• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ditt förhållande till Rolex Datejust

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
1603 är nog för billig för sitt egna bästa. Verkar svårt att hitta en servad och med länk i bra skick. Verkar mer ekonomiskt lönsamt för ägare att flippa länk separat och sälja klockan oservad.
 

mosse

Omega
En drömklocka! Funkar lika bra till kostym som jeans som morgonrocken! ;) Oerhört skön och den perfekta dresstorleken!
IMG_0079.jpg
 

Starship

Cartier
Jag har tyckt att det är en väldigt tråkig klocka. Men på senare tid har jag tittat en del i Datejust-tråden och nu roar jag mig ibland med att leta efter en Datejust från mitt födelseår på chrono24...
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Jag har ett tudelat förhållande till DJ....haft några men de har aldrig stannat länge dock :( Jag har alltid saknat att det inte finns någon i min "samling", men nu är det dags igen!!! Jag gillar verkligen DJ, dess storlek, slät, guld eller maskinfräst bezell, TT eller SS och alla tavlor att byta till gör den verkligen till en klocka som ger massor av valmöjligheter och att den passar till alla tillfällen!
 

nikovic

Breitling
Äger ingen Datejust men efter att ha klämt på min väns Datejust (vet inte riktigt ref.) med räfflad ring och jubliee på gulguld/stål så vart jag förälskad.

Har sneglat på en hel del klockor och även om inköpslistan har ändrats frenetiskt de senaste månaderna så håller jag ändå Datejust som nr. 1 på min lista som min första 10k+ klocka. :rolleyes:
 

paradis

Audemars
Äger ingen Datejust men efter att ha klämt på min väns Datejust (vet inte riktigt ref.) med räfflad ring och jubliee på gulguld/stål så vart jag förälskad.

Har sneglat på en hel del klockor och även om inköpslistan har ändrats frenetiskt de senaste månaderna så håller jag ändå Datejust som nr. 1 på min lista som min första 10k+ klocka. :rolleyes:
En sån letar jag efter, ock billigaste kostar strax under 25.000 Rolex har stigit otroligt högt i pris under sista 12-15 mån.
 

nikovic

Breitling
En sån letar jag efter, ock billigaste kostar strax under 25.000 Rolex har stigit otroligt högt i pris under sista 12-15 mån.
Mina tankar har börjat gå mot en vitgulds Datejust för närvarande. :)
Känns mindre flashigt än att gå runt med en gulguld-Rolex på kontoret.

Det behöver iofs inte betyda att jag släppt den helt ur tankarna. Kanske kan komplettera med en bra "beater" ex. en Speedy och använda gulguld-Datejusten vid finare tillfällen.

Känns som att jag sprang iväg från ämnet lite grann. :rolleyes:
 

SFS

Omega
Har haft flera DJ:s och älskar dem! Har dock ändå alltid varit taggad på Submariner/GMT/Sea Dweller mer. Nu då jag äntligen skaffade en Submariner förra veckan (ref 14060) så kom jag fram till att jag behöver en DJ också, tycker den är lika klassisk som Subben!
Tycker TT-DJ är hur cool som helst, jag "kan" dock inte bära upp den. En stålis på jubilee är dock något jag siktar på.

Här är några jag haft 16013 093.JPG Rolex 17013 006.JPG Rolex ref 1603 086.JPG
 

nikovic

Breitling
Har haft flera DJ:s och älskar dem! Har dock ändå alltid varit taggad på Submariner/GMT/Sea Dweller mer. Nu då jag äntligen skaffade en Submariner förra veckan (ref 14060) så kom jag fram till att jag behöver en DJ också, tycker den är lika klassisk som Subben!
Tycker TT-DJ är hur cool som helst, jag "kan" dock inte bära upp den. En stålis på jubilee är dock något jag siktar på.

Här är några jag haft 16013 093.JPG Rolex 17013 006.JPG Rolex ref 1603 086.JPG
Den första.. Wauw :wideyed:
 
  • Like
Reactions: SFS

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har bra koll på den tråden men den bjuder inte riktigt på det som jag är ute efter. Där ser man bara de som redan blivit frälsta. Ngn kanske har en slags hatkärlek, en annan kanske ogillar DJ. Ytterligare en kanske har en intressant historia att lyfta fram.
Tråkig, gubbig, lite urverk för pengarna när man köper en äldre.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hänger inte med riktigt, tycker du GS är gubbiga?
Vad gäller urverken kan man ju få en SEIKO från tidigt 70-tal med hack, wind, 28800bph, dubbel quickset och bättre tidhållning för nära en tiondel av priset av en DJ från samma period.

Jo, jag vet att urverken är grymma. Toyota är en fantastisk driftsäker bil, men jag skulle inte köpa en.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Det kan vara det vackraste jag har sett på bild.
Har jag inte råd att betala den när du väl flippar den (för det ska du :hungry:), så säljer jag bilen. :rolleyes:
Jag fick precis ett bud på 60.000:-, hur pass seriöst det var kan jag inte svara på. Tanken är inte att flippa den för något annat, den saken är säker. Otroligt bra klocka och en ensamvarg ute i vimlet trots att det är en modern Rolex. Och nej, jag vet i alla fall ingenting som jag hellre hänger på handleden i den prisklassen. Sedan fick jag precis in en Tudor Black Bay som kompletterar fantastiskt bra. ;)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag tycker jubilée-länk är en av de fulare länkarna på en riktigt fin kvalitéts- klocka. Den enda jag tycker är fulare är Aquanautens stål-armband.
Med det sagt tycker jag ändå om datejust, men utan jubilée. En av Rolex snyggaste modeller.
 

nikovic

Breitling
Jag fick precis ett bud på 60.000:-, hur pass seriöst det var kan jag inte svara på. Tanken är inte att flippa den för något annat, den saken är säker. Otroligt bra klocka och en ensamvarg ute i vimlet trots att det är en modern Rolex. Och nej, jag vet i alla fall ingenting som jag hellre hänger på handleden i den prisklassen. Sedan fick jag precis in en Tudor Black Bay som kompletterar fantastiskt bra. ;)

Håller helt med dig, i varje punkt. Kunde inte ha sagt det bättre.
Håll hårt i den ;)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Håller helt med dig, i varje punkt. Kunde inte ha sagt det bättre.
Håll hårt i den ;)
Det är tanken. :)
Stor lust att flippa subben när man ser den, svart tavla med diamanter, mums! Man är bra sugen att känna på 36 millimeter också :) Kan tänka mig att 116610 känns som en klump i jämförelse
Den känns som en klump, helt klart, även om sexsiffriga DJs bärs upp stort. Här är en jämförelsebild med BB.

image-jpeg.216344
 
Topp