• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Din första "riktiga" klocka

Ernesto

Patek
2-Faktor
Vilken var det? Berätta gärna storyn bakom köpet. Jag börjar.

Jag har alltid sagt till mamma att jag ska äga en Rolex innan jag dör. Under andra halvan av 2013 träffades jag och en vän. Han hade med sig en Speedy 861 och en Reverso Grand Taille. Där och då slog det mig - klockor är intressant.

Det var dags att bli medlem på KS under november månad. Jag samlade på mig massa kunskap och åsikter från mer kunniga här på forumet. Mitt sikte var inställt på Rolex redan från början. Så sökandet började. Från fotbollen lärde jag mig att sätta mål, jag valde alltid höga och ambitiösa mål. Därför satte jag ett mål även nu - äga en Rolex innan jag fyller 20 år.

Efter cirkus en månad och tio dagar på forumet hittade jag "min" Rolex. Det var 13 december, alltså 54 dagar innan min 20-årsdag. Den tilltalade mig. Jag var bara tvungen att köpa den. En Rolex Oysterdate Precision 6694 med vit/silver tavla och guldindex.

Tack alla forummedlemmar för all hjälp! Jag vill även rikta ett speciellt tack till Whedda och Fabian för att ni lärt mig så mycket om klockor och fortfarande lär mig.

image.jpg
 

A.Gold

Omega
Kul trådidé! Ska bli intressant att följa!

Även jag sitter på ett liknade mål, att äga en sub innan jag fyller 20 (har ca 7 månader på mig).
 
Året var 1975. (har jag för mig)
Jag var 16 år och hade som sommarjobb att barka 1000 stängselstolpar á 50 öre/stolpe. Ett skitjobb var det men klockan jag ville ha var redan undanlagd hos urmakaren.Det blev en Certina Blue Ribbon, guld på stål. Sparade även till en moped, fick ihop till den genom skogsarbete på helger och lov.
Klockintresset hade farsan satt igång då han gav mig sin gamla Mora Atlet.Båda klockorna har jag kvar och idag ser de ut så här.



 

SSL

Audemars
Grymt bluesman BluesmanV8! Mina päron var knappt födda -75. Väldigt välbehållna klockor. Jag har själv ingen sån story, men jag ska se till så mina barn har en 2075 och berättar den på KS.
 

16610

Patek
2-Faktor
Omega smp. Kommer inte ihåg mer än att kusinens pappa hade en och de var den första omegan jag kom i kontakt med...
 

Roxen

Cartier
Min första "riktiga" klocka var en Rolex GMT jag fick i 18-årspresent av min far. En klocka som han tidigare haft, men som jag alltid varit sugen på. Denna kombineras idag med en gammal GMT 16753 på jubilée.
 

SenorE

Omega
IMG_0606.JPG

Denna Breitling B-2 var min första riktiga klocka.Köptes hösten 2009 på Kaplans, såldes i somras.
Jag gick enbart på utseende, tyckte det var fräckt med UTC-klockan på länken och gillade den komplicerade urtavlan.
Även om jag inte har riktigt samma smak idag så kan jag ibland sakna tyngden, storleken och känslan i den.
Grym klocka, no regrets!
 

meo_swe

Audemars
Vad menar ni med första "riktiga" klocka?
Efter muck så kände jag att jag skulle ha en "riktig" klocka. Gick in på stjärnurmakarna och kom därifrån skitnöjd med en Tissot PRS200 på armen. Den hängde med i vått och torrt, och sitter numer på farsans arm.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Min första riktigt klocka var en Certina ds first...
image.jpg


Efter några år använde jag den allt mer sällan så farsan fick den och där har den använts mkt :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Håller med meo_swe vad menas med "riktig klocka"?

Min första klocka var en mekanisk (manuell) musse pigg klocka som jag fick när jag var 4 år gammal (vet inte om den finns kvar i någon låda) efter detta har jag haft en uppsjö av olika batteriklockor av olika märken och prisklasser. 2003 hade jag en automatisk Omega Constellation under cirka ett år (såldes på grund av ekonomiska skäl då jag var student), sedan några kvartsklockor till fram till mitt japanbesök i maj förra året då jag blev med min orient star som stannar för gott (då hade jag redan hunnit botanisera i orients kvartsklockor lite, samt hunnit lära mig mer om orients historia som gjort mig såld på märket).
 

M021

Rolex
2-Faktor
Ja definition av riktig..
Den som var mest och ur den synvinkeln var riktig och väldigt användbar var min casio under lumpen, utan den vetti fan hur jag vaknat i tid som Pb i Norrlands skogar. Men annars är det nog min Certina
Certina DS first, I "premium segmentet" var det min breitling navitimer jag köpte när jag fyllt 21, båda dock flippade. Men första riktiga som förmodligen blir kvar som vardagsbeater är min första rolex, 116710ln.

Jösses, 4500 för Certinan var hutlöst med pengar för en.klocla..
 

emilarne

Cartier
Sålde en lägenhet när jag var 20 bast och la en del av vinsten på en Omega SMP Titanium med Electric blue tavla. Har sen dess en förkärlek till SMP och det har blivit några till genom åren :)
 

Sond

Patek
Denna var min första klocka:
33a30ece.jpg

b0b192d3.jpg


Jag fick den av av min ena farbror när jag var ca 7 år. På många sätt startade även mitt klockintresse med den.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Efter ett antal lågbudgetklockor inköpta av eller nedärvda från min far, fick jag välja klocka själv när jag började i gymnasiet. Föll direkt för den här:

Röd Certina DS.jpg


Hade den ett antal år, men sen kom digitalhysterin och den föll i oförtjänt glömska. Det jävligaste är att den finns någonstans i huset, men jag kan inte hitta den :banghead:. Bilden ovan är med andra ord oblygt snodd från nätet.
 

leicaphile

Panerai
Fick en Tissot av far precis innan jag flyttade utomlands (jag var 20). Den fick en del stryk och dog 5-6 år senare. Min nästa "riktiga" var en Tissot T-Touch jag fick som förlovningspresent av frun. Har den fortfarande och den tickar på bra 13 år senare...
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Hade ingen klocka under ett antal år. För några år sedan fick jag ett infall och inhandlade en billig Casio. Efter att den slutade fungera bestämde jag mig för att testa det här med mekaniska ur, så då blev det en Orient med multiyear-kalender (som jag ej har kvar). En period körde jag med en kvartsdykare från Invicta (typ Submariner-kopia...), men kände att det var något jag saknade med de mekaniska urverken. Så jag beställde en SKX007. Det var ungefär i den vändan jag hittade till Klocksnack. Sedan blev det en till Orient, en Bambino. Och ytterligare en, en GMT (DJ05001W). Och så i somras var jag i Asien och inhandlade en Orient Star. Sedan har jag köpt lite billiga kvartsklockor emellanåt (Casio F-91W, en Casio Databank, samt en Swatch).

Sedan är det upp till var och en att avgöra vilka av dessa man anser vara "riktiga" klockor.
 
Topp