• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Digitalt sätt att få fram sin optimala länkuppbyggnad?

RBJSWE

Basic
Jag har ett par gånger justerad länkar hos urhandlare (AD's). Metoden för att kolla hur många länkbitar som ska tas bort känns som en kvalificerad gissning, och jag har fått skicka tillbaka klockan för att ta bort en alt lägga till en länkbit för att få det rätt.

Nu när jag ligger här och ska sova slår det mig att "ska det vara på det viset 2018!?" Borde man inte kunna ha en databas med samtliga originallänkar, och så mäter man handleden, gärna med ett digitalt instrument, och så får man ut förslag på hur länken ska vara uppbyggd med hela och halva länkbitar? Det skulle tom kunna föreslås 3 alternativ beroende på om man vill ha slimfit, normal fit eller bilhandlarhäng.

Finns den här typen av system? Finns det några uppenbara problem med det? Kan klocksnack.se bygga en prototyp? :rolleyes:

Visst hade det varit smidigt. Men det känns som att den som utvecklar det verktyget hade spenderat onödigt mycket tid på ett inte så stort problem i en väldigt nichad målgrupp...

finns det några uppenbara problem med det?
Utöver omkrets så påverkar även handledens form hur den sitter. Dessutom finns det så otroligt många olika länkar att det skulle vara ett evighetsprojekt att skapa ett komplett index och uppdatera det kontinuerligt. Samma klockmodell kan ha flera olika varianter av länkar beroende på årsmodell osv. så man skulle verkligen behöva lista allting i detalj.

Kul idé men förståeligt att det inte finns. Jag upplever det inte heller som något problem, antingen går man till en erfaren urmakare/klockbutik där de förhoppningsvis (och förmodligen) har koll på vad som passar eller så testar man sig fram själv.

Den bästa lösningen vore om fler tillverkare började med s.k. glide lock som justerar sig själv efter behov.

Det kan ju också vara ytterst personligt vad som är "optimalt". Även om två personer säger att de vill att klockan ska sitta "ganska tight" kan det vara skillnad i vad som upplevs som så.

Och handledens omkrets varierar lite med hur svullen eller inte handleden är. Vilket kan vara lite personligt, ändras med omgivande temperatur, vad man ätit eller druckit, i vilket läge handleden hålls etc.

Jag vill lyfta en detalj som är mycket viktig för att hitta optimal storlek på ditt armband!
Det som ofta kallas "halvlänk" är inte hälften så lång som en vanlig länk(bit)!
"Halvlänkarna" är istället ofta cirka 70% av längden på en vanlig länk.

Konsekvens:
Antag standardlänk har längden 1.
Med halvlänk hade vi kunnat få 0,5, med två 1, osv.
Men med "halvlänk" på 0,7, kan vi istället få förlängning med
0,7; 1,4; 2,1; 2,8; 3,5, 4,2; 4,9; 5,6, 6,3
n

Tex om man vill förlänga sitt armband 0,4, då tar man ur en vanlig länk, och sätter dit två "halvlänkar". 1,4-1=0,4
Vill man förlänga 0,1 så tar man ur två länkar, och sätter dit tre halvlänkar. Även om de flesta klockor ofta levereras med bara kanske en halvlänk.
Notera vilka decimaler som är med i serien ovan, samtliga 1 till 9. Man får alltså justerbarhet ner till 10% av en länkbit!

Därtill har många klockor justering i armbandslåset av olika typer.
Så till slut blir det ett avancerat datorprogram!
Men man kan komma långt om man tänker på det jag nämner först, att halvlänkar inte är hälften så långa som vanliga länkbitar.

Jag vill lyfta en detalj som är mycket viktig för att hitta optimal storlek på ditt armband!
Det som ofta kallas "halvlänk" är inte hälften så lång som en vanlig länk(bit)!
"Halvlänkarna" är istället ofta cirka 70% av längden på en vanlig länk.

Konsekvens:
Antag standardlänk har längden 1.
Med halvlänk hade vi kunnat få 0,5, med två 1, osv.
Men med "halvlänk" på 0,7, kan vi istället få förlängning med
0,7; 1,4; 2,1; 2,8; 3,5, 4,2; 4,9; 5,6, 6,3
n

Tex om man vill förlänga sitt armband 0,4, då tar man ur en vanlig länk, och sätter dit två "halvlänkar". 1,4-1=0,4
Vill man förlänga 0,1 så tar man ur två länkar, och sätter dit tre halvlänkar. Även om de flesta klockor ofta levereras med bara kanske en halvlänk.
Notera vilka decimaler som är med i serien ovan, samtliga 1 till 9. Man får alltså justerbarhet ner till 10% av en länkbit!

Därtill har många klockor justering i armbandslåset av olika typer.
Så till slut blir det ett avancerat datorprogram!
Men man kan komma långt om man tänker på det jag nämner först, att halvlänkar inte är hälften så långa som vanliga länkbitar.
Sen kanske det inte är så snyggt med 6 halvlänkar i länken.

Tillbaka
Topp