• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Din klocksamling, hur samlar du, har det ändrats?

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Kan inte påstå att jag samlar klockor men jag försöker för det mesta byta upp mig i kvalité när jag väl ändrar något. Dock är mitt senaste köp ett tilägg då jag kände att jag ville ha något lite tåligare då värdet på mina befintliga klockor skenat värdemässigt. Därav köpte jag en bra vardagsklocka som ändå passar bra in på övriga klockor i samlingen.

Allt som allt så är mitt fokus väldigt smalt och något som jag har svårt att gå ifrån. Mest pga mina preferenser. Jag gillar många olika märken och modeller men jag känner inget sug att testa på det. Det är oftast klockor som jag känner mig övertygad om att de är snyggare på någon annan. :)

Jag är ett stort fan av att konsolidera men det beror självklart på att jag hela tiden haft fokus på att förbättra kvalitén på samlingen. Gillar man volym och lekfullt bytande så är det självklart det man ska satsa på istället.
#kloksomenbok
 

E.Z.

Cartier
Hej
Sitter och funderar på hur jag ska utveckla min klocksamling framöver och är intresserade av att höra hur ni andra tänker:

Själv har jag strävat efter bredd och en bra klocka från varje tillverkare (med undantag för Rolex). Har även krävt box och cert och gärna komplett förutom på klockor äldre än 1960.
Nu har jag 17 klockor och boxen är full och anser att jag aldrig skall ha fler. Detta innebär att jag Måste sälja av för att kunna köpa. Funderar på att uppgradera genom att sälja 2-3 och köpa en klocka och eventuellt minska antalet tillverkare. Santidigt kan det lätt bli tråkigt med färre klockor i boxen och där många drar åt det dyrare hållet. Man tappar lite av den lekfulla känslan. Ev får det rymmas dyrare med tokbilligt i en salig blandning. Just nu vet jag inte riktigt vart jag är på väg. :D Vart är DU på väg med din samling?

Har tyvärr för lite linje i min samling - har två nya Rolexar, en Breitling sedan studenten och farfars ärvda Omega. Breitlingn och Omegan stannar för gott givetvis.

Kan nog inte kalla mig själv för samlare utan mer en hobbyhandlare. För samlare sitter i min mening på klockorna länge. Sedan mitt intresse för klockor tog fart när jag började arbeta efter universitetet och därmed hade råd med klockor som hobby har jag haft:

Sex Omegor - alla nyare förutom en Albatross och en Speedmaster Mk III
Tre Paneraier - två Luminor och en Radiomir
En IWC Pilot Chrono
Sex Rolexar plus de två jag har nu så totalt åtta

Alla har varit fullset och nyare klockor (max tre-fyra år) förutom Albatrossen och Mk III:an. Som princip köper jag bara fullset - som ett sätt att skydda mig själv då jag tror det är lättare att bli av med en fullsettare än Watch only.

Egentligen alla klockor har sålts för att finansiera nya köp. I en perfekt värld hade man kunnat vara bara köpare av klockor och inte säljare. En balans för mig då jag ser klockor som något som ska användas är 6-7 klockor som används plus några coolare vintage. Tex: 2 varjedagsklockor, 1-2 dressare, 1-3 funktionsklockor (dykare, piloter, osv), och kanske nån udda fågel. Till detta en vintagesamling med sköna, udda fåglar från förr. Gärna fulsnygga varianter från Omegas arkiv, nån piloter och liknande.
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Har tyvärr för lite linje i min samling - har två nya Rolexar, en Breitling sedan studenten och farfars ärvda Omega. Breitlingn och Omegan stannar för gott givetvis.

Kan nog inte kalla mig själv för samlare utan mer en hobbyhandlare. För samlare sitter i min mening på klockorna länge. Sedan mitt intresse för klockor tog fart när jag började arbeta efter universitetet och därmed hade råd med klockor som hobby har jag haft:

Sex Omegor - alla nyare förutom en Albatross och en Speedmaster Mk III
Tre Paneraier - två Luminor och en Radiomir
En IWC Pilot Chrono
Sex Rolexar plus de två jag har nu så totalt åtta

Alla har varit fullset och nyare klockor (max tre-fyra år) förutom Albatrossen och Mk III:an. Som princip köper jag bara fullset - som ett sätt att skydda mig själv då jag tror det är lättare att bli av med en fullsettare än Watch only.

Egentligen alla klockor har sålts för att finansiera nya köp. I en perfekt värld hade man kunnat vara bara köpare av klockor och inte säljare. En balans för mig då jag ser klockor som något som ska användas är 6-7 klockor som används plus några coolare vintage. Tex: 2 varjedagsklockor, 1-2 dressare, 1-3 funktionsklockor (dykare, piloter, osv), och kanske nån udda fågel. Till detta en vintagesamling med sköna, udda fåglar från förr. Gärna fulsnygga varianter från Omegas arkiv, nån piloter och liknande.
Intressant läsning, tack för att du delar. Du har hunnit med en hel del klockor fram till nu. Hur gör du när alla klockor är unika keepers, måste någon fortfarande lämna för att nytt skall in? (jag är nästan där)
 

E.Z.

Cartier
Intressant läsning, tack för att du delar. Du har hunnit med en hel del klockor fram till nu. Hur gör du när alla klockor är unika keepers, måste någon fortfarande lämna för att nytt skall in? (jag är nästan där)

Hade jag haft unika keepers hade problem uppstått. Hittills har egentligen alla mina varit mainstream-klockor i produktion. Och de är därmed ersättningsbara. Mitt affektionsvärde för en industriell produkt som en klocka i massproduktion är ganska låg. Det är också en del av min filosofi hittills - genom att köpa mainstreamklockor är de lätta att sälja och därmed en "garanti" för att kunna byta.

Albatrossen var tråkig att släppa men hittade inte de delar som behövdes för underhåll så då fick den gå vidare.

Med detta sagt skulle jag gärna utmana med mer unika produkter - LEs, (semi) vintage, m.m. Har även en 116520 som ju inte är ersättningsbar då den inte tillverkas. Så den håller jag nog på....

Hur går dina tankar? Hur prioriterar du - med IQ eller EQ - i såna här lägen?
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Hade jag haft unika keepers hade problem uppstått. Hittills har egentligen alla mina varit mainstream-klockor i produktion. Och de är därmed ersättningsbara. Mitt affektionsvärde för en industriell produkt som en klocka i massproduktion är ganska låg. Det är också en del av min filosofi hittills - genom att köpa mainstreamklockor är de lätta att sälja och därmed en "garanti" för att kunna byta.

Albatrossen var tråkig att släppa men hittade inte de delar som behövdes för underhåll så då fick den gå vidare.

Med detta sagt skulle jag gärna utmana med mer unika produkter - LEs, (semi) vintage, m.m. Har även en 116520 som ju inte är ersättningsbar då den inte tillverkas. Så den håller jag nog på....

Hur går dina tankar? Hur prioriterar du - med IQ eller EQ - i såna här lägen?
Iskallt att köra med "mainstream-klockor" för att kunna hålla bra flöde på köp och sälj. Ditt smeknamn är "ice man" från och med nu. :D

Kort och gott är det EQ som styr hos mig. :)

Det är EQ som får mig att behålla klockor och avsaknaden av EQ som
gör klockorna möjliga till försäljning. Sålde av IWC Ingenieur Ltd ed (climate change x/1000st) för att jag inte känner tillräckligt för IWC. Sålde av Omega PO (2500), som jag trots allt hade som sommarbeater och gillade, för att den var för generisk. Sålde av min Zenith Daytona TT med skiffertavlan (som jag tyckte mycket om och som hade karaktär) för att den inte var nog speciell i paritet med det låsta kapitalet.
Men många av MINA försäljningar (som du kanske märkt) drivs av att något nytt har dykt upp och då måste jag sälja fort. :) Har sällan hjärta numera att sälja utan att något annat lockar. Alla mina klockor jag har nu har högt EQ-värde....så jag har köpt in nya klockor med lågt EQ :D Allt dyrt jag köper är speciella klockor (för mig). Eventuella billigare klockor för några tusen kan jag köpa på skoj eller om det är vrakpriser och jag kan flippa vidare och få tillbaka pengarna.
Min enda IQ är nog att jag aldrig handlar till ett pris där jag tror att jag inte får tillbaka pengarna.
 

E.Z.

Cartier
Iskallt att köra med "mainstream-klockor" för att kunna hålla bra flöde på köp och sälj. Ditt smeknamn är "ice man" från och med nu. :D

Kort och gott är det EQ som styr hos mig. :)

Det är EQ som får mig att behålla klockor och avsaknaden av EQ som
gör klockorna möjliga till försäljning. Sålde av IWC Ingenieur Ltd ed (climate change x/1000st) för att jag inte känner tillräckligt för IWC. Sålde av Omega PO (2500), som jag trots allt hade som sommarbeater och gillade, för att den var för generisk. Sålde av min Zenith Daytona TT med skiffertavlan (som jag tyckte mycket om och som hade karaktär) för att den inte var nog speciell i paritet med det låsta kapitalet.
Men många av MINA försäljningar (som du kanske märkt) drivs av att något nytt har dykt upp och då måste jag sälja fort. :) Har sällan hjärta numera att sälja utan att något annat lockar. Alla mina klockor jag har nu har högt EQ-värde....så jag har köpt in nya klockor med lågt EQ :D Allt dyrt jag köper är speciella klockor (för mig). Eventuella billigare klockor för några tusen kan jag köpa på skoj eller om det är vrakpriser och jag kan flippa vidare och få tillbaka pengarna.
Min enda IQ är nog att jag aldrig handlar till ett pris där jag tror att jag inte får tillbaka pengarna.

Men då är vi lika där - jag kollar alltid begpriser innan jag köper för att försöka minska eventuell förlust om/när man vil sälja.

En förklaring - mainstream uttrycker jag bara på detta forum. I alla andra situationen i mitt liv skulle Rolex-klockor inte vara mainstream utan en lyxprodukt. Rolex tillverkar över 2miljoner klockor per år, och Omega säkert ännu fler. Alltså inom dyra klockor branschen blir det ju mainstream. Sedan kan man ju tänka att Volvo gör 500.000 bilar per år som jämförelsetal...
 

oystercase

Cartier
Enda röda tråden hos mig är nog att för de flesta av mina klockor har modellen sett nästan likadana ut i minst 30 år....
Ex. Sub, Ro, DD, Radiomir
 
Topp