdatera här när mina grejer kommer, beställde från Sverige så det borde gå fort.
 

noeLLY

Cartier
Aj då! Ja ofta syns det ju inte om grundarbetet är tillräckligt bra förens man kommer ner i kornstorlek och då är det ju försent och bara börja om. Låter drygt att polera safirglas! Plexi är ju ofta klart på under minuten.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aj då! Ja ofta syns det ju inte om grundarbetet är tillräckligt bra förens man kommer ner i kornstorlek och då är det ju försent och bara börja om. Låter drygt att polera safirglas! Plexi är ju ofta klart på under minuten.
Duger ju med tandkräm på plexi. :D
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Har suttit och våtslipat(1200-papper som det mest finkorniga) för att sedan avsluta med silverputs några vändor. Kommer det bli bättre med diamantputs tro eller kommer den alltid vara något "dimmig"? Ceriumoxid tänkte jag köra på först men lite drygt att få tag på.

IMG_20180911_154139.jpg

IMG_20180912_160720.jpg

IMG_20180912_160754.jpg
 
Topp