• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Distansköplagen, ångerrätt vid köp från företag?

Jonas.76

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej.

Jag har sökte men inte hittat något som passar, därav frågan.

I förra veckan beställde jag en klocka från ett svenskt företag med fysisk butik i Sverige. Då jag och företaget inte finns på samma ort gjordes köper på distans och all komunikation har skett via mail och på så sätt finns den sparad.

Klockan i fråga är begagnad och beskrevs vara i gott skick (alla bilder från annonsen finns sparade av mig).

Jag hämtade ut klockan i torsdags och konstaterade att den inte motsvarade förväntningarna. Det var även vissa andra överenskommelser som inte motsvarade förväntningarna, men åter till själva köpet.

Jag kontaktar butiken samma kväll jag hämtat ut klockan och påtalar bristerna, meddelar även att jag vill använda mig av ångerrätten som gäller vid köp på distans.

Jag får till svar att det inte är någon ångerrätt vid köp av begagnade klockor.

Jag blir självklart väldigt förvånad och börjar söka efter information.

Är det någon som är insatt i det juridiska? Visst gäller väl alltid distansköplagens 14 dagars ångerrätt?

Jag hittade själv detta: http://www.hallakonsument.se/klaga-...tigheter-som-konsument/angerratt/?cookie=true

Kan tillägga att klockan är i 20k + klassen och det känns ju väldigt konstigt att köpa något jag inte ens sett och sedan inte ha rätt att lämna tillbaka.

Detta gäller alltså mellan företag och privatperson och jag tog för givet att distansköplagen gällde.

Tacksam för input, här eller via PM.

Allt är skrivet på mobilen, hoppas på överseende med ev stavfel mm.

//Jonas
 
Senast ändrad:

ScubaKing

Audemars
Det som är mest intressant för övriga på forumet är VILKEN butik det rör sig om. Detta så man själv inte handlar där och råkar i samma situation. Om du börjar med att lägga ut info om butiken så kan säkert flera här hjälpa dig med frågan rörande ångerrätt. Jag vet det finns flera jurister på forumet....
 

Jonas.76

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det som är mest intressant för övriga på forumet är VILKEN butik det rör sig om. Detta så man själv inte handlar där och råkar i samma situation. Om du börjar med att lägga ut info om butiken så kan säkert flera här hjälpa dig med frågan rörande ångerrätt. Jag vet det finns flera jurister på forumet....

Jag vet inte hur du skulle agera i detta nu, min fråga som TS är vilka rättigheter jag har vid köp på distans från ett företag.

Jag vill ju att detta löser sig och vill först och främst ge företaget chansen att göra rätt.
Jag tror inte mina chanser ökar om det första jag gör är att "hänga ut någon".

Om detta inte löser sig är det ju ett helt annat läge. Det finns ju en badguytråd!
 

Bruset

Panerai
Dumheter! Du har som du själv konstaterat alltid rätt att ångra ditt köp i det fallet du beskriver (gäller absolut begagnade varor). Ett tips är att kontakta din lokala konsumentrådgivare för att veta hur du ska gå vidare om det inte löser sig.
 

Jonas.76

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Dumheter! Du har som du själv konstaterat alltid rätt att ångra ditt köp i det fallet du beskriver. Ett tips är att kontakta din lokala konsumentrådgivare för att veta hur du ska gå vidare om det inte löser sig.

Jag tänkte göra det nu på måndag, men det kändes så länge till dess :)
 
Senast ändrad:

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Lägger du ut den här typen av fråga på KS så ska du nog vara beredd på att vi vill veta vilken handlare det rör sig om. Du har givetvis ångerrätt på en begagnad vara om handlaren inte har beskrivit produkten på rätt sätt.
Du har inte rätt att reklamera varor med brister och skönhetsfel om butiken tydligt har informerat om det.
 

Jonas.76

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Lägger du ut den här typen av fråga på KS så ska du nog vara beredd på att vi vill veta vilken handlare det rör sig om. Du har givetvis ångerrätt på en begagnad vara om handlaren inte har beskrivit produkten på rätt sätt.
Du har inte rätt att reklamera varor med brister och skönhetsfel om butiken tydligt har informerat om det.

Jo jag räknar med det, men denna tråd handlar om mina rättigheter angående ångerrätten vid köp på distans.

Jag kanske bara skulle ha frågat: vad har jag för rättigheter ang ångerrätt vid distansköp från företag? Jag trodde och tror att jag kan få bättre svar från kunniga om jag berättar vad som hänt mer i detalj.

Som jag skrev tidigare kommer jag självklart att berätta vilket företag det är om det inte löser sig.

Jag kanske är mer försiktig som person än andra, men det är så jag fungerar :)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jo jag räknar med det, men denna tråd handlar om mina rättigheter angående ångerrätten vid köp på distans.

Jag kanske bara skulle ha frågat: vad har jag för rättigheter ang ångerrätt vid distansköp från företag? Jag trodde och tror att jag kan få bättre svar från kunniga om jag berättar vad som hänt mer i detalj.

Som jag skrev tidigare kommer jag självklart att berätta vilket företag det är om det inte löser sig.

Jag kanske är mer försiktig som person än andra, men det är så jag fungerar :)
Du har redan fått svaret förutsatt att din del av berättelsen stämmer, vilket jag inte betvivlar att den gör.
Jag hoppas verkligen att det löser sig till det bästa för din del.













Berätta vem är det;)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Bara att lämna tillbaka, lagen är på din sida.
Så löjligt när företagare tror att de kan skapa sina egna lagar.
 

paradis

Audemars
Är inte klockan enligt beskrivning, eller inte som på bilder, så borde dom ta den tillbaka. Frågan är därför, vilken affär köpte du av. Det kanske redan finns något , om dom på KS ? Förmodligen kommer dom att säga att klockan är enligt beskrivning...Vad är det andra, som inte stämde ?
 

Bruset

Panerai
Förtydligande: du har ALLTID (med några få undantag) rätt att lämna tillbaka en vara som är köpt på distans inom 14 dgr (i Sverige). Det spelar ingen roll om det är fel på varan eller inte. Därav ångerrätt, rätt att ångra köpet oavsett anledning. TS kan vara helt lugn.
 

Limpas

Cartier
Som andra har skrivit så har du rätt att ångra dig. Dock får du betala returfrakt och du kan nog inte räkna med att få ev fraktkostnader återbetalade. Sedan bör du säga vilken affär det är så får var och en avgöra hur dåligt man tycker att det är. Oavsett om du kommer få lämna tillbaka den så vill andra kanske undvika strul :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Som andra har skrivit så har du rätt att ångra dig. Dock får du betala returfrakt och du kan nog inte räkna med att få ev fraktkostnader återbetalade. Sedan bör du säga vilken affär det är så får var och en avgöra hur dåligt man tycker att det är. Oavsett om du kommer få lämna tillbaka den så vill andra kanske undvika strul :)

Om butiken har gjort fel, eller om det är fel på varan, så ska butiken stå för frakten.
 

Limpas

Cartier
Om butiken har gjort fel, eller om det är fel på varan, så ska butiken stå för frakten.
Absolut. Men då är det väl frågan om reklamation och inte ångerrätt enligt distansavtalslagen?

Jag förstod det som att köparen helt enkelt ångrade köpet när han fick varan. Inte att butiken hade gjort något fel när de beskrev varan? Men jag kanske fick det om bakfoten :)

Edit: läste om första posten och du har nog rätt. Säljaren beskrev inte varan korrekt och höll inte överenskommelser så det handlar om att häva köpet och inte ångerrätt :) då ska butiken betala frakt även tillbaka och återbetala allt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
http://www.konsumentverket.se/Foretag/Handel-pa-distans/Angerratt/

Maila den länken till dem. Spelar ingen roll om varan är begagnad eller inte. Rätten till att ångra ett köp har att göra med att man på distans inte har möjlighet att granska varan. Du behöver inte ens hävda att varan är i sämre skick än du trodde den skulle vara. Du behöver inte ge ett skäl över huvudtaget.

Utgångsläget är att man alltid har ångerrätt från butik (via distans 14 dagar). Har man inte ångerrätt så ska butiken uttryckligen meddela detta innan köpet.
 
Topp