• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ditt förhållande till Rolex Datejust

MartinSWE

Omega
Svart MOP! Finns även vit och rosa. Alla tavlorna är unika och ingen är den andra lik. Självklart med slät ring ;)
image.jpeg


Har inte fått något pris på paved arab. MOP kostar typ 40k och det är jag beredd att betala om jag vill ha en modern DJ igen. Men kostar tavlan mer än klockan känns det bara fel i dagsläget...

Det där är världen coolaste urtavla!
 

Calfen

Panerai
Hart vart sugen på en strösslad Dj länge men kommer nog köpa en Tudor date day strösslad istället inom pga av osäkerheten om jag trivs med så dressade klockor :) Om jag trivs med den blir det troligtvis en Dj kort därefter :)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
I starten typ när jag var tonåring var det bara en gubb klocka i mina ögon. Efter ha haft en Explorer och sub blev suget stort och jag kände att jag måste kliva in i gubb världen. Det är det bästa jag har gjort, älskar jubilee, fluted och roulettt datum väldigt användarvänlig klocka. Var lite skeptiskt till storleken men mest när jag provade på oyesterlänken men på jubilee blir det enhetlighet och storleken är perfekt. Enligt mitt tycke per dags datumet är DJ den bästa OWG klocka man ha. Ett tavelbyte och du har en helt ny look och det kostar inte fläsk häller. Har vit stick tavla idag men skall beställa en blå stick dial i tillägg. Ända negativa är att det inte går att justera länken så det blir lätt tajt eller bilhandlare häng.
 

v0MPi

Breitling
gillar den verkligen super mycket, sitter en på armen just nu.. men kommer eventuellt upp till försäljning då jag hittat en ny kärlek. haha
 

mouqvist

Rolex
Skulle vilja äga en DJ2 41mm med vit tavla och slät ring, tror inte att det kommer att bli på ett bra tag men den som väntar på nåt gott...
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vilken rolig tråd. Nästan som att få gå till prästen och bikta sig och verkligen säga sanningen, få säga vad man verkligen innerst inne kände. Jo, jag har sålt min Datejust 116234. Han som köpte den är säkert glad över den, men jag börjar få distans till mitt 2-åriga ägande. Jag saknar den inte en sekund. En datejust är så snygg att se på, rolig att fota, men fy så tråkig. Formspråket är så trist och fegt. Den är som en liten terrier som tror att den är en grand danois. Den syns på armen som den parasit den är, den har mig i koppel. Det är inte jag som tar på mig klockan och går ut. Nu letar jag efter klockor med ett personligt uttryck. Ett uttryck som blir en del av mig och andas frihet och integritet, självständighet och frigörelse. Det finns inte många klockor som lever upp till det, men några finns det. Så prästen, jag är klar, kan jag få gå nu?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Nu letar jag efter klockor med ett personligt uttryck. Ett uttryck som blir en del av mig och andas frihet och integritet, självständighet och frigörelse. Det finns inte många klockor som lever upp till det, men några finns det.

Vilka då?

Jag själv vill också ha något sådant. Något som säger: oj, där har vi någon som är en klockentusiast. En riktig nörd. En passionerad nörd. Något "eget" på handleden.

Ett exempel på det är min JLC Master Calendar med meteorittavla.

Men, jag vill komplettera den med något som klarar ett dopp i havet.

Hojta gärna! Min hjärna står stilla.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ha ha, jag vet inte om jag kan hjälpa dig, mer än att säga att det är rent personligt. Det beror på hur och vem man är, vad man söker, om man vill säga omgivningen något, vad man gått igång på genom att titta och bära. Helt enkelt den egna känslan. Just nu är jag inne på mindre Panerai, gärna med vit tavla, gärna med länk, gärna lite sliten precis som jag själv är. Något mer som är en del av mig och inte sänder ut signaler om att jag har råd, är en torris etc. Jag är en individualist med stor integritet, jag följer inga grupper, jag har inget behov av att glänsa men jag är jävligt medveten och det vill jag att klockan också ska säga.
 

thomastheswede

Audemars
Å ena sidan förstår jag inte hur jag tänkte 1985 när jag tog studenten och fick en Rolex i studentpresent. "Välj vilken du vill" sa mina föräldrar (men menade såklart "vilket stålklocka du vill"). Jag hade ju kunnat välja en Sea-Dweller eller en Sub, men jag valde en 16014 med tapestry dial. Rent ekonomiskt så var det, baserat på dagens priser, rätt puckat.

Å andra sidan kan jag kan samtidigt förstå hur jag tänkte. Clean, elegant, vitguld (måste ju ha ett mer bestående värde än stål, eller hur!?!) och inte så klumpig som en sport-klocka. Minns att jag sneglade på GMT också (absolut inte pepsi, såg ut som en leksaksklocka tyckte jag då).

Hur som, det är en keeper for life, använder den alldeles för sällan men den lämnar aldrig min samling.
image.jpeg
 

cab

Audemars
2-Faktor
Använder inte min DJ så ofta men hade den på mig hela förra veckan då jag råkat glöma min sub hos föräldrarna. Jag insåg då(igen) hur jävla bra en DJ är.

Jag har nästan bara tittat uppåt i prissegmentet senaste tiden. Man blir lätt fartblind när man börjar kolla klockor för 100-200k. De bästa klockorna behöver inte vara de dyraste. Jag kommer börja använda den mer nu igen :D

Bild på min 16014:
DJ16014_blue.jpg
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Farsan har en 16013 och har tidigare haft en 16234. Min farbror har en 16234. Jag har en 16234 och en 15200. Tyckte tidigare att de var gubbiga men har nu vaggats in i att DJ troligtvis är den perfekta klockan. Storleken och utseendet gör att den passar till allt, slät ring eller räfflad ger olikheter som man trivs med. Jag kommer garanterat köpa fler, sugen på en 6-siffrig med hidden clasp.

Synd att dj2 kom bara, för den sabbar allt!

image.jpeg
image.jpeg
 

thomastheswede

Audemars
Kanske läge att köra denna i helgen, legat ett tag nu. Synd att jag lät urmakarna polera vid service förr i tiden... Nån som sitter på en vitguldsring? :arghh:
IMG_1614.jpg
 
  • Like
Reactions: Man

Andy7750

Audemars
2-Faktor
En drömklocka på alla sätt och vis, ägde en silvertavlad 116200 för något år sedan men blev såld tyvärr pga lägenhetsköp. Saknar den otroligt :) Så här i efterhand känner jag att jag inte kunde njuta av den fullt ut då jag upplever den som lite för "delikat" i vardagssammanhang med sina polerade ytor och PCL, blev överdrivet rädd om den och kände mig inte bekväm med att använda den utan att oroa mig för dings och repor.
 

Rookien

Panerai
Älskar min 116200, tycker den perfekt på alla sätt. Vägen hit har varit AT 8500, explorer 114270 men där den moderna DJ´n verkligen är perfekt.
Visst samlar de polerade ytorna hailines men tycker det blir charmigt, har min varje dag och som en bruksklocka.
Att kunna byta tavla är grymt.
 
Topp