• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Din drömklocka som ännu inte finns?

Jakob Häll

Cartier
Vilken klocka som inte finns drömmer ni om? De kan vara annorlunda versioner på redan existerande modeller, tex ändrad storlek eller bezel, eller en någon modell som inte alls finns.

Mina är en Panerai submersible i 38mm. Ja jag vet de är hädelse att önska efter mindre panerai, lite som att önska efter en dressig g-shock, men i mina ögon är det den optimala dykaren förutom storleken.
1445896.png


Nästa är en grand seiko spring drive med charcoal färgad tavla i 36mm. Med samma textur på tavlan som Snowflake.
SBGA211G.png

Nästa är en Christopher ward c60 trident pro 600 38mm i modernt utförande men utan texten på vänster sida och datum klockan 6.
C60-38ADA3-S0KK0-B0_Picture_1-1.jpg

Finns många många fler men de skulle bli lite samma visa. Ändra på smådetaljer eller storlek. Men den klocka som ej ännu finns (vad jag vet) är en dressklocka, ytterst stilren (vi snackar typ pressage/cocktail time), 34-36mm, grå urtavla och som också har grym vattenresistens (150-200). Det hade vart coolt!

Vad är er drömklocka som (ännu) inte finns?
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Välkända tillverkare är på tok för restriktiva med att göra modeller som riskerar kallas för sub-kloner.

40mm, tredelad länk, krona o kronskydd kl 3, monokrom dykare - inga krusiduller, bara en riktigt användbar klocka.

Alla borde tillverka den!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Kul frågeställning. Å ena sidan är mina drömmar konservativa. Jag hade uppskattat att mekaniska klockor hade fortsatt att tillverkats i skick och form som de en gång gjorde, med plexiglas och mänsklig handpåläggning på verk och boett, snarare än CNC-tillverkad massproduktion. Det hade varit uppfriskande med produktlinjer som fått vara orörda i säg femtio år. Eller mer. Att fortfarande kunna köpa en ny Rolex 1016 eller 1655 eller 1675.

Å andra sidan, så har jag en mer modern dröm, med Rolex (igen) som exempel. För femtio år sedan valde man kanske en Explorer för att den var det tåligaste alternativet för alpina aktiviteter, i kombination med kompass och höjdmätare. Idag väljer man en Garmin till handleden och en InReach satellitsändare att sätta på ryggan. Med dessa får man så mycket mer användbara funktioner. Man har alltså inte längre en Rolex Explorer som ett hjälpmedel, en "tool watch". Den har reducerats till ett tåligt smycke. Jag skulle alltså vilja se Rolex göra det som Garmin gör, men i en ännu bättre upplaga, med bättre material, mer pålitliga funktioner och i ett smakligt format.

För egen del har min klockresa blivit sådan, efter dryga tjugo år med i huvudsak en Rolex Explorer (1 och 2) på handleden har jag nästan uteslutande en Garmin Marq på mig dagligen. Men jag drömmer förstås om en modern Rolex Explorer 3, som speglar dagens möjligheter.

IMG_1888.JPG

Bild googlad från internet. En Garmin Marq Adventurer på ca 5400 meters höjd.

Edit: Lägger till mina egna. Den som zoomar in på Garmin ser kanske var vi var. Min 1016 har åkt Vasaloppet med mig. Min 14270 har nog mest höjdmetrar av alla. Bara som exempel.
715AD07E-462A-45A6-8C70-287BC6956349.jpeg
B328D8A0-2524-4248-9310-942D5FA0CE0B.jpeg
F5B65384-5FE1-4675-A4A5-9CD3FF58AF52.jpeg
 
Senast ändrad:

Tipsy

Omega
Certina DS PH500M i mindre storlek. Något i stil med:
Diameter 43.00mm -> 40mm
Height 14.95mm -> 12mm
L2L 50mm (tror jag det är) -> 47mm
WR 500m -> 200m

När jag ändå är i farten, på med en trevlig länk med snabbjustering istället för gummit (behöver kanske ny design mellan luggarna för att få en länk att sitta snyggt?).

C037.407.17.280.10_rubber_SLD.png.webp
 

PNM

Panerai
Välkända tillverkare är på tok för restriktiva med att göra modeller som riskerar kallas för sub-kloner.

40mm, tredelad länk, krona o kronskydd kl 3, monokrom dykare - inga krusiduller, bara en riktigt användbar klocka.

Alla borde tillverka den!
Jag gillar sub men får rysningar av tanken på att etablerade och anrika klockmärken skulle bli homage-tillverkare av Rolex.
 

Dafi

Cartier
2-Faktor
126711CHNR (rootbeer) utan supercase och med jubilee. I överlag skulle jag vilja se tillbakagång från Rolex biffighet och det större siffer-typsnittet (som nu säkert funnits åtminstone i 20 år på iaf urtavlor).

PP Aquanaut med SNYGG länk vore även trevligt.
 

PNM

Panerai
126711CHNR (rootbeer) utan supercase och med jubilee. I överlag skulle jag vilja se tillbakagång från Rolex biffighet och det större siffer-typsnittet (som nu säkert funnits åtminstone i 20 år på iaf urtavlor).

PP Aquanaut med SNYGG länk vore även trevligt.
Definitivt avseende typsnittet - känns sent 90-tal, tidigt 20-tal. Vilket påminner mig - en ny Rolex Explorer med det gamla typsnittet från 1016 på 369 - där har vi en vinnare.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Certina DS PH500M i mindre storlek. Något i stil med:
Diameter 43.00mm -> 40mm
Height 14.95mm -> 12mm
L2L 50mm (tror jag det är) -> 47mm
WR 500m -> 200m

När jag ändå är i farten, på med en trevlig länk med snabbjustering istället för gummit (behöver kanske ny design mellan luggarna för att få en länk att sitta snyggt?).

C037.407.17.280.10_rubber_SLD.png.webp
Fast PH 500 har ju identiska mått med originalet förutom 20mm mellan bandhornen istället för originalets 19mm.
L2L är förresten 48mm sist jag mätte på min.

Det låter mer som du beskriver en PH 200 i originalmått, DEN skulle jag också vilja haaa✌🏼
 

Jakob Häll

Cartier
Submersible Bronze i 44mm (42mm er også ok)
AB1CC0AE-35AF-410E-8DE5-4E3EDD11BE1F.jpeg


Explorer 1 (39mm) i everose gold
A4D6DB5A-3E8A-4392-89FB-7B1323F9317F.jpeg


Seamaster (alle modeller) i 40-41mm
7BBA657F-BA75-473D-BC41-991BD85F4041.jpeg


Datejust i 39mm (Samme storlek som OP39 og Explorer)
9A09974C-EE80-45D1-BD09-CEEE086901DA.jpeg
Explorern i rose såg helt galet vacker ut! :D
Kul frågeställning. Å ena sidan är mina drömmar konservativa. Jag hade uppskattat att mekaniska klockor hade fortsatt att tillverkats i skick och form som de en gång gjorde, med plexiglas och mänsklig handpåläggning på verk och boett, snarare än CNC-tillverkad massproduktion. Det hade varit uppfriskande med produktlinjer som fått vara orörda i säg femtio år. Eller mer. Att fortfarande kunna köpa en ny Rolex 1016 eller 1655 eller 1675.

Å andra sidan, så har jag en mer modern dröm, med Rolex (igen) som exempel. För femtio år sedan valde man kanske en Explorer för att den var det tåligaste alternativet för alpina aktiviteter, i kombination med kompass och höjdmätare. Idag väljer man en Garmin till handleden och en InReach satellitsändare att sätta på ryggan. Med dessa får man så mycket mer användbara funktioner. Man har alltså inte längre en Rolex Explorer som ett hjälpmedel, en "tool watch". Den har reducerats till ett tåligt smycke. Jag skulle alltså vilja se Rolex göra det som Garmin gör, men i en ännu bättre upplaga, med bättre material, mer pålitliga funktioner och i ett smakligt format.

För egen del har min klockresa blivit sådan, efter dryga tjugo år med i huvudsak en Rolex Explorer (1 och 2) på handleden har jag nästan uteslutande en Garmin Marq på mig dagligen. Men jag drömmer förstås om en modern Rolex Explorer 3, som speglar dagens möjligheter.

IMG_1888.JPG

Bild googlad från internet. En Garmin Marq Adventurer på ca 5400 meters höjd.

Edit: Lägger till mina egna. Den som zoomar in på Garmin ser kanske var vi var. Min 1016 har åkt Vasaloppet med mig. Min 14270 har nog mest höjdmetrar av alla. Bara som exempel.
715AD07E-462A-45A6-8C70-287BC6956349.jpeg
B328D8A0-2524-4248-9310-942D5FA0CE0B.jpeg
F5B65384-5FE1-4675-A4A5-9CD3FF58AF52.jpeg
Verkligen +1 på den! Hade varit ruskigt coolt om Rolex försökte bli ett hjälpmedel igen. Känns som att Rolex stagnerat å det grövsta. Förr var de innovativa och byggde klockor som (då var) moderna och byggda med ett syfte. Nu rider de bara på sin egen våg och har tappat hela den delen. Fortfarande fantastiska klockor, men inga toolwatches som du säger
 
Senast ändrad:

Jakob Häll

Cartier
Skulle vilja se litet mer hi-end kvartsare från kända märken. Tänk ett kvartssyskon till varje känd modell!
+1 på den! Tycker det är och har varit lite väl mycket fokus på automat. Jag kan personligen lika väl köpa kvarts i de flesta lägen men utbudet är ju tyvärr lite sämre.
En Explorer 1 kvarts hade varit nå!

Edit: Ett överkomligare pris också ;)
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
En tudor gmt i 58:ans format MED day+date komplikation. En perfekt klocka för mig, närapå OWG-klass. GMT funktionen vill man ha när man själv (eller nära och kära) är ute och reser. Och dag/datum är nödvändigare än man tror, vilket märks tydligt nu efter ca 4v semester. Helt dagvill. Vågar knappt tänka på hur det blir den dagen man blir pensionär
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
En tudor gmt i 58:ans format MED day+date komplikation. En perfekt klocka för mig, närapå OWG-klass. GMT funktionen vill man ha när man själv (eller nära och kära) är ute och reser. Och dag/datum är nödvändigare än man tror, vilket märks tydligt nu efter ca 4v semester. Helt dagvill. Vågar knappt tänka på hur det blir den dagen man blir pensionär
Jag har länge suktat efter en GMT med dag- och datumkomplikation samt med över 100m WR.

Detta är det bästa jag hittat.
88A51DCF-3AA0-40E6-B7AF-1B77A0AB2446.png
 
Topp