• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Diskutera ditt klockintresse

ebba

Breitling
Hej,
Jag skriver just nu min masteruppsats om klockor och varför vi dras till exklusiva märken och modeller. Vad är det som gör en klocka exklusiv och hur kommer det sig att du blev intresserad av just klockor? Jag skulle bli så glad om någon vill ställa upp på en intervju via mail, skype, facebook chatt – det som är enklast helt enkelt.

Svaren är självklart anonyma och man kan när som helst avbryta. Uppsatsen är inte sponsrad och kommer inte användas i marknadsföringssyfte.

Låter det intressant? Hör gärna av dig :bookworm:
 

Gurgel

Cartier
Hej, hur funkar det att be om det här? Jag menar urvalet, det blir ju en tämligen homogen grupp du intervjuar. Klocknördar, vilka förmodligen bara är en bråkdel av premium-/lyxmärkernas kundgrupp.
Frågeställningen blir ju inte "varför dras vi till" utan snarare "varför dras klocknördar till". Svaren du får här lär skilja sig (eller skulle åtminstone kunna skilja sig) markant från vad den genomsnittliga klockbrukaren/-köparen skulle svarat.
Bara en tanke...
 
Vill gärna precis som @Gurgel höra mer om hur urvalsförfarandet går till, liksom vilka inklusionskriterier du utgår ifrån. Och hur analyseras datan ? "Facebook chatt" på masternivå känns väl lite märkligt, vad säger din handledare om det ?

Men ett kul och intressant ämne är det ju tveklöst. Om klockor kan det aldrig skrivas för mycket, så kör hårt och lycka till :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Gurgel

Cartier
Helt klart ett spännande ämne! Skulle vara kul om du när du är klar kan länka till uppsatsen så vi kan läsa!
Ser fram emot svar på undersköterskans frågor här i tråden också!
Stort lycka till!
 

toecloth

Omega
2-Faktor
Precis, inte alla som dras till exklusiva märken och så.
Känner en hel del som anser att just klockbranschen är överreklamerad.

Tror dock inte att klocknördar skiljer sig så mycket från nördar inom andra saker. Träffade en kille när jag praoade på högstadiet som kunde serienumret på varenda del som sitter på SJ-tåg.
 

ebba

Breitling
Hehe ja det bästa vore såklart ordentliga intervjuer, typ över en fika. Däremot tänker jag att det kan vara svårare att få till så jag är glad över det jag får.

Angående urvalet: jag frågar här just precis för att jag vill prata med människor som har ett intresse för klockor. Anledningen är precis som Gurgel säger att jag tror att varför man köper en viss klocka skiljer sig från genomsnittskonsumenten. Syftet är alltså inte att kunna applicera resultatet på en hel population, utan snarare kanske man kan jämföra det med andra intresseområden, som typ "motorcykelnördar" eller mikrobryggeriölmänniskor. Med andra ord - det gör ingenting att gruppen är homogen.

Självklart får uppsatsen läsas när den är klar! Läser marknadsföring.
 

JohnDoe

Rolex
Vi är några som håller till i centrala stockholm varje arbetsdag. Kanske går att få till en gruppintervjuv om du nu har vägarna förbi här. Du kan även hänga på en klockrunda, tänk lunchpromenad där man kollar in urmakarnas utbud i city. Tja, finns lite olika möjligheter.
 

ebba

Breitling
Har inte tänkt göra någon jämförelse mellan olika åldrar, däremot är det bra att få in olika för att få så täckande svar som möjligt
 

ebba

Breitling
Nja.. Det behöver absolut inte vara så att de flesta dras till exklusiva märken. Sedan tänker jag att hur man definierar vad som är exklusivt är ganska individuellt så kanske att många dras till det exklusiva, men vad det är kan skilja sig mycket
 

Knypplarn

Cartier
Handlar uppsatsen om klockor eller om konsumtionsmönster? Vilket ämne skriver du i?

Hade också varit intresserad av att se metoddelen för hur denna undersökning ska genomföras. Kvalitativa studier i all ära men slutsatserna kan knappast bli speciellt generaliserbara om hela urvalsgruppen består av en handfull klocknördar.
 

ebba

Breitling
Handlar uppsatsen om klockor eller om konsumtionsmönster? Vilket ämne skriver du i?

Hade också varit intresserad av att se metoddelen för hur denna undersökning ska genomföras. Kvalitativa studier i all ära men slutsatserna kan knappast bli speciellt generaliserbara om hela urvalsgruppen består av en handfull klocknördar.

Nej den kommer inte vara generaliserbar, eftersom urvalet är litet och specifikt och inte representativt för alla klockköpare. Däremot hoppas jag kunna få lite mer resonerande svar än vad som normalt är möjligt vid kvalitativa studier. Jag lägger gärna upp uppsatsen när den är klar med en utförlig metodbeskrivning.
Ämnet är marknadsföring, och det handlar om vad det kan finnas för orsaker till olika val man gör relaterat till klockor. Det låter flummigt, men jag kan inte förklara mer utan att säga saker som kan påverka svaren.
 

månljus

Panerai
Handlar uppsatsen om klockor eller om konsumtionsmönster? Vilket ämne skriver du i?

Hade också varit intresserad av att se metoddelen för hur denna undersökning ska genomföras. Kvalitativa studier i all ära men slutsatserna kan knappast bli speciellt generaliserbara om hela urvalsgruppen består av en handfull klocknördar.
@ebba ska väl göra en kvalitativ studie? Skulle personen vara ute efter att generalisera så skulle väl han eller hon göra en kvantitativ studie? Eller vad menar du?

Jag kan absolut ställa upp via Skype. PM i så fall.
 
Topp