• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Din åsikt om: Intressant handledsstorlek till klockdiameter - skala

Är denna skala användbar?

• Ja, som ett överslag

• Nej, den är helt oanvändbar.

Resultatet är endast synligt efter enkät.

Brenino

Basic
Att ge generella råd på hur stor klocka en person ska ha utifrån handledsdiameter givetvis inte att göra. Det är ju så många fler parametrar som bestämmer om en klocka bärs stort eller litet - handledens platthet, klockans höjd, armbandsval, lug-lug-storlek, dykar-betzel mm.
Men jag såg en video där en person försökte göra en skala (den kanske är vedertagen, men för mig var den ny)
Jag undrar i alla fall vad ni har för kommentarer:

Vilken diameter på klocka passar mig bäst?
Tag diametern på handleden i mm och dela med 4,5.
Med 177 mm handled skulle min optimala klockdiameter i så fall vara 39,333 mm.
Det betyder att både 39 och 40 är bra storlekar för mig.

Hur "fel storlek" har klockan jag är intresserad av:
Tag din handleds diameter i mm (i mitt fall 177 mm)
Dividera det med klockans diameter (tex 40 mm)
Anteckna kvoten (i mitt fall 4,425) Allt under 4,5 innebär att klockan är åt det större hållet / för stor.
Ju längre från 4,5 din kvot ligger desto sämre är storleken anpassad till din handled.

Enligt skalan skulle kvot på under 4 och över 5 innebära att klockan inte kommer på fråga.
Ligger kvoten mellan 4 och 5 är det en smaksak, men du får räkna med att klockan upplevs stor respektive liten.
Det innebär att en person med 160 mm handled men som gillar jättestora klockor kan ha en 40 mm, men alla kommer uppleva den väl stor,
och en person med 200 mm handled kan ha en 40 mm klocka, men den upplevs väl liten.

Vad anser ni klock-kunniga om denna grova skala?
Är den användbar? Om inte, finns det andra parametrar man kan lägga in, eller tycker ni helt enkelt att det bara är att prova och känna efter?

Bilagor

• upload_2020-8-31_22-38-41.jpeg
    upload_2020-8-31_22-38-41.jpeg
    9.7 KB · Visningar: 2
Tillbaka
Topp