• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Din nästa Panna? Tråden om jakten!

Krons pre-owned har en 422 från 2025 för 70.000, är inte det ett rätt bra pris för en så pass ny och från en handlare? Listpris är numera 135.900

Japp den där är fin. Säger kanske mer om hur orimligt listpriset är dock. Men om man jämför med 372 för 60k som ligger på K&S som är 10 år gammal utan servicehistorik så får den du länkade ses som ett fynd (om man är indifferent mellan 372 och 422 dvs).

Efter att ha varit panna-lös skaffade jag för ett tag sedan 111 (igen). Den såldes till förmån för 233 som jag införskaffade (igen). Nu ligger 233 ute till försäljning så jag är sugen på 47 mm (igen)...

Lutar åt 372 pga att jag läst att 422 upplevs större och tyngre pga safirglaset. Nåväl, får se vad det slutar. Två bilder på min gamla 372.
a1d2c45f-43d6-4dc8-8bde-098d1164a99e-1_all_3897.jpg

a1d2c45f-43d6-4dc8-8bde-098d1164a99e-1_all_4639.jpg

Efter att ha varit panna-lös skaffade jag för ett tag sedan 111 (igen). Den såldes till förmån för 233 som jag införskaffade (igen). Nu ligger 233 ute till försäljning så jag är sugen på 47 mm (igen)...

Lutar åt 372 pga att jag läst att 422 upplevs större och tyngre pga safirglaset. Nåväl, får se vad det slutar. Två bilder på min gamla 372.

Du kan inte gå fel med någon av dom även om 422 är mycket bättre. 422 är iofs rent objektivt den bästa icke SE pannan!

422 är den absolut bästa pannan jag haft. 233 kommer på andraplats och kanske att 24A kniper tredjeplatsen. Men skitsamma, 422 är fortfarande den optimala kontemporärpannan!

Vad säger ni om den här, förutom att den är för liten och för dyr? Hur uppfattar ni skicket och framför allt, är det inte bara PAM051 som kommer på länk?

Vad säger ni om den här, förutom att den är för liten och för dyr? Hur uppfattar ni skicket och framför allt, är det inte bara PAM051 som kommer på länk?

722 kommer också på länk. Säkert någon mer.

Nej, det finns ett gäng 40mm som kommer på länk. Nästan fler på länk än inte på länk i de gamla 40m-modellerna... kolla här exempelvis: https://watchbase.com/search#brands=58&case-diameter=40;40

Jag vet inte om jag tycker att den är för dyr. Kanske lite, men alla jäkla pannor har ju gått upp i pris, så det där är nog bara "rimligt". :)

Den är däremot för tjock för sin storlek, men det finns det folk som gillar.

Nej, det finns ett gäng 40mm som kommer på länk. Nästan fler på länk än inte på länk i de gamla 40m-modellerna... kolla här exempelvis: https://watchbase.com/search#brands=58&case-diameter=40;40

Jag vet inte om jag tycker att den är för dyr. Kanske lite, men alla jäkla pannor har ju gått upp i pris, så det där är nog bara "rimligt". :)

Den är däremot för tjock för sin storlek, men det finns det folk som gillar.
Jag uttryckte mig nog otydligt. Av 049 och 051 har jag för mig att det bara är 051 som kom på länk. Nyare klockor på länk är inte intressanta. Det här är en gammal hederlig bruksklocka med ETA-verk. Att den är lite tjock gör inget när det gäller denna modell så länge den är i fint skick. Det är det gamla som attraherar. Dessutom är de gamla länkarna mer robusta i sköldarna än de nya som ser mer slimmade ut. I min värld ligger en sån modell på ca 30-35k beroende på vad som följer med.

Jag uttryckte mig nog otydligt. Av 049 och 051 har jag för mig att det bara är 051 som kom på länk. Nyare klockor på länk är inte intressanta. Det här är en gammal hederlig bruksklocka med ETA-verk. Att den är lite tjock gör inget när det gäller denna modell så länge den är i fint skick. Det är det gamla som attraherar. Dessutom är de gamla länkarna mer robusta i sköldarna än de nya som ser mer slimmade ut. I min värld ligger en sån modell på ca 30-35k beroende på vad som följer med.
Nu läser du inte så bra. Det är ett helt gäng gamla 40mm som kommer på länk. :)

God lördag vänner!

Några funderingar kring Panerai :)

Min gode vän sedan barndomen som idag bor 40 mil norr om undertecknad har relativt nyligen införskaffat en klocka av nämnda modell och flexar gärna med denna i tid och otid genom digitala meddelanden, såklart med all rätt och avundsjukan växer sig starkare för var dag.

Har idag en Tudor Blackbay som jag köpte för kanske 13 år sedan. Använder samma klocka, dag ut och dag in. Är såklart nöjd med denna pjäs, men efter ett besök i en klockbutik i Stockholm för att uppgradera frugans trasiga Tissot hade de även en Panerai i en av hyllorna som fångade intresset (även om nypriserna känns orimligt höga?). Det vore helt enkelt kul att komplettera Tudoren med någonting annat och Paneraien känns ju unik i sin framtoning.

Har studerat ett antal annonser på Blocket, Klocksnack och Chrono24. Men blir inte riktigt klok på prissättningen som känns hyfsat godtycklig för de begagnade modellerna. T.ex. en 20 år gammal modell kan kosta nästan lika mycket som 3-4 år gammal av, vad jag kan se, liknande modell?

Kollar främst på Luminor och den utan siffror. Tycker även den vita är kul med ett poppigt natoband, men svart är såklart också fin.

• Hur stor skillnad är det egentligen mellan 40 och 44mm för vardagsbruk (jobbar på kontor och använder skjorta varje dag)?
  • Årsmodell eller annat man bör tänka på? Vad ger mest bang for the buck?

Tack på förhand!

// Mattias

God lördag vänner!

Några funderingar kring Panerai :)

Min gode vän sedan barndomen som idag bor 40 mil norr om undertecknad har relativt nyligen införskaffat en klocka av nämnda modell och flexar gärna med denna i tid och otid genom digitala meddelanden, såklart med all rätt och avundsjukan växer sig starkare för var dag.

Har idag en Tudor Blackbay som jag köpte för kanske 13 år sedan. Använder samma klocka, dag ut och dag in. Är såklart nöjd med denna pjäs, men efter ett besök i en klockbutik i Stockholm för att uppgradera frugans trasiga Tissot hade de även en Panerai i en av hyllorna som fångade intresset (även om nypriserna känns orimligt höga?). Det vore helt enkelt kul att komplettera Tudoren med någonting annat och Paneraien känns ju unik i sin framtoning.

Har studerat ett antal annonser på Blocket, Klocksnack och Chrono24. Men blir inte riktigt klok på prissättningen som känns hyfsat godtycklig för de begagnade modellerna. T.ex. en 20 år gammal modell kan kosta nästan lika mycket som 3-4 år gammal av, vad jag kan se, liknande modell?

Kollar främst på Luminor och den utan siffror. Tycker även den vita är kul med ett poppigt natoband, men svart är såklart också fin.

• Hur stor skillnad är det egentligen mellan 40 och 44mm för vardagsbruk (jobbar på kontor och använder skjorta varje dag)?
  • Årsmodell eller annat man bör tänka på? Vad ger mest bang for the buck?

Tack på förhand!

// Mattias
Jättestor skillnad mellan 40 och 44 mm. Både de äldre och nya 40 bärs väsentligt mindre. Åsikterna går såklart i sär men de flesta tycker 44 mm (eller större) är de som får bäst proportioner. Vill du ha en klocka som alltid smiter under skjortan är nog inte en +=44 mm luminor något för dig. Du behöver gilla/acceptera att den är lite större. Med det sagt har jag också skjorta varje dag och har inget problem med att pannan lever sitt liv utanför skjortan.

Vill du vara safe från service är nyare såklart bättre, men det finns många modeller som inte tillverkats på 5-10 år som är riktigt fina. Bang for the buck såsom i stabilt andrahandsvärde får du i exempelvis 111, 112, 176, 177, 000, 590 och liknande. Sen har alla sina favoriter. Tycker det kan vara värt för dig att även spana in 42 mm submersible (682, 683 mfl) som är rätt slimmade.

Tack för bra svar! 😊

Hade tänkt behålla min Tudor (gillar den fortfarande och har ett affektionsvärde). Köper jag en Panerai är det sannolikt att den behålls livet ut också. Men vad är rimligt att hosta upp för en fin tex 112 som kanske är 8-9 år?

Hur ofta behöver de servas?

Tack för bra svar! 😊

Hade tänkt behålla min Tudor (gillar den fortfarande och har ett affektionsvärde). Köper jag en Panerai är det sannolikt att den behålls livet ut också. Men vad är rimligt att hosta upp för en fin tex 112 som kanske är 8-9 år?

Hur ofta behöver de servas?
De brukar kosta 45-55 ca.
Service vart 5-10 år.
Men många som säljs här är ofta inte servade på länge.

Tillbaka
Topp