• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY Ghost bezel - Steinhart pepsi

Även jag har nu testat denna underbara mod!

Jag var inte helt nöjd med hur min Steinhart Ocean One GMT glänste och reflekterade. Jag är nog med tanke på min förkärlek till vintage rolex lite mer förtjust i de stilfullt patinerade och är just därför jag valt att investera mina surt förvärvade pengar i sådana. Men jag kände att jag behövde en beater så min Steinhart införskaffades.

Jag bytte band till ett oysterstyle från ebay (45$) och nu har jag modifierat min bezel för att få en mer insliten look.

Så här såg den ut innan, lägg märke till reflektionerna från den glänsande bezelen.
IMG_5598.JPG

Och såhär ser den alltså ut efteråt
IMG_5607.JPG


Ledsen för den dåliga kvaliten på bilder, men jag hoppas man kan se att den är bra mer "matt" och har bytt färg från mörkblå/mörkröd till ljusblå/rosa-röd

Hur man gör detta:

- Lossa bezel och lägg den i en kopp med klorin i ca 30 sex.

- Ta upp den och skölj i vatten och diskmedel för att stoppa processen.

- upprepa till önskad effekt är uppnådd!

Jag tycker att den fick ett mycket trevligare utseende och jag vet att detta även funkar super på svarta diver-bezels.

Inspirationen fick jag från länken nedan:
http://forums.watchuseek.com/f275/diy-ghost-bezel-1029473.html
 

Myran

Omega
Går i tankarna om att bleka bezel för ghost, tror jag startar med 30 sek och upprepar proceduren tills uppnått resultat (subjektiv bedömning vad som är blekt nog)
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Håller med @ollkli - kör den lite till i Klorin!
Vore kul om du kunde baka visare/tavla också i ugnen för en mer patinerad look. Enligt min mening ser det konstigt ut med slitet insert men med visare/urtavla/index som är helt mint...
 
D

Deleted member 19984

Guest
Hittade denna tråden och tänkte att jag skulle köra på rejält för att få till ett riktigt ghost insert. Efter 35min i klorin har den blå färgen försvunnit helt och är nu lila, vilket jag tror är grundfärgen genom hela?
Det röda är lite mattare, men fortfarande väldigt väldigt rött. Funderar på om nästa steg ska bli att dränka det i ugnsrengöring, det borde väl äta upp det mesta?

1840F27D-7233-4CDB-94AC-062ED4D0D2A7.jpeg
 
Topp