• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Epicure.watches

Silver
2-Faktor
Jag gissar att det är fler än jag som leker med olika prylar för att göra hemmet smartare och livet enklare. Vore kul att höra mer om era projekt och vad ni hittat på.

• Hur ser ditt smarta hem ut?
  • Vilka prylar använder du och vad har du kopplat upp?
  • Vilka projekt har du på gång?
  • Vad skulle vara drömmen att automatisera/koppla upp?

Låt oss hjälpa, tipsa och lära av varandra i allt vad gäller det smarta och uppkopplade hemmet!

Jag är inte tillräckligt teknisk kunnig/prioriterar annat då jag bedömer att automatiseringen tar mer tid än det ger för mig. Den automatisering jag gissar att du kör har en annan nivå än vad jag klarar av. 😬

Anyway.. Jag kör iaf
  • Robotklippare
  • Plejd (belysningsstyrning)
  • Ftx ventilation (den har viss konfig iaf)
  • 4 accesspunkter för stabil wifi i huset
  • Yale doorman i kombo med larm

Kör Home Assistant på en pi4 med Zigbee sticka (Conbee) och 30-40 sensorer. Har inte börjat bygga logik kring de än utan bara använder de för att ha lite koll på temperaturer, fuktighet, dörr/fönster status osv.

Bra sak att veta om man ska köra Zigbee är att med Zigbee 3.0 enheter så funkar alla nätanslutna som repeaters. Tidigare tror jag att t.ex. belysning bara fungerade som repeaters för belysningsmeddelanden (ZLL).

Senast ändrad:
Kör Home Assistant på en pi4 med Zigbee sticka (Conbee) och 30-40 sensorer. Har inte börjat bygga logik kring de än utan bara använder de för att ha lite koll på temperaturer, fuktighet, dörr/fönster status osv.
Gissar att du bor i hus. Själv bor jag i lägenhet så finns inte supermycket att leka med ännu. Men har man hus så finns det en hel del spännande och nyttigt man kan hitta på.

Jag är inte tillräckligt teknisk kunnig/prioriterar annat då jag bedömer att automatiseringen tar mer tid än det ger för mig. Den automatisering jag gissar att du kör har en annan nivå än vad jag klarar av. 😬

Anyway.. Jag kör iaf
  • Robotklippare
  • Plejd (belysningsstyrning)
  • Ftx ventilation (den har viss konfig iaf)
  • 4 accesspunkter för stabil wifi i huset
  • Yale doorman i kombo med larm
Nja. Jag är ingen avancerad användare heller. Har ganska nyss börjat och testar mig fram. Meningen är att vi ska inspirera varandra i denna tråd. Så det finns inget krav på att man måste ha massor med erfarenhet ☺️

Älskar att nörda in mig på sånt här…

*All belysning i huset och trädgården körs på plejd systemet.
*Robotgräsklippare
*Robotdammsugare
*Laddbox
*Sensorer för fukt, vattenläckage m.m.
*Yale doorman kombinerat med hemlarm
*Övervakningskameror inomhus/Utomhus
*Mesh nätverk (full räckvidd över hela tomten)
*Inbyggda trådlösa högtalare inomhus och utomhus
*Lite annat smått o gott

Hela huset är uppkopplat…
Sen har jag integrerat alla system med Google home, så jag kan styra allt i huset endast genom att prata (släck belysning/starta dammsugaren/ slå på tv m.m) :D

Kul tråd!

Renoverade hus -20 och valde att göra det “smart”. Lampor, uttag, värme, sensorer i fönster + lås till huvudentrén.
I grunden är det KNX och använder en brygga från 1home för att använda Apple Home och det funkar klockrent! Wifi via UniFi vilket också funkar klockrent.

Nästa projekt är övervakningskameror då någon inavlad idiot tyckte min låsta cykel i garaget tillhörde honom. Nätverkskabel är dragen så tänkte använda Ubiquiti PoE kameror och Homebridge på en Pi dator för att kunna integrera de i Apple Home.

En sak som kanske kan vara kul i denna tråd är “vad skulle jag gjort annorlunda om jag byggde smart hus/lgh idag”.

I mitt fall skulle jag ha rörelsesensorer infällda på fler ställen i taket. Fick det tipset när vi renoverade huset men såg aldrig riktigt anledningen så har det inte i varje rum - men såhär i efterhand kan jag sakna det. Vet att det finns små batteridrivna så går att lösa men ändå - snyggare infällt.
Tex. Har jag en sensor utanför vårat sovrum och aktiveras den mellan 01-05 tänds en lampa i badrummet på 10% och släcks efter 5 min för personer som behöver göra ett nattligt besök utan att bli bländande.

Varit rätt anti ett längre tag men den tredje inbrottet på landet kör vi nu ett antal kameror, en Animus Heart som styr all ytterbelysning, har fyra tempsensorer (en per hus) och även kamerorna är kopplade hit men då enbart för att se. Kör en No-name NVR till kamerorna med som spelar in vid rörelse och även larmar. All belysning går dock att styra med vanliga strömställare med.

Hemma kommer det med största sannolikhet bli Plejd för belysning men då främst för att slippa enskilda timers för moodbelysning och istället koppla alla mot sol upp/nedgång. Möjligheten att styra via app är smidig men inte det som lockar här.

Kommer även (när fibern är igång) köra en Ubiquiti Dream Machine SE med en accesspunkt per våning via PoE och då en kamera vid entrédörren via dess inbyggda NVR. Kommer nog nån kamera till framöver och om det finns tempgivare för Plejd lika så någon sån så man kan ha lite koll på värmen (om någon händer).

Kör även Yale doorman. Sjukt smidig att men var riktigt anti när vi fick det av svärföräldrarna vid inflytt.

Jag kör själv plejd i lägenheten, kopplat upp TV och robotdammsugare och styr allt med rösten via google home. En kul grej jag gjorde inför denna jul är att all julbelysning i hela lägenheten tänds genom att säga ”tänd julbelysningen”. I början hade jag fixat så mariah careys ”all I want for christmas” gick på varje gång också men det blev rätt jobbigt redan andra dagen 😂

Två frågor:
1. Letar efter en bra tempsensor för utomhusbruk. Vill kunna fråga google home vad temperaturen är just här och nu och inte få reda på vad den är typ vid arlanda eller var nu väderstationen finns…

2. Tvn kan man idag sätta på, byta kanal, höja/sänka ljud och stänga av via rösten. Men jag vill via röst kunna söka fram youtubeklipp. är det något man kan göra med chromecast?

Jag kör själv plejd i lägenheten, kopplat upp TV och robotdammsugare och styr allt med rösten via google home. En kul grej jag gjorde inför denna jul är att all julbelysning i hela lägenheten tänds genom att säga ”tänd julbelysningen”. I början hade jag fixat så mariah careys ”all I want for christmas” gick på varje gång också men det blev rätt jobbigt redan andra dagen 😂

Två frågor:
1. Letar efter en bra tempsensor för utomhusbruk. Vill kunna fråga google home vad temperaturen är just här och nu och inte få reda på vad den är typ vid arlanda eller var nu väderstationen finns…

2. Tvn kan man idag sätta på, byta kanal, höja/sänka ljud och stänga av via rösten. Men jag vill via röst kunna söka fram youtubeklipp. är det något man kan göra med chromecast?
Jag kör ett antal Aqara-sensorer för temp och luftfuktighet utomhus. Billiga, smidiga och relativt stabila. Oklart om de lirar med Google dock.

Jag kör ett antal Aqara-sensorer för temp och luftfuktighet utomhus. Billiga, smidiga och relativt stabila. Oklart om de lirar med Google dock.
Jo, det ska nog funka med google har jag läst mig till. Läste någonstans att de inte är helt optimala för utomhus och att de bör sitta relativt skyddade. Hur har du satt dina?

Kul tråd! Bor själv i lägenheten så lite begränsat såklart. Men hittills är alla taklampor via Plejd, sen Hue i alla bordslampor samt lite smarta högtalare. Har utplacerat någon Google Home enhet i varje rum för att kunna styra allt med röst, annars sker styrning via Google Home appen, där allt finns samlat. Mycket smidigt!

Styr all mysbelysning med ett säkert 10 år gammalt Telldus system. Släcks vid en fast tid lite beroende på vilken veckodag det är och tänds 45 minuter före solnedgång.
Hej Google via Sonos som jag har ett gäng av. Används mest för att tända i något rum om det är skumt ute eller fråga vilket väder det blir.
Sist ut är en luftrenare i sovrummet som går några timmar innan läggdags.

Senast ändrad:
Högst oavancerad användare (än så länge)
Kör sedan länge smartplugs via larmet för tänd/släck av en del belysning.
Har på sistone oxå skaffat en Xaomi smartclock för att testa "Hej Google"
EKO hade nån containerdrive innan jul med 4 QNECT wifipluggar för 100pengar så det kommer testas mer styrning av saker med dom🙂

Kul tråd!
50-talsvilla på 180 kvadrat. Har kört Telldus i en herrans massa år, och är överlag nöjd med det. Kör fönsterlampor och stämningsbelysning på schemaläggning och är egentligen bara inne i appen när det är dags att sova. Har en genväg som släcker allt.
Renoverade klart övervåningen i höstas och där styrs allt med Plejd.
Har ett par ljuskällor som ligger på Wi-Fit via WiZ-appen, mest för att det har varit bökigt att få till med Telldus.
Larm med yale doorman, ytterbelysning med ljussensorer, robotklippare och laddbox till bilen är andra ”smarta” funktioner.
Hade gärna sytt ihop allt via Apple Home, men jag har gett upp hoppet om att Telldus nånsin kommer lösa integreringen, och jag vet inte om jag orkar börja om med ett annat system… Som sagt, det mesta ligger ju ändå bara på schema med minimal interaktion.

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag har idag en osmart garageport som triggas av en fjärrkontroll som medföljde.
Det jag vill få till är att den styrs via Homekit. Jag har wifi i garaget.

På motorn finns en brytare som man sätter på väggen. Denna verkar vara en brytare med en fjäder i sig så motorn reagerar på trycket.
Det den gör är att starta/stoppa/starta stängning.
In i denna kontakt/brytare så är det endast 1 kabel in med plus och minus.

Jag köpte denna:
myQ Chamberlain Smart Garage Control
Men appen är kass och jag får inte igång den i appen. Så den tänkte jag slänga nu...

Jag tittar nu på alternativ och har hittat dessa:
Meross WLAN-Switch - Denna tror jag inte funkar eftersom den verkar vara en brytare som behöver ström in och ut som den bryter.

WiFi Smart Garageportöppnare - Kanske funkar? Jag förstår inte riktigt vad alla kablarna är till för.

Min portmotor är Aperto 868 s.

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag har idag en osmart garageport som triggas av en fjärrkontroll som medföljde.
Det jag vill få till är att den styrs via Homekit. Jag har wifi i garaget.

På motorn finns en brytare som man sätter på väggen. Denna verkar vara en brytare med en fjäder i sig så motorn reagerar på trycket.
Det den gör är att starta/stoppa/starta stängning.
In i denna kontakt/brytare så är det endast 1 kabel in med plus och minus.

Jag köpte denna:
myQ Chamberlain Smart Garage Control
Men appen är kass och jag får inte igång den i appen. Så den tänkte jag slänga nu...

Jag tittar nu på alternativ och har hittat dessa:
Meross WLAN-Switch - Denna tror jag inte funkar eftersom den verkar vara en brytare som behöver ström in och ut som den bryter.

WiFi Smart Garageportöppnare - Kanske funkar? Jag förstår inte riktigt vad alla kablarna är till för.

Min portmotor är Aperto 868 s.
En bekanta har en ismartgate adapter till sin äldre garageport och det funkar, vad jag hört, riktigt bra med Apple Homekit. Kostar dock lite mer än de produkterna du länkade men tänkte jag tipsar ändå.

På nedan länk hittar du installationsguide för din 868 S
https://ismartgate.com/smart-garage-door-opener-compatibility-wiring-instructions/

Vänligen,
Martin

Har det mesta av husets ”viktiga” funktioner appstyrt men men tyvärr ligger det mesta i olika appar men det stör mig inte jättemycket egtersom de flesta tjänsyerna som tex homekit och google är skit ändå. Skulle jag bygga nytt i dag blev det nog en mer sofistikerad lösning med helt andra grejer.

Plejd i hela huset ink gateway
Markiser via Somfy connect
Garageport styrs via hemlarm
Appstyrt hemlarm
Kamerabevakning
Värmepump
Lyftbehandlingsaggregat
Vattenfelsbrytare
Gräsklippare
Dammsugare
Hemaudio via sonos
Köksfläkt

En bekanta har en ismartgate adapter till sin äldre garageport och det funkar, vad jag hört, riktigt bra med Apple Homekit. Kostar dock lite mer än de produkterna du länkade men tänkte jag tipsar ändå.

På nedan länk hittar du installationsguide för din 868 S
https://ismartgate.com/smart-garage-door-opener-compatibility-wiring-instructions/

Vänligen,
Martin
Tack för tipset. Har hamnat där tidigare också men känner att det bör finnas något liknande som kan funka eftersom det bara är en brytare som behövs.
Men jag kanske tänker fel?

Ni här inne kanske kan komma med lite tips. Vad behöver jag lägga för att få en robotdammsugare som ändå gör jobbet? Några tips på modeller till en farsa på föräldrapenning?

Vi har inga trösklar i lgh och ett fåtal ”korthåriga”-mattor eller hur man nu ska förklara det. Typ 75 kvm totalt.

Ni här inne kanske kan komma med lite tips. Vad behöver jag lägga för att få en robotdammsugare som ändå gör jobbet? Några tips på modeller till en farsa på föräldrapenning?

Vi har inga trösklar i lgh och ett fåtal ”korthåriga”-mattor eller hur man nu ska förklara det. Typ 75 kvm totalt.
Har eventuellt en Roborock liggandes som jag inte behöver längre. En röding till BCF och en slant för porto?

Tillbaka
Topp