God lördag vänner!
Några funderingar kring Panerai
Min gode vän sedan barndomen som idag bor 40 mil norr om undertecknad har relativt nyligen införskaffat en klocka av nämnda modell och flexar gärna med denna i tid och otid genom digitala meddelanden, såklart med all rätt och avundsjukan växer sig starkare för var dag.
Har idag en Tudor Blackbay som jag köpte för kanske 13 år sedan. Använder samma klocka, dag ut och dag in. Är såklart nöjd med denna pjäs, men efter ett besök i en klockbutik i Stockholm för att uppgradera frugans trasiga Tissot hade de även en Panerai i en av hyllorna som fångade intresset (även om nypriserna känns orimligt höga?). Det vore helt enkelt kul att komplettera Tudoren med någonting annat och Paneraien känns ju unik i sin framtoning.
Har studerat ett antal annonser på Blocket, Klocksnack och Chrono24. Men blir inte riktigt klok på prissättningen som känns hyfsat godtycklig för de begagnade modellerna. T.ex. en 20 år gammal modell kan kosta nästan lika mycket som 3-4 år gammal av, vad jag kan se, liknande modell?
Kollar främst på Luminor och den utan siffror. Tycker även den vita är kul med ett poppigt natoband, men svart är såklart också fin.
- Hur stor skillnad är det egentligen mellan 40 och 44mm för vardagsbruk (jobbar på kontor och använder skjorta varje dag)?
- Årsmodell eller annat man bör tänka på? Vad ger mest bang for the buck?
Tack på förhand!
// Mattias