• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Din klocksamling, hur samlar du, har det ändrats?

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ok, så du vill också justera ner antalet? Många verkar vilja ligga runt 5st. Btw, är man inte samlare om man säljer, eller hur resonerar du där?

Jo men refererade väl mest till mitt eget intresse där jag hittills köpt och inte sålt. Jag är hur som ingen "flippare" även om jag önskar att jag var lite mindre sentimental med mina klockor. Har dock tre-fyra stycken som kommer att få vandra vidare men sen hoppas jag kunna hålla det på den nivån i antal men uppgradera i "kvalitet" Sen finns det ju en ekonomisk aspekt också vad gäller servicekostnader. 5-6 stycken känns okej och täcker nog de flesta av mina intressen och behov... Men jag har haft fel förr
 

Calle med C

Panerai
Jag har en ganska blandad samling. Allt från 3-5000 upp till runt 30000:-. Majoriteten är sportklockor och dykarklockar. Vintage, givetvis.

Jag var tidigare en notorisk flippare och har tappat för länge sedan tappat räkningen på hur många klockor jag ägt. De senaste två år har jag tagit förnuftet till fånga och tänker igenom både köp och sälj väldigt, väldigt noga.
 

joheng

Omega
Jag är alldeles precis i början av ett blygsamt klocksamlande och har samlat på mig fem klockor hittills, men känner inte riktigt att jag skulle våga kalla det för en riktig "samling" ännu då ingen av klockorna riktigt spelar med varandra. Har börjat fundera allt mer på vad den gemensamma nämnaren i min samling ska vara när den så småningom utvecklas. Personligen vill jag inte ha fler än 5-10 klockor i min samling då jag kommer vilja använda alla mina klockor utan att behöva få magsår av beslutsångesten som uppstår när man har 10-20 klockor i lådan.

En tanke som jag har lekt med lite efter att ha blivit inspirerad dels av Hodinkees "The Two Watch Collection", men även några trådar på forumet, är om man istället skulle fokusera på att samla på de perfekta paren och ha en samling av samlingar...
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Jag är alldeles precis i början av ett blygsamt klocksamlande och har samlat på mig fem klockor hittills, men känner inte riktigt att jag skulle våga kalla det för en riktig "samling" ännu då ingen av klockorna riktigt spelar med varandra. Har börjat fundera allt mer på vad den gemensamma nämnaren i min samling ska vara när den så småningom utvecklas. Personligen vill jag inte ha fler än 5-10 klockor i min samling då jag kommer vilja använda alla mina klockor utan att behöva få magsår av beslutsångesten som uppstår när man har 10-20 klockor i lådan.

En tanke som jag har lekt med lite efter att ha blivit inspirerad dels av Hodinkees "The Two Watch Collection", men även några trådar på forumet, är om man istället skulle fokusera på att samla på de perfekta paren och ha en samling av samlingar...
Tack, måste kolla på Hosinkee. :)
Vad är perfekta par?
 
De första 15 är väl de man ångrar man köpte, helt klart. Nu är man trygg och målmedveten i samlandet; själv är jag en OBG (one brand guy) som hittat hem - underbart att djupdyka i en tillverkares historia och skaffa sig små pärlor från olika tidsepoker även om tyngden i samlingen är inriktad på den mer moderna produktionen.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
De första 15 är väl de man ångrar man köpte, helt klart. Nu är man trygg och målmedveten i samlandet; själv är jag en OBG (one brand guy) som hittat hem - underbart att djupdyka i en tillverkares historia och skaffa sig små pärlor från olika tidsepoker även om tyngden i samlingen är inriktad på den mer moderna produktionen.

Vänligen
Forumets undersköterska
Gillar det där, när man totalt grottar in sig i en tillverkare! Jag är inte själv en sån person tyvärr.. ;)
 

ScubaKing

Audemars
De första 15 är väl de man ångrar man köpte, helt klart. Nu är man trygg och målmedveten i samlandet; själv är jag en OBG (one brand guy) som hittat hem - underbart att djupdyka i en tillverkares historia och skaffa sig små pärlor från olika tidsepoker även om tyngden i samlingen är inriktad på den mer moderna produktionen.

Vänligen
Forumets undersköterska

Vilka olika Omega äger du idag ?
 

Olaa

Cartier
Jag har i många år njutit av att jaga klockor som tilltalar mig och äger dom tills dom inte längre tillför ngt. Försöker att inte sätta in mer pengar i "samlingen" genom att sortera ut vartefter det kommer in nya och det har fungerat hyfsat bra för mig (mest mellanprisklass vintage). Har väl en liten försiktig tanke långsiktigt att bara ha ett fåtal toppex i samlingen, men men, följer ingen karta... :)
 

joheng

Omega
Tack, måste kolla på Hosinkee. :)
Vad är perfekta par?
Inte för att jag har råd med någon av dem, men Patek Phillippe Nautilus och Audemars Piguet Royal Oak skulle jag säga är ett exempel på ett perfekt par!
ladda ned.jpg


Men i min prisklass skulle jag till exempel säga Tissot Visodate och Oris Divers Sixty-Five. Båda är nyutgåvor av klockor från ungefär samma tidsperiod, båda har konvext safirglas och kompletterar varandras användningsområde. Känns som en ganska stabil duo tycker jag! Bilder lånade från nätet:
03_171.jpg

IMG_4528.jpg
 

DanneS

Omega
Jag har börjat få några klockor i lådan nu.. Än så länge ingen märkvärdig samling. Kronan i samlingen är en Speedmaster.
Dock har jag märkt att jag har en tendens att köpa på mig dressare. Min samling behöver en dykare helt klart.. Sen en respektabel beater hade varit trevligt också
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Inte för att jag har råd med någon av dem, men Patek Phillippe Nautilus och Audemars Piguet Royal Oak skulle jag säga är ett exempel på ett perfekt par!
ladda ned.jpg


Men i min prisklass skulle jag till exempel säga Tissot Visodate och Oris Divers Sixty-Five. Båda är nyutgåvor av klockor från ungefär samma tidsperiod, båda har konvext safirglas och kompletterar varandras användningsområde. Känns som en ganska stabil duo tycker jag! Bilder lånade från nätet:
03_171.jpg

IMG_4528.jpg
Tack..då fattar jag. Intressant idé det där med perfekta par. Kommer nog växa till sig i mitt huvud.
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Jag har börjat få några klockor i lådan nu.. Än så länge ingen märkvärdig samling. Kronan i samlingen är en Speedmaster.
Dock har jag märkt att jag har en tendens att köpa på mig dressare. Min samling behöver en dykare helt klart.. Sen en respektabel beater hade varit trevligt också
Skönt med någon som tenderar till att köpa dressare, många med flertalet dressare brukar snarare vara vintagesamlare där utbudet är mer dressigt. Vilka dressare har du? Seiko är väl dom gjort för att bjuda på en prisvärd diver?
 
Inte för att jag har råd med någon av dem, men Patek Phillippe Nautilus och Audemars Piguet Royal Oak skulle jag säga är ett exempel på ett perfekt par!
ladda ned.jpg
.

Båda klockorna är ikoniska men de är samtidigt väldigt lika, lyxsportklockor i stål från samma tidsperiod och samma designer. För mig är ett perfekt par klockor som skiljer sig mera åt och därmed kompletterar varandra.
 
Inte för att det baseras på någon vetenskaplig undersökning men jag har fått intrycket att det är betydligt vanligare att samla på en viss "typ" av klockor än klockor som markant skiljer sig åt i stil o funktion.
 

Tarkovski

Omega
I min låda har jag en vintage-Poljot, en Certina Waterking, en sovjetisk Vostok Komandirskie och nyligen har jag nu köpt två nya ryska Vostok Komandirskie som jag ska byta band. Gemensamma nämnaren är manuella urverk som jag ser mer fascinerande än automat. Den samlingen skulle man kröna med en Omega Speedmaster. Som sagt är det jag just nu köper. Jag tittar också på automatiska klockor och inom ett år kommer jag att äga min första, det är i alla fall min målsättning.
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
I min låda har jag en vintage-Poljot, en Certina Waterking, en sovjetisk Vostok Komandirskie och nyligen har jag nu köpt två nya ryska Vostok Komandirskie som jag ska byta band. Gemensamma nämnaren är manuella urverk som jag ser mer fascinerande än automat. Den samlingen skulle man kröna med en Omega Speedmaster. Som sagt är det jag just nu köper. Jag tittar också på automatiska klockor och inom ett år kommer jag att äga min första, det är i alla fall min målsättning.
Intressant med fokus på manuella, en Speedmaster Pro känns som en given klocka du borde äga en gång i livet. Tips på bra hardcore rysk diver?
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Jag har i många år njutit av att jaga klockor som tilltalar mig och äger dom tills dom inte längre tillför ngt. Försöker att inte sätta in mer pengar i "samlingen" genom att sortera ut vartefter det kommer in nya och det har fungerat hyfsat bra för mig (mest mellanprisklass vintage). Har väl en liten försiktig tanke långsiktigt att bara ha ett fåtal toppex i samlingen, men men, följer ingen karta... :)
Vilka klockor hade du för fem år sedan som du sålt, vilka fick komma in i värmen? Kan man se en trend?
 

Nero13

Panerai
Min samling är uppdelad i 3 kategorier. Klockor som enligt mig är ikoniska. Den andra delen är militär ur. Detta är något som jag börjat leta efter på senare tid och denna kommer väl bli en större samling är det tänkt medans den andra kommer vara lite drygare att få ihop. Sen den tredje är mina beaters och där är det inget märkvärdigt, en Citizen en SKX och en gshock:)
image.jpeg
 

DB15

Panerai
Pledge Member
20160810_180854.jpg

(LLD är inte min)
Jag har delat in min samling på följande vis nytt på toppen och vintage och tanken är att det totalt ska bli 12 klockor där jag delar in dom i följande kategori 2 dykare, 2 vardag, och 2 dress. Jag har nu även sagt att jag inte ska göra fler spontan köp utan bara ordentliga köp som i slutändan ska vara keepers. Så just nu finns det några keepers men även några som jag mycket väl kommer byta bort i och med tiden :)
 

Olaa

Cartier
Vilka klockor hade du för fem år sedan som du sålt, vilka fick komma in i värmen? Kan man se en trend?
Basen i klocklådan har jag haft i över tio år nu och senaste året har en "stor" servicerunda påbörjats. Delorsak är att mycket av det vintage jag vill köpa känns lite dyrt och en nyservad klocka är nästan som en ny bekantskap.
Klockor som fanns för 5 år sedan, en trevlig SUF Komentaja som inte användes mycket, safirglaset förstörde känslan, en Autavia 3646 som byttes bort när den plötsligt fick ett bytesvärde samt någon rolig Omega som fick gå istället för att serva + lite annat som endast var roligt för stunden.
Det som har kommit in senaste fem åren är mest 60-70 talare under 5´i bra skick. Enda "dyrare" klocka som inkommit är min beater, en titan SMP som inköptes 2013. Den ger mig fortfarande en positiv kick varje morgon och varje gång jag kollar på armen och fick dessutom en helservice i somras.
Så trenden för mig är att efter att ha hittat min beater så är vintage-godingarna till för att njuta lite extra/krydda/variera gåbort klädseln, har nu ca 30 st och har under senaste 10 åren provat på ytterligare ca 45 st som inte finns kvar,,, och resan fortsätter :happyhappy:
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Basen i klocklådan har jag haft i över tio år nu och senaste året har en "stor" servicerunda påbörjats. Delorsak är att mycket av det vintage jag vill köpa känns lite dyrt och en nyservad klocka är nästan som en ny bekantskap.
Klockor som fanns för 5 år sedan, en trevlig SUF Komentaja som inte användes mycket, safirglaset förstörde känslan, en Autavia 3646 som byttes bort när den plötsligt fick ett bytesvärde samt någon rolig Omega som fick gå istället för att serva + lite annat som endast var roligt för stunden.
Det som har kommit in senaste fem åren är mest 60-70 talare under 5´i bra skick. Enda "dyrare" klocka som inkommit är min beater, en titan SMP som inköptes 2013. Den ger mig fortfarande en positiv kick varje morgon och varje gång jag kollar på armen och fick dessutom en helservice i somras.
Så trenden för mig är att efter att ha hittat min beater så är vintage-godingarna till för att njuta lite extra/krydda/variera gåbort klädseln, har nu ca 30 st och har under senaste 10 åren provat på ytterligare ca 45 st som inte finns kvar,,, och resan fortsätter :happyhappy:
Tack för intressant läsning. Själv inser jag att jag behöver ta ett "serviceår" snart. ...suck. Och precis som för dig börjar det jag går och tänker på i förvärvsväg bli dyrt och tar tid att spara ihop till. Glädjen kommer mer och mer ut udda semivintage och vintage klockor. (ex senast Rolex 8093).
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Min samling är uppdelad i 3 kategorier. Klockor som enligt mig är ikoniska. Den andra delen är militär ur. Detta är något som jag börjat leta efter på senare tid och denna kommer väl bli en större samling är det tänkt medans den andra kommer vara lite drygare att få ihop. Sen den tredje är mina beaters och där är det inget märkvärdigt, en Citizen en SKX och en gshock:)
image.jpeg
Intressant. Vad kan du göra med dina Beaters som dina Ikoniska inte får göra? Vilka är Ikoniska?
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
20160810_180854.jpg

(LLD är inte min)
Jag har delat in min samling på följande vis nytt på toppen och vintage och tanken är att det totalt ska bli 12 klockor där jag delar in dom i följande kategori 2 dykare, 2 vardag, och 2 dress. Jag har nu även sagt att jag inte ska göra fler spontan köp utan bara ordentliga köp som i slutändan ska vara keepers. Så just nu finns det några keepers men även några som jag mycket väl kommer byta bort i och med tiden :)
Ok så 2-2-2 för Moderna samt 2-2-2 för vintage? Det där med att ha keepers och inte fler klockor har många lovat dyrt och heligt. :D
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Ok så 2-2-2 för Moderna samt 2-2-2 för vintage? Det där med att ha keepers och inte fler klockor har många lovat dyrt och heligt. :D
Stämmer bra det! Jo men några är verkligen keapers. Longines HQ och Longines Vintage dressaren har jag fått av pappa i examenspresent. Så dom kommer alltid få vara kvar :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

För mig har "samlandet absolut förändrats. Första åren var det billiga dykarklockor från SEIKO och sedan dess har det spårat rätt bra.


Därefter byttes de gradvis till lite dyrare klockor fler...SEIKO.


Efter att ha ägt 2st GSar så var jag biten och köpte fler... SEIKOs och en Zenith.


Tyckte själv att jag var tråkig, sålde allt och köpte Rolex (116600). Efter 10 dagar var jag uttråkad, sålde allt och köpte.... SEIKOs.

IMG_6157.JPG

2015 lade jag ner det där med att ha en "samling", alltså att det skulle finnas en koppling mellan de olika klockorna. Jag köpte vad jag kände för helt enkelt och testade runt. De flesta klockorna från förra året är sålda.

IMG_6162.JPG

Just nu har jag 14st klockor utan någon direkt inriktining och försöker dra ner på antalet vilket är lite svårt i och med att jag har ett gäng som jag absolut inte vill sälja.
 

Nero13

Panerai
Intressant. Vad kan du göra med dina Beaters som dina Ikoniska inte får göra? Vilka är Ikoniska?
Dom ikoniska enligt mig är GMT'n och Monacon. Här kommer det fyllas på mer med tiden. Dom är lite mer fin klockor som är rädd om. Beater klockorna använder jag till verkstan och runt huset när jag renoverar och bygger, med andra ord dom är jag inte rädd om som med de andra.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Precis som alltid. Ingen röd tråd. Drar på mig det jag (tror jag) gillar. Har c.a 30 varav 20 kan känna sig rätt trygga ;)
 

Whedda

Rolex
Mitt samlande har inte pågått jättelänge (startade ca 2008) men har sedan dess tagit ganska många uttryck.

Allt startade med att jag fick ärva min morfars gamla Datejust från 1974 som i princip hade legat i min fars skrivbordslåda sen morfar gick bort 1989. En service hos Bergströms och jag hade en finare klocka en jag någonsin vågat drömma om och än idag den klockan jag värderar högst i min samling. Tyvärr var detta starten till ett ganska skenande intresse som ioförsig givit mig mer glädje (och förmodligen mer avkastning) än värdepapper, aktier och fonder någonsin skulle gjort för samma pengar.

Vissa modeller har jag drömt om sen början av samlandet och hoppas fortfarande att någon gång äga (Rolex 6263 Big Red är en av dem) medan andra har jag lärt mig att älska ju mer man intresserat sig. Genomgående har temat för min del varit "ikoner" och det kan ha rört sig om sport, dress, kronografer eller dykare från mängder av märken. Jag ville ha testat klockmodellerna som lämnat ett bestående avtryck i historien, tänk Reverso, Submariner, Speedmaster, Royal Oak etc.

Första åren var nästan 100% vintage Rolex. Jag kunde nästan tänka mig uteslutande sportrollar i stål från 50, 60 och 70-talet i samlingen och knarkade information om referenser, tavelkonfigurationer etc. Långsamt men säkert gick samlandet vidare i takt med att man lärde sig mer om annat trevligt som fanns tillgängligt även om jag hade kvar en del sportrolex fortfarande. Jag fastnade ganska tidigt för Gentas designer och vad hans klockor betytt för klockindustrin i det avseende att de mer eller mindre skapade ett helt eget segment (lyxklockor i stål). Det var framför allt fortfarande vintageklockor som lockade då man dels fick mer klocka för pengarna men också kom närmare "ikonen" om den faktiskt var från förr.

Mina favoriter i samlingen är nog mina tre klockor i vitmetall på länk med blå/grå tavla (PP 5711, AP 15202 och DD 18206). De är mångsidiga i det faktum att jag kan bära dem till såväl ledigt som dressat och glider mer under radarn än modeller i helguld. Särskilt till kavaj/kostym.

Det jag märkt senaste året är att mitt samlande och intresse går mer och mer åt det det dressade hållet. Jag bär mer och mer kostymklockor eller kronografer i stål eller guld på läderband och inte sällan i mindre storlek igen. Idag väljer jag helst ingen dress över 36-37mm och nästan aldrig sport över 40mm.

Från att ha haft en period av nyare klockor har jag återigen lite mer spridning. Jag ser en storhet i en originalklocka från 60-talet men även fördelarna med en modern klocka. Det enda som varit 100% konsekvent sen dag 1 är att jag uteslutande köpt klockor för att använda. Vissa får mer användning andra mindre och när jag märker att de används för lite får de vandra vidare till förmån för något jag verkligen vill ha och kommer bära. Det har gjort att jag skalat ner antalet till färre men exklusivare samtidigt som jag fortfarande har ett par enklare klockor där känslan eller estetiken sjunger till mig och jag verkligen använder.

Jag tror nyckeln till samlande (vill helst se mig själv som en brukare snarare än samlare) är att vara ärlig mot sig själv och vad man gillar även om det varierar med tiden.
 
Topp