• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dilemma: SubC och/eller DSSD

Dr.Rolex

Omega
Hej! Här kommer min första egna trådstart på forumet! Jag spenderar mycket tid att läsa alla era intressanta trådar men nu tänkte jag själv utnyttja era tankar.

Timmen är slagen, och jag är i behov av goda råd.
För att ge en bakgrund, såhär ser min "samling" ut i dagsläget:
image.jpg


Student, 24 år.
Certinan fick jag i studentpresent, lång trotjänare. Därefter köpte jag Rolexen i början av 2015. I somras köpte jag Bambinon och nu i veckan SKX:en.

Nöjd med vad jag har, riktigt fina klockor allihopa. Men! Tankarna är helt inriktade på en Deepsea. Har provat ett par gånger hos AD och den är ju "stunning", minst sagt. Med 19 cm handleder (190 cm lång, 95 kg) passar den bra. Känner mig kär i klockan, om man nu kan vara det. Såhär ser det ut:
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Och nu till problemet: student som man är finns ju inte obegränsade tillgångar, men jag tror inte jag kan släppa Deepsean utan besparingarna får gå till en sådan. Frågan är dock om jag ska sälja min 114060 och byta till en svart 116660 (isåfall köpa tex en ny för 79k som säljs av Pluswatch på C24?) eller om man kan motivera att istället köpa den blå DSSD (om man lyckas få tag i en) och behålla 114060.. Jag tänker att en submariner kan ju aldrig vara fel i en samling, men kanske blir den ändå överflödig om man har en ytterligare så pass lik, men ändock grymmare dykare.. Jag har alltid gillat blå urtavlor och även funderat kring en DJ 2 med blå tavla. Jag har bara sett D-Blue på bilder och tycker den är fin. Enligt vad man kan läsa sig till ska man dock se den i verkligheten för att den ska komma till sin fulla rätt.
Något som hör till historien är att jag efter jul är färdig läkare, vilket innebär att klocka tyvärr bara kan bäras utanför arbetstid...

Så, utifrån förutsättningarna, vad hade ni kära klocksnackare gjort?
Tack för all input!

//
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Dssd är en kvalitetsmässigt riktigt skön pjäs, grymt häftig klocka helt enkelt. Begränsningen är oftast att inte många kan bära upp den snyggt beroende på storleken, inte minst höjden. Med tanke på dina mått tycker jag dock det funkar utmärkt. Hade således lätt satsat på en Dssd, och då helst med den blå tavlan. Tror 114060 kommer kännas överflödig om du plockar in en Dssd, så hade jag nog känt iaf..
 

Compiss

Patek
2-Faktor
För det första så är klockorna inte alls speciellt lika, så du kan givetvis ha båda. Skulle det inte funka ekonomiskt så sälj sub och kör på den tyngre modellen. Skulle du ligga sömnlös av avsaknaden så får du väl ha sub som den klocka du köper när möjlighet finns.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ta och kör på en DSSD…riktigt gedigen klocka som sitter riktigt bra enligt min erfarenhet!
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Har du möjligheten så gå på den blå Deep Sea :n
Känns som en ickefråga. Den är hur cool som helst.
 

finnirgens

Panerai
Deepsea är min drömklocka! Coolaste dykaren i min bok. Kanske inte lika användbar som SubC som går till praktiskt taget allt. Har du möjlighet att köpa en DSSD gör det. Jag föredrar inte den blå, men det är jag det. Om du behöver sälja Suben gör det. Suben går att köpa igen.:)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Satt grymt bra på dig. Det är en dipsy du ska ha. Har du möjlighet att behålla suben så är det bara en bonus men dipsyn satt grymt på dig.
 

Dr.Rolex

Omega
Som läkare är man väl aldrig ledig? ;)

Nej, det finns ju en liten risk för det.. och blir det så kommer jag nog trotsa alla kläd- och hygienregler och bära klockan i vilket fall ;) En av infektionsöverläkarna (där hygienregler bör vara extra viktigt) kör dagligen sin gamla Datejust på ett rassligt jubilee, ser lite malplacerad ut i sammanhanget men jag gillar det ändå.

Dssd är en kvalitetsmässigt riktigt skön pjäs, grymt häftig klocka helt enkelt. Begränsningen är oftast att inte många kan bära upp den snyggt beroende på storleken, inte minst höjden. Med tanke på dina mått tycker jag dock det funkar utmärkt. Hade således lätt satsat på en Dssd, och då helst med den blå tavlan. Tror 114060 kommer kännas överflödig om du plockar in en Dssd, så hade jag nog känt iaf..

Ja, man undrar ju i vilka situationer man kommer att välja Sub istället för DSSD, speciellt eftersom att jag ju mest troligt inte kommer att bära den annat än utanför jobbtid.. Precis som du säger är det ju inte alla som kan bära upp den, och ännu färre som tycker den lämpar sig till vardagsklocka vecka in och vecka ut, men för mig är det ju annorlunda eftersom jag bara kan ha på mig den begränsad tid under dagarna och helgerna, dvs det blir inte lika viktigt att det är en perfekt allround utan den får vara lite tung och klumpig utan att det gör så mycket..

För det första så är klockorna inte alls speciellt lika, så du kan givetvis ha båda. Skulle det inte funka ekonomiskt så sälj sub och kör på den tyngre modellen. Skulle du ligga sömnlös av avsaknaden så får du väl ha sub som den klocka du köper när möjlighet finns.

Anledningen att ha kvar Sub skulle då vara för att ha en svarttavlad klassisk Rolex. Men enligt resonemanget ovan är det ju en överhängade risk att den kommer kännas överflödig.. Och som du säger finns ju alltid den möjligheten!

Deepsea är min drömklocka! Coolaste dykaren i min bok. Kanske inte lika användbar som SubC som går till praktiskt taget allt. Har du möjlighet att köpa en DSSD gör det. Jag föredrar inte den blå, men det är jag det. Om du behöver sälja Suben gör det. Suben går att köpa igen.:)

Jag är egentligen 50/50 kluven mellan färgerna själv. Ena dagen är jag helt inne på blå, nästa dag svart. Konsensus i tråden är ju helt klart Blå DSSD. Men är detta bara en tillfällig fluga tro? Visst det är upp till ens egna preferenser om man gillar blå-svarta tavlan eller ej, men samtidigt vill man ju inte köpa en så dyr klocka som är "ute" inom kort. Kanske blir dock aldrig en sådan klocka ute? Det är ju dock Rolex första av detta slaget.. Om det blir fler återstår att se.
 

Dr.Rolex

Omega
Satt grymt bra på dig. Det är en dipsy du ska ha. Har du möjlighet att behålla suben så är det bara en bonus men dipsyn satt grymt på dig.

Kul att höra att flera här tycker så! Man blir ju rätt blind när man står där i butiken och tittar på sin egen handled och ska försöka bedöma. Expediten tycker ju att allt sitter perfekt förstås.
Alla svar i tråden gör ju att beslutet att det blir en DSSD känns mer och mer rätt. Blir en lagom examenspresent till mig själv =)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Kul att höra att flera här tycker så! Man blir ju rätt blind när man står där i butiken och tittar på sin egen handled och ska försöka bedöma. Expediten tycker ju att allt sitter perfekt förstås.
Alla svar i tråden gör ju att beslutet att det blir en DSSD känns mer och mer rätt. Blir en lagom examenspresent till mig själv =)
Du är rätt man för jobbet att bära upp den. Visst är den hög och tung men det är en vanesak. I övrigt sitter den riktigt bra på dig och undrar snarare hur suben sitter på dig? Känns som att du skulle bära upp suben som andra bär upp en datejust vilket blir litet för en dykare enligt mig. Dykare ska vara rejäla i mina ögon. Inte för stor men den ska ändå ta plats. Suber går dock till mer men tycker dina övriga klockor fyller användningsområdena. :)
 

Dr.Rolex

Omega
Bra samling där @Dr.Rolex , speciellt Seikon ser ju riktigt najs ut! ;) Till frågan: Du verkar vara rätt man för uppgiften. Kör på Deepsea säger jag!
Tackar! Ja eller hur, en mycket stark nykomling som nästan inte lämnat handleden förutom under gårdagens kostymbravader. Gillar verkligen att den bygger rätt högt på handleden när den sitter på Zulu! Har mätt höjden och den ligger precis kring en DSSD så det är ett utmärkt test för att se om jag klarar det till vardags, och det går ju utmärkt! Fint att höra, nu finns ingen återvändo! :D
 

Dr.Rolex

Omega
Du är rätt man för jobbet att bära upp den. Visst är den hög och tung men det är en vanesak. I övrigt sitter den riktigt bra på dig och undrar snarare hur suben sitter på dig? Känns som att du skulle bära upp suben som andra bär upp en datejust vilket blir litet för en dykare enligt mig. Dykare ska vara rejäla i mina ögon. Inte för stor men den ska ändå ta plats. Suber går dock till mer men tycker dina övriga klockor fyller användningsområdena. :)

Håller med! Såhär sitter suben på mig:
image.jpeg

image.jpeg


Helt klart i minsta laget för en dykare precis som du säger!
 
Det låter som du redan bestämt dig för Deepsea och du verkar kunna bära upp storleken bra, så kör på den. Gillar som de flesta den blåtavlade.
Att behålla Sub:en eller inte blir då mer en fråga om hur mycket pengar du vill/kan lägga på klockor.
 

Dr.Rolex

Omega
Det låter som du redan bestämt dig för Deepsea och du verkar kunna bära upp storleken bra, så kör på den. Gillar som de flesta den blåtavlade.
Att behålla Sub:en eller inte blir då mer en fråga om hur mycket pengar du vill/kan lägga på klockor.
Så är det. Självklart kan man ju ha precis hur mycket pengar som helst upplåst i klockor om det nu är det man vill göra med sina pengar och har råd med det.
 

Dr.Rolex

Omega
När bilderna togs ägde jag båda, men sålde subben strax därefter, eftersom jag kände att det blev två snarlika klockor att äga.
Sedan dess är även DSSD såld…så nu äger jag ingen av dom.:)
Jag förstår! Det är nog många som känner att det blir mycket med båda, åtminstone om båda har svart tavla.
 

Dr.Rolex

Omega
Kolla om du kan köpa blå tavlan separat? :)
Ingen dum idé, eftersom det ju bara är det som skiljer. Har dock för mig detta har diskuterats här på forumet eller amerikanskt forum och slutsatsen var att de ytterst få blå tavlorna som fanns kostade oerhört mycket.. Det kan ju dock komma att ändras på ett par år framåt. Kommer inte ihåg detaljerna annat än att något talade kraftigt emot det. Ska se om jag kan hitta tråden.
 

Dr.Rolex

Omega
Om vi säger att jag ändå beslutar mig för att köpa en svart DSSD (inte helt övertygad om den blå tavlan utifrån bilder ännu, men måste väl se den i verkligheten för att slutgiltigt kunna bedöma - ni som sitter på en blå DSSD, vad jag vet ett fåtal på forumet, får jättegärna slänga in bilder här, gärna i lite olika ljussituationer!), finns det då något som talar emot att köpa tex denna: https://www.chrono24.se/rolex/deep-...5--id2864020.htm?urlSubpath=/user/notepad.htm (Pluswatch verkar bara ha bra omdömen, klockan är ny och ska ha allt i sin ordning) alternativt denna: http://luxurywatches.se/rolex/116660_2015_unworn.html (bra pris för ny i Sverige, oanvänd), istället för att betala 100k+ hos AD?
Återkommande fråga, jag vet, men tänkte ändå höra med er även i detta fall! Handlar ju dels om väldigt mycket pengar överhuvudtaget, och känslan att dra iväg 80k till Italien är väl inte jättelockande men jag kan nog tänka mig göra det i alla fall. Samtidigt "tjänar" man 20k på att ta den från Italien, vilket inte är en helt liten summa i sammanhanget. Beslut beslut...
 
Topp