• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dilemma

Ievel

Breitling
Hej Klocksnackare,

Har ett litet dilemma. Köpte som första klocka (2009) en gammal Omega Seamaster från 1950-60 (kanske). Guld på stål och ett brunt lizzard armband på. En klocka som jag är väldigt glad i. Den har haft perfekt tidshållning och ungefär 30 timmars gångreserv.... Tills för ett år sedan.
Har inget minne att jag har slagit i eller på annat sätt skadat klockan, men nu drar den sig ett par timmar per dygn.
Frågade om service på klockan, och det blir sannerligen ingen billig historia, om det ens kommer finnas reservdelar tilll klockan.

Vad kan det vara för fel? Ingen ruckning precis eller?
Är det värt att försöka lära sig reparation av klockor? Eller är det inlämning som gäller?

Ps. Ny här på KS, men ser att jag har grymt många timmar av härlig läsning framför mig
 

Fadershan

Patek
Tja! Först och främst kolla ifall den bara blivit magnetiserad! Isf är det en avmagnetisering och inruckning, allt som allt några minuter. Om du inte servat den sen minst 2009 och inte känner till servicehistorik så är det dax iaf iofs. Oljor torkar, ökar friktionen osv osv.
 

Fadershan

Patek
Lära sig själv: Ja värt det ifall du vill ha det som hobby men inte för en vintagedinka. Det är kul, frustrerande, givande, irriterande, dyrt, sparar slantar osv :)En service bör ligga på 1500-2000kr för din klocka.
 

Martin Lovasz

Audemars
Ofta finns alla delar att hitta på eBay och man kan även ta delar från skrotade klockor men urmakare gillar inte detta då det tar mycken tid att leta fram och begagnade urdelar kan leda till problem ganska fort igen om man har otur så de vill helst inte jobba med skrotade urverk. Så var inte förvånad om urmakaren bara säger att det inte finns delar till gamla klockor eller att klockan måste skickat till Schweiz (gå inte med på detta).
 

Ievel

Breitling
Tack för svaren. Blir nog en service på den då. Det är ju min första .

Någon som känner till en bra/billig urmakare i Göteborg?
 
Topp