• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Magnus Ö-o

Cartier
Ämtligen fick jag lite tid att avsluta mitt band som fått vänta lite då livet kom emellan. Cognac museum shell cordovan. Någon por i kantfärgen som jag inte vet varför. Annars känns det som det blev ok. Här kommer bildbomben. Kom gärna med feedback. 😊
IMG_2809.jpeg
IMG_2811.jpeg
IMG_2812.jpeg
IMG_2814.jpeg
IMG_2815.jpeg
IMG_2813.jpeg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag villhöver ett band eller två i exotiskt läder tlll en Bvlgari Diagono. Ödla, krokodil/alligator och liknade.

Är det någon som vill anta sig uppdraget och kanske t.om slöjdat band tlll Bulgari tidigare?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Återigen gör 3d-printern nytta, denna gång för att få till ett racing band.
image00015.jpeg
image00020.jpeg

racer.png
Kommer bli så galet bra 😃👍
@Aurum tack för inspiration, blev svart cordovan racing, men jag tyckte det var mycket charmigare att låta @Ragnr briljera än att gå till eBay. Kommer bild på klocka så snart jag fått hem det 🤩
Märkte också när jag kontrollmätte luggarna att dom var 18,5mm. Så det löste ju även @Ragnr, något jag nog stört mig på med ett 18mm band.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Läderexperter, jag har ett gammalt bundband som färgar av sig! Jag har tänkt färga om det med ny färg.

Jag har tvättat lädret med sprit, fått själva bandet rätt rent, men inte bundlappen (mer färg på den?). Behöver jag tvätta mer eller tror ni det funkar och färga med nya färgen?

Innan tvätt
20240310_103640.jpg


Efter tvätt
20240310_105553.jpg
 

Håkan J.

Breitling
Om färgen du vill få bort är täckande (liggande ovanpå lädret), så tror jag att aceton fungerar bättre som borttagningsmedel.
Vilken sorts färg tänker du använda (täckande eller narvsvärta) efter rengöring? Narvsvärta, oavsett nyans behöver bindas med ex. Resolene, Tan Kote, eller liknande för att inte fälla ut och färga av sig på huden eller kläderna.

Om det inte finns något affektionsvärde i bandet är det kanske mindre jobb att göra ett nytt.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Om färgen du vill få bort är täckande (liggande ovanpå lädret), så tror jag att aceton fungerar bättre som borttagningsmedel.
Vilken sorts färg tänker du använda (täckande eller narvsvärta) efter rengöring? Narvsvärta, oavsett nyans behöver bindas med ex. Resolene, Tan Kote, eller liknande för att inte fälla ut och färga av sig på huden eller kläderna.

Om det inte finns något affektionsvärde i bandet är det kanske mindre jobb att göra ett nytt.

Tack för svar!

Skall testa Aceton, har det redan en helt ny 1l burk hemma.

Verkar vara Narvsvärta, vann denna på Panduro när jag köpte annat.
20240311_122848.jpg


Kan det fungera med läderfett istället för glansmedlen? Eller skall man köra glansmedek följt av fett (eller omvönd ordning)? Jag har också läderolja, men det är väl med för återfettning på djupet vad jag förstår.
 

Bilagor

  • 20240311_124443.jpg
    20240311_124443.jpg
    556.3 KB · Visningar: 2
  • 20240311_124449.jpg
    20240311_124449.jpg
    421 KB · Visningar: 2

Håkan J.

Breitling
Tack för svar!

Skall testa Aceton, har det redan en helt ny 1l burk hemma.

Verkar vara Narvsvärta, vann denna på Panduro när jag köpte annat.
20240311_122848.jpg


Kan det fungera med läderfett istället för glansmedlen? Eller skall man köra glansmedek följt av fett (eller omvönd ordning)? Jag har också läderolja, men det är väl med för återfettning på djupet vad jag förstår.
Vet inte riktigt vad du menar med glasmedel, men om du syftar på det jag tidigare nämnde så menade jag att de behövs för att binda narvsvärtan i lädret. Att de även råkar ge lite glansig yta få du nog se som bonus. Vill du inte ha den lite glansiga ytan bör du kanske istället kolla in "Satin Shene" som ger en lite mattare yta.

Jag fick ingen klarhet i hur ditt band är färgat i nuläget, är det genomfärgat med narvsvärta eller färgat med täckande färg på ytan?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Vet inte riktigt vad du menar med glasmedel, men om du syftar på det jag tidigare nämnde så menade jag att de behövs för att binda narvsvärtan i lädret. Att de även råkar ge lite glansig yta få du nog se som bonus. Vill du inte ha den lite glansiga ytan bör du kanske istället kolla in "Satin Shene" som ger en lite mattare yta.

Jag fick ingen klarhet i hur ditt band är färgat i nuläget, är det genomfärgat med narvsvärta eller färgat med täckande färg på ytan?

Japp menade det du nämnde tidigare med glansmedel (någon av de produkterna du nämnde vart beskrivet som det hos en återförsäljare), själv har jag ingen aning vad det heter (bindemedel?).

Tror det var täckande färg, fick bort mer med aceton, det var ett bra tips! Bandet är rätt slitet, så jag är inte säker på om det är målat med färg eller narvsvärta.

Nu har det iallafall fått sig en omgång med narvsvärta och ligger och torkar.

Skall fundera över vilket av medlen du nämde som jag kommer att köpa.

Stort tack för hjälpen!
 

Salty Sam

Breitling
Ämtligen fick jag lite tid att avsluta mitt band som fått vänta lite då livet kom emellan. Cognac museum shell cordovan. Någon por i kantfärgen som jag inte vet varför. Annars känns det som det blev ok. Här kommer bildbomben. Kom gärna med feedback. 😊
IMG_2809.jpeg
IMG_2811.jpeg
IMG_2812.jpeg
IMG_2814.jpeg
IMG_2815.jpeg
IMG_2813.jpeg
Riktigt najs den där! Fick du tunna ut shellen mycket vid spännet och där Quick-release baren sitter?
 

Gelmax

Cartier
Fortsätter att lägga upp lite "icke-klock-läder-arbeten"... hoppas det ändå kan vara till lite inspiration.

Yxhuvudet är smitt av min morfars bror - troligtvis på 40-50-talet och för ca 20 år sedan monterade jag på ett enkelt skaft. Tänkte att det var dags att ge yxan ett litet lyft!

Så här såg huvud och skaft ut när jag började:
IMG_3730.JPG


Efter rostborttagning, polering, slipning, blånering och en del läderarbete ser den nu ut såhär:
IMG_3762.JPG

IMG_3763.JPG
 

Håkan J.

Breitling
Detta kan vara en av de bättre investeringar jag gjort :)
Tyvärr så behöver även den underhållas lite för att förbli eggvass, så ikväll har jag ägnat nån timma till slipning och polering av skäregg.
(För er som inte ser vad det är så heter det "Lädersplitter", och är till för att ta ner tjockleken på läder till önskad tjocklek)

splitter.jpg
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Behövde en smidig förvaring till resor.
detta får väll anses som en prototyp med blev ganska nöjd faktiskt!
IMG_9976.jpeg

IMG_9978.jpeg

i V2 ska det vara separata flärpar som lock
 
Topp