• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Diskussion "renoverad tavla" Kronometer Stockholm

Renoverad tavla?

• Jepp

Röster: 0 0.0%
  • Nopp

Röster: 9 64.3%
  • Vem bryr sig.

Röster: 5 35.7%

• Totala väljare
    14

Fredrik (Swe)

Guld
2-Faktor
Köpte denna på kaplans i våras. Stod som renoverad tavla. Jag och flera andra kollade på dem på auktion utan att se vad som skulle vara renoverat och den diskuterades även i en av podcastavsnitten där kaplans var med och vidhöll att den skulle vara renoverad. Så jag tänkte jag lägger ut lite bilder på den så kan vi se vad den gemensamma expertisen tycker.

IMG_20161117_125600.jpg

Bild från kaplans.
Screenshot_20161117-130446.png

"KRONOMETER STOCKHOLM, kronograf, herrur, 35,5 mm, Cal Landeron 42, Boett nr. 424195, stål (staybrite), manuell, plexiglas, renoverad urtavla, läderband, ca 1945"

Lite närbilder på tavlan.

IMG_20161117_125309.jpg

IMG_20161117_125257.jpg

IMG_20161117_125248.jpg

IMG_20161117_125237.jpg

IMG_20161117_125157.jpg

IMG_20161117_125145.jpg

IMG_20161117_125122.jpg

IMG_20161117_125047.jpg

En med samma utseende på subdials som min.
vintage-chronograph,-kronometer-stockholm,-landeron-42_401001674706.jpg

En på det vanligaste utseendet på dessa(sub dials).
11_84_768_OriginalImage.JPG

Så, renoverad eller ej? (visarna är ju klart det).

Bilagor

• IMG_20161117_125216.jpg
    IMG_20161117_125216.jpg
    131.2 KB · Visningar: 23
Tror det är en sk "friskrivningsformulering" från deras sida, kanske med tanke på att visarna ser ut att ha fått ny lysmassa. Kollade med lupp i våras och såg den igen i lördags men ser inget som tyder på att någon åverkan på tavlan. Kan vara så att lös smuts gammal lös lume från visarna blivit avlägsnad men det skulle inte jag kalla renoverad.

Kaplans har spårat rejält, kallar allt möjligt renoverat. Ofta förstår jag det inte och vet att många inte är tex ommålade. Frågade dem och de sade att renoverad inte innebar ommålad. Kunde tex vara att man rengjort tavlan, typ plockat bort löst smuts... mycket underligt. Kan vi pinga in kaplans i tråden?

Ser inget på din KS-tavla som verkar fel iaf.

Frågade du ej vad det ansåg var renoverat innan du köpte uret?

Fotot från Kaplans är fullt med skuggor och vet ej om fotograf arbetade under tidspress,på H register går det en båge mellan 3 och 9 som kan vara en kameralins som reflekterar samt att sekundskala löper i annan färgsättning än centrum på tavla.
Sitter på tåget med padda och tycker det ser bra ut, men foton är alltid svårt.
0 i 10 på sek skala ser där ut att vara något samt vid 28 och mellan 32-33 men det kan även vara en optisk illusion.
Vem var det som representerade Kaplans i podden och motiverade de ej sin beskrivning?
trevlig klocka.

Det är kanske jag som inbillar mig men när jag drar upp fotot på paddan ser det ut som sekundskalan ligger i ett mörkare del som ljusnar inåt centrum samt bågen på timregistret.
Du som arbetat med fotografering vad är din tanke om fotot på uret?
Personligen så är jag ganska usel på fotografering,finns det någon förenklad litteratur som du skulle rekommendera.

Vi behöver inte krångla till det och det verkar som det kommer reflexer i glaset som återges ojämnt eftersom glaset inte är jämnt! Ungefär som det gör i armbandsuret du har på handen i olika vinklar. Det gäller att vinkla glaset så att reflexer undviks och ibland så används avskärmande "boxar" med icke reflekterade material där endast optiken kan "se" uret. Det finns många varianter och för hemmabruk är reflexskärmar, vita papper, egen "pappslöjd" bra. Lite tålamod och testande så kommer man långt.

Har inga tips på litteratur, själv tar jag bilderna i dagsljus och oftast i "fönsterbrädan". Då slipper jag oftast reflexer om jag tar bilden lite från sidan. Vit kartong gör underverk som reflexskärm.

Jag tycker absolut Kaplans behöver strama upp sina bilder och ordna en bättre "rigg" för att ta bra bilder på sina ur.
Man brukar dock se kameralinsen i Kaplans bilder.

Tillbaka
Topp