• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Diskussion och poll kring kostnad på klockarmband

Hur mycket är rimligt att lägga på ett armband till klockan?

• 10-20% av klockans pris

Röster: 12 52.2%
  • 20-30% av klockans pris

Röster: 6 26.1%
  • 30-40% av klockans pris

Röster: 0 0.0%
  • 40-50% av klockans pris

Röster: 0 0.0%
  • >50% av klockans pris

Röster: 4 17.4%
  • Bandet som kommer med klockan räcker

Röster: 1 4.3%

• Totala väljare
    23

eitherror

Basic
Har efter att jag trillat ned i kaninhålet klockor börjat köpa allt dyrare och dyrare armband och fler av dom. Nu sitter jag och sneglar på ett som landar på ca 1200 kr (horween läder) som jag tänkt sätta på en Timex Marlin Jet. Det är alltså en kostnad på drygt 33% av vad klockan kostade. Personligen låter det egentligen galet och det bandet kanske borde pryda en klocka för många många fler tusen för att det ska finnas en balans. Men det är så fruktansvärt fint och min magkänsla säger att dom hör ihop.

Oerhört svår fråga att svara på så klart då det är väldigt beroende av klockans pris. Men tycker det skulle vara kul att få en poll på det oavsett :)

Ja du har väl rätt att kanske ska kostnaden för armband spegla pris på klocka, men om du ser det så här: det verkar vara en lite mer dressad klocka och ett snyggt läder/krokodil gör ”enligt min smak” att den får en helt ny look och det är ändå små pengar i jämförelse mot att köpa en ny förmodligen dyrare klocka. Helt enkelt ett relativt sett liten kostnad att få den rätta känslan. Så kan du hålla dig till dom pengarna, go for it!
Klocknörderi har en tendens att öka prismässigt exponentiellt.
Lycka till,

Har i vissa fall lagt mer än 100 procent av klockans värde på ett band ifall då det rört sig om en billig klocka, oftast har det då varit fråga om ett tropic-band. Ett fint band av god kvalitet kan du ju spara och använda till fler än en klocka så ser det inte som konstigt att lägga pengar på ett fint band oavsett hur billig klockan är.

som tidigare nämnt så brukar även jag köpa dyrare armband än klockan när det göller billliga klockor. Har väl köpt armband för en tusing för klockor jag fått för en femhundring. När det gäller dyrare klockor så har jag köpt armband förrunt 5000:-, så ca 10% av klockans värde men kan även tänka mig dyrare om det är ett armband jag verkligen vill ha. Bockade i 20-30% men det är för mig i ett fall där man verkligen vill ha armbandet.

Tack för alla svar så här långt! Många rimliga tankar som jag håller med om.

Det blev att jag slog till på bandet till slut ändå. Dessvärre är det 19mm så lär inte få mycket nytta av det till andra klockor jag har men har å andra sidan inte för avsikt att byta på just den här klockan ändå. Uppdaterar med bild när jag fått det.

Tack för alla svar så här långt! Många rimliga tankar som jag håller med om.

Det blev att jag slog till på bandet till slut ändå. Dessvärre är det 19mm så lär inte få mycket nytta av det till andra klockor jag har men har å andra sidan inte för avsikt att byta på just den här klockan ändå. Uppdaterar med bild när jag fått det.
Helt rätt! Den sitter garanterat fint på en klocka med 20mm mellan luggarna också. Jag har aldrig tänkt på hur dyrt ett band är jämfört med klockans värde, men när jag tänker efter så har nog vissa band varit betydligt dyrare

Jag har band som kostat dubbla mot vad jag betalat för klockan dom sitter på.
Då rör det sig dock om vintage GF-länkar.

Helt rätt! Den sitter garanterat fint på en klocka med 20mm mellan luggarna också. Jag har aldrig tänkt på hur dyrt ett band är jämfört med klockans värde, men när jag tänker efter så har nog vissa band varit betydligt dyrare
Flyttade faktiskt det medföljande perlon-nato bandet (19mm) till min Citizen Ray Mears och det passade galant till 20mm luggar.

Vad är en GF-länk? Gissar att det inte är en gammal "girlfriend"-länk?
Gay Frères, en gammal länktillverkare som är väldigt eftertraktad. Nu är det "bara" gamla bamboo-länkar jag kör som jag betalat under tusenlappen för styck, men dom som satt på Rolex back in the day kan gå för löjliga summor.
Arkivfoto på en klocka jag tror jag gav 300 för, på en länk som kostade minst en femhundring mer än så:
620a98cd-b306-4ecb-a04f-bb648af5a8ee-jpeg.1242253

Vad är en GF-länk? Gissar att det inte är en gammal "girlfriend"-länk?
Gay Frères, en anrik tillverkare av klocklänkar till alla schweiziska klocktillverkare i toppskikten som du kan tänka dig. Köptes upp av Rolex på 90-talet och deras vintagelänkar brukar tinga höga priser på andrahandsmarknaden.

Nedan har du ett exempel på en Certina i säg, 500-kronorsklassen som stack iväg rejält på grund av GF-länken.

Tillbaka
Topp