• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ditt klock-år

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Nu när det nya året är på intåg tyckte jag att det passade med en tillbakablick till året som gått. Här tänker jag mig att man ska lägga upp bilder på de klockor som har passerat under årets gång, såväl keepers som klockor som flippats iväg efter ett par dagar.

Som trådskapare börjar jag självklart själv med ett par bilder. Värt att nämna är att mitt klockintresse började under augusti och därmed är antalet klockor utefter det :)

Klockan som startade mitt intresse var en Tissot Seastar som jag ärvde från min morfar. Jag var ivrig på att få veta mer om denna och registrerade mig på KS för att ta hjälp av våra kunniga medlemmar.
tissot.jpg


Ett tag efter att ha upptäckt KS införskaffade jag mig en Seiko SNZH59, istället för den annars så vanliga SKX007.
seiko snzh599.jpg


Efter detta sålde jag min gamla parfymklocka(?!?) från Corniche för att motivera ett annat klockköp.
corniche.jpg


Jag köpte då en vintage Omega Seamaster och fick även ett mögligt världsmästar ur "på köpet"!
omega seamaster.jpg

atlantic.jpg


När jag sedan fyllde år i november fick jag en Seiko 6117-8000 Navigator Timer som jag dessvärre inte klickade med, denna såldes därför snarast.
seiko navigator.jpg


Nu är planerna att köpa en Oris Aquis i 43mm modellen med länk, efter att ha klämt på en är jag helt såld. Ha ett bra gott nytt år alla KS:are!
 

Apansson

Torpare
Ja herregud var började vi? Signaturklockan, DDn satt säkert på armen... Här i en förortsuniform en solig vårdag i Kungsträdgården.
image.jpeg


Som komplement satt även denna Aqua Terra kvar - en fantastisk klocka som jag kanske dock kände var lite för lik DDn i sitt formspråk och stil. Saknar jag den ibland? Det kan du ge dig fan på. Den är fantastisk, och om du inte prövat den så råder jag dig till det! Den perfekta jeans-klockan.
image.jpeg


Vad hände härnäst då? Snabbspola fram ett par månader och suget efter en större sportrolex ökade. Då jag är en kille som gillar lite flärd i mina klockor fick det bli en Explorer 2 216570. Sitter enormt skönt med det platta caset, och den stora urtavlan är en dröm. Den orangea GMT-visaren är en härlig färgklick som gör klockan så mycket mer levande än en safirsub. Hade turen att få med bägge tavlorna, den vita satt i från början och var det självklara valet för sommarens eskapader!
image.jpeg
image.jpeg


Efter detta började hösten smyga sig på, och jag började som sagt med att slänga in den svarta tavlan. Blir en helt annan mycket mer sober och nedtonad klocka, samtidigt lite mer bling med vitguldsindex och visare.
image.jpeg


Sen började det klia efter watchout-eventet. Rejält. Suget efter något finare ökade, och jag försökte hets-sälja DDn på kaplans till förmån för att få in ett annat trevligt objekt. Explorer2 såldes till ett relativt bra pris, och nu i efterhand var det skönt att DDn inte såldes för det priset.
Explorern ersattes med en klocka som fanns när allt började, en orange planet ocean 8500. Blev dock en 45mm nu istället för 42 (tack @Echo Delta )
image.jpeg


Sedan efter några veckor efter lägenhetsköp och andra dumheter hände det. Jag kände att det var dags att utöka klockbudgeten rejält, och in kom objektet jag dreglat över på watchout. Det här vet ni redan, och den börjar ju nästan bli dussindinka i klass med aquanauten här på forumet numera. VC Overseas Chronograph 49150.
image.jpeg


Så här är vi nu med en schysst trio som täcker det mesta. Förhoppningsvis säljs DDn i vår för att kunna lämna plats åt ännu icke bestämd Rolex eller AP i ädelmetall, vad det blir återstår att se och beror givetvis på priset jag får. 2016 blir som alla andra år ett spännande klockår, det är ju ett förjävla bra intresse vi alla har.
Gott nytt år, och tack till @Spencer66 @Denke och @daviden som likt alla år har gjort ett hästjobb.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Började året med:
image.jpg

Speedmaster broad arrow
och
image.jpg

Sjöö Sandström royal steel chronograph. Denna fick tyvärr lämna för att testa lite annat. Saknar den ibland och risken finns att det blir en ny Sjöö 2016 :)

Köptes in och finns kvar:
image.jpg

Superbeater i form av Seiko monster
image.jpg

Finbeatern Skx009 på ett superoyster

image.jpg

Issued Cwc g10

Sedan kom Rolexsuget och en 114060 köptes
image.jpg


Sedan var det ganska lugnt i några månader innan denna trillade in:
image.jpg

16030 från 1984.

Bara sjöön som fick lämna, resten finns kvar. Jag har uppenbarligen svårt för det där med att flippa! :D
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag har på riktigt ingen aning. Som visats i avundsjukan-tråden har jag halvt renoverat ihjäl mig, vilket har sabbat både tid och klockkonto.
Det har roterat ett antal vintage, bland annat @Bikinigubben s Seamaster, men i och med att de var enbart till försäljning så gills det inte riktigt.
Det enda som hänt i lådan är att jag fått till min Jump Hour och min fantastiska Rado som legat i renoveringslådan ett tag.
image.jpg
image.jpg

Klockmål 2016?
Fixa min Swissonic och lägga mer pengar på klockor.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Ja herregud var började vi? Signaturklockan, DDn satt säkert på armen... Här i en förortsuniform en solig vårdag i Kungsträdgården.
image.jpeg


Som komplement satt även denna Aqua Terra kvar - en fantastisk klocka som jag kanske dock kände var lite för lik DDn i sitt formspråk och stil. Saknar jag den ibland? Det kan du ge dig fan på. Den är fantastisk, och om du inte prövat den så råder jag dig till det! Den perfekta jeans-klockan.
image.jpeg


Vad hände härnäst då? Snabbspola fram ett par månader och suget efter en större sportrolex ökade. Då jag är en kille som gillar lite flärd i mina klockor fick det bli en Explorer 2 216570. Sitter enormt skönt med det platta caset, och den stora urtavlan är en dröm. Den orangea GMT-visaren är en härlig färgklick som gör klockan så mycket mer levande än en safirsub. Hade turen att få med bägge tavlorna, den vita satt i från början och var det självklara valet för sommarens eskapader!
image.jpeg
image.jpeg


Efter detta började hösten smyga sig på, och jag började som sagt med att slänga in den svarta tavlan. Blir en helt annan mycket mer sober och nedtonad klocka, samtidigt lite mer bling med vitguldsindex och visare.
image.jpeg


Sen började det klia efter watchout-eventet. Rejält. Suget efter något finare ökade, och jag försökte hets-sälja DDn på kaplans till förmån för att få in ett annat trevligt objekt. Explorer2 såldes till ett relativt bra pris, och nu i efterhand var det skönt att DDn inte såldes för det priset.
Explorern ersattes med en klocka som fanns när allt började, en orange planet ocean 8500. Blev dock en 45mm nu istället för 42 (tack @Echo Delta )
image.jpeg


Sedan efter några veckor efter lägenhetsköp och andra dumheter hände det. Jag kände att det var dags att utöka klockbudgeten rejält, och in kom objektet jag dreglat över på watchout. Det här vet ni redan, och den börjar ju nästan bli dussindinka i klass med aquanauten här på forumet numera. VC Overseas Chronograph 49150.
image.jpeg


Så här är vi nu med en schysst trio som täcker det mesta. Förhoppningsvis säljs DDn i vår för att kunna lämna plats åt ännu icke bestämd Rolex eller AP i ädelmetall, vad det blir återstår att se och beror givetvis på priset jag får. 2016 blir som alla andra år ett spännande klockår, det är ju ett förjävla bra intresse vi alla har.
Gott nytt år, och tack till @Spencer66 @Denke och @daviden som likt alla år har gjort ett hästjobb.
Väldigt fina klockor, tycker att du sitter på en bra trio!
 
Det blev ett, med mina mått mätt, aktivt klock-år.

UT: Certina DS Action
yFOYWuY.jpg


IN och UT: Sinn 556i
image-jpeg.210824


UT: Citizen Aqualand
upload_2015-12-29_10-7-36.jpeg


IN: Citizen NY0045
NQsYYtF.jpg


UT: Seiko (Auktion till förmån för BCF)
upload_2015-12-29_10-9-53.jpeg


IN: Rolex 114060
image-jpeg.214636


IN: Mido Ocean Star

Fick även in denna Mido efter att min pappa gått bort. Hade hellre sett den på hans handled men nu får jag föra den vidare till nästa generation.
Är för närvarande på spa hos Farfars Klocka.

upload_2015-12-29_10-17-46.jpeg


Ha en fint slut på 2015 hörrni!
 

laketwig

Patek
2-Faktor
2015 var ganska lugnt klockår, med bara två in och två ut.
Började med att sälja min Airman som blivit liggandes sen en Exp II'a dök upp i slutet på 2014. Mycket klocka för pengen, med en grym antireflexbehandling:
Airman 2014-10-17 (2).jpg


Sen fick jag efter ett års letande och ett par missade affärer äntligen tag på en fin beg Sinn 6060. Sinn kan också det där med antireflexbehandling ... ;)
6060 - 2015-04-07.jpg


Som med mycket annat man fått vänta länge på så uppstod inte den stora lyckan när väntan väl var över. En kollega på jobbet ville köpa den, så den fick gå efter ett halvår. Den ersattes av den här, som jag misstänker kommer att få stanna betydligt längre ... :happyhappy:
IWC I 2015-11-04 (alt 2).jpg


Just ja, sålde även av två av min frus klockor som bara låg och skräpade. Tanken är att dom ska ersättas med något nytt under 2016:
Tissot T nära.jpg

Tissot AD på arm.jpg
 
Började året med denna som sedan vandrade vidare på forumet.
c5f1b0bef80b33b58a282c56881af7cc.jpg

Och ersattes av denna då TT suget tagit mig i ett järngrepp.
image (2).jpg

Sedan trillade det in lite beaters.
f333ff260d939b70143125c9b6c1fc94.jpg

image.jpg

image (1).jpg

image (3).jpg

Sedan kom en lite dyrare beater som liksom samtliga andra vandrade vidare på KS.
image (4).jpg

Sedan kände jag att nu får det räcka. Sålde 16013 och Aerospacen och skaffade den klocka jag velat ha sedan starten av mitt intresse. Min OWG keeper.
image.jpeg
 

Babinus

Cartier
Ökade samlingen med 400%, vilket inte säger så mycket i det här sällskapet och beroende på utgångsläget. Hade två för precis ett år sedan. Jag har dock inte köpt något med särskilt hög imponatorfaktor, utan mer gammalt än fint. Kunskaperna har jag ökat med 1000%. Å andra sidan är 1000% av noll inte så särskilt mycket.

Övriga köp detta år är en winder med plats för två. En nästan ny bil. Ny mobil. Ny laptop. Uppdaterat garderoben mer än vanligt. Massor av nitlotter. För många dubbla espressos på cafe´. Semester i Kroatien. Några Natoband. Två Ray Ban-solisar. Fortkörningsböter. Motorsåg. Tre kg älgfärs. Tarminflammation......nej, den var gratis....Nylack på bakskärmen efter någon idiots lek med vasst föremål. Ny cykel. Sandsäck för träning. Ett gäng Ittala Ultima Thule. Några Kexchoklad för mycket.

Jag har säkert glömt något. 2016 blir nog lugnare. Jag ska också tänka lite oftare före jag babblar både i skrift och tal.

Har inte sålt något.
 

Lee

Omega
Det har inte varit någon större omsättning på klockor för min del, men däremot har jag efter en lång tids velande köpt min första riktiga klocka.
En IWC Mark XVI, i mina ögon en helt fantastisk första klocka som passar för alla tillfällen.

IMG_2406.JPG

2016 får jag nog slänga in en beater att varva med!
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Det har inte varit någon större omsättning på klockor för min del, men däremot har jag efter en lång tids velande köpt min första riktiga klocka.
En IWC Mark XVI, i mina ögon en helt fantastisk första klocka som passar för alla tillfällen.

IMG_2406.JPG

2016 får jag nog slänga in en beater att varva med!
Möjligen en sub som nästa?
 
För mig blev 2015 100% Rolex - kort och gott!

Började året med en till mig...
1.jpg


Sedan blev det en till min bättre halva :angel: ( Som hon vägrar flippa )

2.jpg


Sedan blev det denna till mig själv..

3.jpg


Sedan köpte jag dessa till mina kära föräldrar! :)

4.jpg


Sedan blev det snabba ryck med en DD till.

5.jpg




Och under 2016 ska EN eller TVÅ bort av mina Dinkor. Det har jag lovat i en tråd här på KS. Så det så! :cigar:
 
Topp