• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Diskussion om att köpa OMEGA Constellation

Tidigare fanns det en tråd gällande lite "råd och rön" om att köpa OMEGA Constellation. Jag hittar inte den tråden, så därför startar jag en ny. Om inte detta gillas av WM, så självklart acceperar jag att tråden raderas...

Här kommer ett exempel på OMEGA Constellation - på tradera, som man INTE ska köpa...

Boett, krona, urtavla och visare - köpt här: http://www.girards.com/sell/framep49-52.shtml

Urverket är inte certifierat chronometer - se här: http://www.tradera.com/vintage-omega-co ... _165078733

Tråkigt tycker jag... säljaren är inte orutinerad!
 

F-L-P

Panerai
Tror att det var JE som skrev ett på TTT för något år sedan.

Är delarna fakedelar eller är det orginaldelar fast satta på fel ur? Skulle bli mer informativt om du kunde brodera ut lite.

F-L-P
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Diskussion om att köpa OMEGA Constellation

Som nybörjare är detta mycket välkomna diskussioner! Har sneglat på Constellation på Tradera, men inte vågat slå till pga just sånt här. Känns som att det finns lite FÖR många i "mycket fint originalskick"??
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
F-L-P skrev:
Tror att det var JE som skrev ett på TTT för något år sedan.

Är delarna fakedelar eller är det orginaldelar fast satta på fel ur? Skulle bli mer informativt om du kunde brodera ut lite.

F-L-P

Gällande boettdelarna är jag också nyfiket på svaret.

Vad gäller verket är jag tämligen säker på att kaliber 551 enbart fanns med chronometer-märkning under rotorn, något verket i annonsen ovan saknar. Vid bildens tagning så döljer rotorn konstigt nog den del där kalibermärkningen sitter, bäst att fråga säljaren om ni är intresserade.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Oj den här tråden oroar. Har en stålconnie cal 551 som jag köpt t o m dyrare än nu högsta budet på tradera.

Jag har i o f s köpt uret medveten om att det kan vara NOS allover; det är ett riktigt smycke.
Jag bar den under en resa till Frankrike i våras under en vecka och kunde då konstatera att den gott och väl höll kronometer standard, men det vore trist om verket vore felaktigt. :|

Har ingen större lust att öppna då man väldigt lätt sabbar packningen, men får väl kolla vid tillfälle. huuuu... :eek:

Har någon en bild på "chronometermärkningen" på verket?

mvh
 
Här kommer det en bild på ett äkta OMEGA Constellation Chronometer verk.
Observera att det alltid måste stå "FIVE (5) POSITIONS AND TEMPERATURE" på verket.
Calibern kan vara olika på olika modeller--

chronometer.jpg
 

Ricrob

Patek
Nu måste det förtydligas! Är det fråga om ett 551 verk eller alla (?) verk som kan sitta i Const. under olika tidsperioder, som det här med märkningen gäller? Ngn ovan nämner 551 och en annan oroar sig, medan bilderna visar hur det ska se ut men där går att avläsa 564 och 561, eller?

OBS, jag är själv helt novis på dessa gamla urverk, och just därför vill jag lära mig rätt när man ändå lär sig!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Ricrob skrev:
Nu måste det förtydligas! Är det fråga om ett 551 verk eller alla (?) verk som kan sitta i Const. under olika tidsperioder, som det här med märkningen gäller? Ngn ovan nämner 551 och en annan oroar sig, medan bilderna visar hur det ska se ut men där går att avläsa 564 och 561, eller?

OBS, jag är själv helt novis på dessa gamla urverk, och just därför vill jag lära mig rätt när man ändå lär sig!

Förtydliga; Ja tack. Själv vill jag ju gärna se ett 551 verk från -63 C.a

Ser f ö att priset på Tradera nu har passerat mitt inköpspris. Det är ju roligt då min likadana och eventuellt ej fejkade connie är mycket finare :D
mvh
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Ricrob skrev:
Nu måste det förtydligas! Är det fråga om ett 551 verk eller alla (?) verk som kan sitta i Const. under olika tidsperioder, som det här med märkningen gäller? Ngn ovan nämner 551 och en annan oroar sig, medan bilderna visar hur det ska se ut men där går att avläsa 564 och 561, eller?
OBS, jag är själv helt novis på dessa gamla urverk, och just därför vill jag lära mig rätt när man ändå lär sig!
Märkningen “Adjusted to five (5) positions and temperatures” ska sitta på alla äldre Omega-verk klassade som kronometerverk, min källa hittar du här: http://users.tpg.com.au/mondodec//Movement1.pdf.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Ok, då vet man. När det blir läge här hemma så skall jag kolla min 551. Jag har till december på mig då garantin går ut. ;)

Tack för all info
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Connie kontrollerad!

Hej igen
Åkte hem innan familjen för att få öppna min stålconnie i lugn och ro för att kolla texten "FIVE (5) POSITIONS AND TEMPERATURE" :s vara eller inte vara. Här är resultatet:
connie1.jpg
 
Re: Connie kontrollerad!

Kettil skrev:
Hej igen
Åkte hem innan familjen för att få öppna min stålconnie i lugn och ro för att kolla texten "FIVE (5) POSITIONS AND TEMPERATURE" :s vara eller inte vara. Här är resultatet:
connie1.jpg


Cal 551 med korrekt text på verket samt boetten annan märkning (14900 SC-61 mm) på insidan än i länkarna högre upp i tråden så man blev ju rätt glad, jag tog några extra bilder...

Connie2.jpg


Hur det förhåller sig med boetten;möjlig NOS fabriksrenovering känns mindre viktigt, huvudsaken klockan är korrekt.

Connie3.jpg


Connie4.jpg


Äventyret slutade med att jag som förmodat sabbade packningen så det får bli en tur till urmakaren, men det kan det ju var a värt! Man lärde ju sig en hel del. ;)
mvh

Det verkar som att någon har satt ett äkta Chronometer verk, i en ny kopia Constellation boett?...
Jag personligen, skulle nog inte känna mig 100% tillfreds, med det jag ser här...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
SiljeWatches skrev:
Det verkar som att någon har satt ett äkta Chronometer verk, i en ny kopia Constellation boett?...
Jag personligen, skulle nog inte känna mig 100% tillfreds, med det jag ser här...
Kanske bara jag men om man säger att något är fake så tycker jag att man kan utveckla påståendet lite. Inte jättekul om folk bara pekar och säger fake utan att förklara det närmare. Kan/vill man inte utveckla så tycker jag att man låter bli att slänga ur sig kommentaren.

I all välmening.. :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Re: Connie kontrollerad!

SiljeWatches skrev:
Kettil skrev:
Hej igen
Åkte hem innan familjen för att få öppna min stålconnie i lugn och ro för att kolla texten "FIVE (5) POSITIONS AND TEMPERATURE" :s vara eller inte vara. Här är resultatet:
connie1.jpg


Cal 551 med korrekt text på verket samt boetten annan märkning (14900 SC-61 mm) på insidan än i länkarna högre upp i tråden så man blev ju rätt glad, jag tog några extra bilder...


Äventyret slutade med att jag som förmodat sabbade packningen så det får bli en tur till urmakaren, men det kan det ju var a värt! Man lärde ju sig en hel del. ;)
mvh

Det verkar som att någon har satt ett äkta Chronometer verk, i en ny kopia Constellation boett?...
Jag personligen, skulle nog inte känna mig 100% tillfreds, med det jag ser här...



mvh
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Re: Connie kontrollerad!

Kettil skrev:
Hej igen
Åkte hem innan familjen för att få öppna min stålconnie i lugn och ro för att kolla texten "FIVE (5) POSITIONS AND TEMPERATURE" :s vara eller inte vara. Här är resultatet:

Cal 551 med korrekt text på verket samt boetten annan märkning (14900 SC-61 mm) på insidan än i länkarna högre upp i tråden så man blev ju rätt glad, jag tog några extra bilder...

Hur det förhåller sig med boetten;möjlig NOS fabriksrenovering känns mindre viktigt, huvudsaken klockan är korrekt.

Äventyret slutade med att jag som förmodat sabbade packningen så det får bli en tur till urmakaren, men det kan det ju var a värt! Man lärde ju sig en hel del. ;)
mvh
Friskt vågat att öppna och kolla efter, verket ser onekligen fint och kosher ut men boetten är jag lite oroad över. Som Siljewatches redan påpekat cirkulerar det referensnummer du har på boettlocket i sammanhang gällande kopierade boetter.
För att veta lite mer kan du kolla i denna guide (http://users.tpg.com.au/mondodec//Count ... _Cases.pdf) och jämföra med din boett. Du har fortfarande garanti kvar och om det skulle visa sig vara en fejkboett som inte har något med Omega att göra så vet jag hur jag skulle känna mig. Lycka till och ha det bra!

I all välmening,
Ariste
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
SiljeWatches skrev:
Här kommer några Constellation Pie-Pan, från min samling... :)
Snyggt, ovanligt med svarttavlade Pie Pans och du sitter med två stycken. Släng gärna upp lite närbilder på dem när du har tid, speciellt på den vänstra som ser ut som jumbomodellen.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Re: Connie kontrollerad igen!

Kettil skrev:
Hej och tack för länken, den länken har jag tidigare (med hjälp av lupp) jämfört med i samband med att jag köpte klockan och gjorde nu så igen : Alla vinklar som som skall vara på en äkta boett, bezel o s v enligt beskrivningen finns där! Detsamma med tavlan; onyx m m finns på plats. Så min absoluta uppfattning är nu att allt är ok! klockan är i alla avseenden en korrekt -63:a
Jag känner mig nu trygg med att klockan verkligen är restaurerad av omega. Det är ju heller inga problem med att begära ut en historik från omega.

Det här med att kunna reparera i stort sett alla utgivna modeller, har ju varit Omegas käpphäst sedan länge. Att sedan verkliga konnässörer surt muttrar om "fabriksrenovering" handlar om något annat, men det är ju faktiskt varumärket självt som bestämmer vad som är äkta eller inte. Jag själv älskar klockor och det mesta är ok så länge man är hantverket och traditionen trogen; accepteras inte möjligheten att renovera vore snart intresset endast för de verkligt ekonomiskt starka. Det vore sorgligt.

Jag har haft en Seamaster sedan 1973 och för 5 år sedan var den helt körd. Jag lämnade då in till omega och klockan kom tillbaka med allting bytt utom urtavlan. Det är fortfarande min mest använda klocka, så jag är tacksam över att möjligheten fanns annars hade den legat och skrotat som ett sorgligt offer för tidens tand.

Jag tackar även för det empatiska inkännandet vad gäller sorgen över att ha utsatts för ett bedrägeri.

Jag bifogar en bild på min "lyfta" Seamaster.
Skönt att höra och kul att se din renoverade Seamaster, slit 63:an varsamt! :)
 
B

Borttagen

Guest
Constellation med "Pie-Pan" är underbara. Personligen tycker jag att urtavlan med hårkors är vackrast.
Få nu bara inte för dig att den passar med Nato-band för det gör den inte. Den skall ha ett snyggt brunt läderband av högsta kvalité o inget annat!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
SiljeWatches skrev:
På begäran... Lite close up bilder på en OMEGA Constellation Pie Pan.
Efter att bilderna tagits, så har dinkan fått original krona... :)

Snyggarns, Pie Pan är en gudomligt vacker modell och det är svårt att se sig mätt på den! :)
 
  • Like
Reactions: ace

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
UlfArnold skrev:
Constellation med "Pie-Pan" är underbara. Personligen tycker jag att urtavlan med hårkors är vackrast.
Få nu bara inte för dig att den passar med Nato-band för det gör den inte. Den skall ha ett snyggt brunt läderband av högsta kvalité o inget annat!

Visa oss lite fina kombinationer! Och vem skulle vilja häda en constellation med nato?
 
  • Like
Reactions: ace
Topp