• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY armband, lämplig tjocklek?

D30

Breitling
Hej.

Får börja med att säga att detta INTE är någon reklamtråd på något vis, utan en tråd där jag vill ha lite synpunkter.
Jag har precis upptäckt att det är roligt att arbeta med läder, och började med att göra ett par klockarmband, då klockarmband och plånböcker är det som lockar mig mest att tillverka.

Jag blev lite nyfiken på vilka tjocklekar på armband som är vanligt och vad folk överlag föredrar. (Har sett enormt tjocka läderarmband (4-5,5mm) vilket jag personligen kräver både rätt klocka och en rejäl handled för att det inte ska se för stort ut.

Klockan jag själv har är inte riktigt optimal till ett läderarmband då den är vinklad vid infästningen (precis som på Submarinern) och utrymmet bakom sprinten är relativt litet, så testade att göra två tjocklekar på armband, ett runt 3mm tjockt och ett runt 2,3mm.

De mått jag tänkte fokusera på är dessa. Men ska jag lära mig göra fina klockarmband så är det givetvis av intresse vad olika armband brukar ha för tjocklek.

1,5mm enkel med pigskin lining (0,4-0,6mm) Total: 1,9-2,1mm
1,5mm enkel med läder lining (0,8mm) Total: 2,3mm (Har testat att tillverka)
1,5mm dubbelvikt utan lining. Total: 3mm (Har testat att tillverka)
1,5mm dubbelvikt med pigskin lining (0,4-0,6mm) Total: 3,4-3,6mm

Bilderna jag bifogar är på en variant jag gjorde som är 2,3mm tjock med lining av spaltat läder. Jag är medveten om att det finns en del justeringar att göra, exempelvis stygnavsluten får givetvis inte se ut som dom gör på detta armband. Men man måste ju börja någonstans.

/Mvh D30
 

Bilagor

  • IMG_1412_small.jpg
    IMG_1412_small.jpg
    183.5 KB · Visningar: 441
  • IMG_1414_small.jpg
    IMG_1414_small.jpg
    169.4 KB · Visningar: 430
  • IMG_1417_small.jpg
    IMG_1417_small.jpg
    148.4 KB · Visningar: 425
  • IMG_1419_small.jpg
    IMG_1419_small.jpg
    158.5 KB · Visningar: 332
  • IMG_1424_small.jpg
    IMG_1424_small.jpg
    264 KB · Visningar: 370

rogart-63

Patek
Snygga band du gjort:) . Proffsigt:cool: . Jag har mest gjort band av vintage typ . Dubbelvikta vid luggarna och i 2,5 -3 mm läder .Har ännu inte gett mig på att sy längst med kanterna . Har gjort nåt Nato i läder oxå .
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har provat både dubbla och enkla med och utan lining men tycker det är svårt att hitta något tunnt men ändå styvt skinn att ha på insidan. Jag har själv jobbat lite med fårskinn men det är ganska mjukt och det blir lite bökigt att få till stygnen då, Vad använde ni?
 
Jag gick in till en lokal hästsadelmakare och fick några stuvbitar dom inte behövde bla den ni ser på bilderna ovan. Dubbelvikt limmat 2mm läder, 4mm totalt, lagom tjock tycker jag. Har provat med tre lager men det blev klumpigt. Sytt med "vanligt" snöre från Clas Olsson som jag plockat bort kadeler (behöll 6st) till jag fick lagom diameter, går att vaxa om man vill göra sömmarna vattentåliga.
 

D30

Breitling
Har provat både dubbla och enkla med och utan lining men tycker det är svårt att hitta något tunnt men ändå styvt skinn att ha på insidan. Jag har själv jobbat lite med fårskinn men det är ganska mjukt och det blir lite bökigt att få till stygnen då, Vad använde ni?

Jag har också problem att hitta lämpligt material till lining. På klockarmbandet på bilderna så har jag hyvlat ner 1,5mm vegetabilgarvat läder till runt 0,8mm
Använde mig av en minihyvel från Clas Ohlson. http://www.clasohlson.com/se/Hyvel/20-1728

Har du några bilder på dina armband, vore kul att se.
 

rogart-63

Patek
Läder är tjockare än skinn . Så ska ni leta efter tunt material kolla på skinn . Kalvskinn brukare det ju vara i plånböcker och det är jy rätt hårt ibland.
 

D30

Breitling
Jag ska se om jag hittar några bilder ( hittade några gamla ), jag har för mig att grisskinn ska vara lite stelare och tunnare men har inte hittat det någonstans. Man kan ju iofs köra med läderhärdare också.
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Fina. Har du färgat lädret själv också?

Jag beställde lite läder här: http://www.leathercrafttools.com/leather/list.jsp

Finns flera olika färger och för en liten summa kan man få det "spaltat ner till 0,8mm.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg
image.jpg
Nej inte färgat själv, gjorde några tafatta försök med kaffe men tyckte inte det fungerade. Jag brukar köpa på slöjddetaljer i Sthlm men det är mer pang för pengen att åka till Tärnsjö. Ska dock kolla in din länk på lining, framförallt om de tar ner det till 0.8.
Tack för tipset
Kör några bilder till
 

Outdoors

Breitling
Snyggt!
Jag brukar köra på lädernato på 1-1,5 mm. Känns lite för tunt ibland, men priset man får betala för att få in den i luggen. Föredrar annars så tjockt det går.
 

D30

Breitling

Personligen så har jag kommit fram till att det är för mjukt för att använda till lining. Väldigt svårt att skära det på ett bra sett.

Jag har beställt hem lite samples på kalvskinn, men då blir det runt 1mm, vilket kommer passa mig bra till klockarmband med padding. Håller på med en prototyp just nu. Bifogar även några bilder på mitt senaste klockarmband.
 

Bilagor

  • 1s.jpg
    1s.jpg
    95.6 KB · Visningar: 152
  • 2s.jpg
    2s.jpg
    87.9 KB · Visningar: 147
  • 1.jpg
    1.jpg
    66.6 KB · Visningar: 164
  • 3.jpg
    3.jpg
    39 KB · Visningar: 148
  • 2.jpg
    2.jpg
    49.3 KB · Visningar: 152

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Personligen så har jag kommit fram till att det är för mjukt för att använda till lining. Väldigt svårt att skära det på ett bra sett.
.

Snyggt! Jag tänker att man limmar det först och skär sen. Jag gör mycket band till 18mm luggar och då är det lätt att det blir lite för tjockt så det här tror jag blir perfekt för mina behov
 

D30

Breitling
Snyggt! Jag tänker att man limmar det först och skär sen. Jag gör mycket band till 18mm luggar och då är det lätt att det blir lite för tjockt så det här tror jag blir perfekt för mina behov

Mina första två bilder (prototypen) är 1mm på ovansidan, 1mm "lining" och 1,5mm padding (som är formad) så den blir 3,5mm på mitten och 2mm på kanterna.
 

rogart-63

Patek
Mina första två bilder (prototypen) är 1mm på ovansidan, 1mm "lining" och 1,5mm padding (som är formad) så den blir 3,5mm på mitten och 2mm på kanterna.
Vad gör du paddingen av ? .Jag har gjort egen narvsvärta tidigare . Till kolsvarta band . Gjorde nån natoband som jag svärtade svart .
 

D30

Breitling
Vad gör du paddingen av ? .Jag har gjort egen narvsvärta tidigare . Till kolsvarta band . Gjorde nån natoband som jag svärtade svart .

Har använt samma slags läder som till armbanden (fast tjockare), dock rekommenderas tjockare kalv, varför vet jag inte riktigt då jag inte jobbat något med kalv. Vad har du använt som svärta då?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Väcker liv i den här tråden, håller på med lite av dina mockabitar @rogart-63 . Köpte en 70-talare, Bucherer i gulddoublé. Hade ett ganska tråkigt plast/konstläderhistoria på sig vid köpet och har tänkt ge det ett mockaband för att verkligen bli en hallickklocka. Men tycker inte den blev så porrig, mer sober. Tack för bitarna, nu ska jag ge mig på ett racingband i mocka!
image.jpeg
image.jpg
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Mocka is the shit! Hittade lite svart mocka på ebay som jag tänkte skulle passa till min Omega SMP och måste säga att jag blev riktigt nöjd
image.jpeg
 
Topp